سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی میلاد پورحق‌گو با عنوان "قرق" در گالری ویستا، نمایشگاه نقاشی‌ هایده ایازی با عنوان "راه و بیگاه" در گالری دلگشا و نمایشگاه آثار مجتبی امینی با عنوان "بازخواهم گشت" در گالری محسن سوژه‌های این هفته گالری گردی هنرآنلاین هستند. 

 

تنهایی رنگین

نمایشگاه نقاشی میلاد پورحق‌گو با عنوان "قرق" در گالری ویستا برگزار شد. پورحق‌گو در این مجموعه آثاری فیگوراتیو را به نمایش گذاشته و علاوه بر انسان به اشیاء پیرامون او نیز توجه داشته است. در این تابلوها چند شخصیت یکسان در وضعیت‌هایی متفاوت دیده می‌شوند. هر کادر تنها به یک نفر تعلق دارد و فضای خالی و زمینه تخت آن بستری برای نمایش پر رنگ‌تر فیگورهاست.

آدم‌های این مجموعه هیچ کنشی ندارند و در وضعیتی دیده می‌شوند که گویی در حال گذار از یک موقعیت به موقعیتی دیگر هستند. گاهی آنها آگاهانه به مخاطب روبه‌روی خود خیره شده‌اند و گاه بدون توجه به اطراف، در خود غرق شده‌اند. حتی گاه لزومی به دیدن فیگور کامل این افراد نیست و چهره آنها توسط اضلاع کادر قطع شده است. این آدم‌ها در فضای خالی اطراف، نوعی تنهایی اجباری را می‌گذرانند و هیچ راهی برای رهایی از این فضا ندارند.

نمایشگاه نقاشی میلاد پورحق‌گو در گالری ویستا

درعین‌حال آنچه جزء لوازم زندگی این افراد قرار می‌گیرد، حضوری مستقل در این مجموعه دارد. کفش‌ها، ظروف یا گلدان‌های گل هیچ ارتباط مستقیمی با آدم‌ها ندارند و به جای اینکه در کنار آنها باشند، در کادرهایی جداگانه و مستقل حضور دارند و همان حس تنهایی و جدا افتادگی را تداعی می‌کنند.

پورحق‌گو در بازنمایی سوژه‌ها در عین وفاداری به واقعیت و نمایش جلوه‌های طبیعی از آنها، با ساده‌سازی و ایجاد کنتراست در سایه و روشن‌ها، تلاش کرده جلوه متفاوتی در فیگورها ایجاد کند. رنگ‌های زنده و تخت زمینه نیز تاثیر زیادی بر این موضوع دارد و آدم‌ها را در خلاء و محیطی غیرطبیعی مجسم می‌کند.

 

دنیای خیالی آشفته

نمایشگاه نقاشی‌ هایده ایازی با عنوان "راه و بیگاه" در گالری دلگشا برپاست. در دنیای رنگارنگ و شلوغ نقاشی‌های ایازی، مخاطب با یک دنیای خیالی مواجه می‌شود و عناصر مختلف را در جایگاه‌های غیرطبیعی می‌بیند. ایازی برای تصویر کردن این جهان داستانی بدون هیچ محدودیتی تمام عناصری که به ذهنش رسیده را وارد نقاشی کرده است.

بیشتر نقاشی‌های ایازی فضایی شلوغ دارند که با المان‌های متنوع و بی‌ربط با یکدیگر پر شده‌اند. سفینه‌های فضایی و موجودات تخیلی از دل داستان‌ها آمده‌اند و پرندگان و جانوران طبیعی در جایگاهی غیرعادی قرار گرفته‌اند. حضور انسان نیز تنوع زیادی در این آثار دارد. آدم‌های واقعی مانند سرباز، پاپ، کودک مدرسه‌ای و... در کنار پهلوان افسانه‌ای و موجوداتی عجیب قرار گرفته‌اند و گاه با فیگورهایی مواجه هستیم که از کنار هم قرار گرفتن فرم‌های هندسی و خطوط به وجود آمده‌اند.

نمایشگاه آثار هایده ایازی در گالری دلگشا

اما آنچه بیش از همه در این عناصر جلب‌توجه می‌کند، استفاده از خوشنویسی در این آثار است. ایازی حروف فارسی را به عنوان بافت در کارهایش استفاده کرده و با تکرار آنها بخشی از زمینه را پوشانده است. سیاهی حروف روی سفیدی زمینه، فضایی متفاوت از محیط شلوغ و رنگارنگ اطراف به وجود آورده است. این تضاد هم از لحاظ بصری و هم از نظر محتوایی به چشم می‌آید و خطی با سابقه دیرین در کنار المان‌هایی از دنیای معاصر و حتی آینده، قرار گرفته و خودنمایی می‌کند. در نهایت تصاویری که به وجود آمده، دنیایی شلوغ، رنگارنگ و آشفته است که انسان امروز را احاطه کرده است.

 نمایشگاه نقاشی‌ هایده ایازی تا 21 مرداد در گالری دلگشا واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک 30 میزبان هنردوستان است.

 

اعتراضی به وسعت جهان

نمایشگاه آثار مجتبی امینی با عنوان "بازخواهم گشت" در گالری محسن برپاست. امینی این مجموعه و عنوان آن را از شعار "أنا-راجع" و اقدامات اعتراضی فلسطینی‌ها در نوار غزه الهام گرفته است. او در این مجموعه با استفاده از کلاژ و چسباندن لایه‌های متعدد کاغذ روی یکدیگر، تصاویری از اجتماعات اعتراضی سراسر دنیا را بازنمایی کرده است.

امینی در مرحله نخست از تصاویر واقعی بهره گرفته و عکس‌های مستندی که از این رویدادها در رسانه‌های جهان منتشر می‌شود را سوژه کارش قرار داده است. اما در محله بعدی با دوری کردن از بازنمایی عکس‌ها، به پرداخت دوباره آنها به شکلی ساده و یکدست اقدام کرده و زمان و مکان را از آنها حذف کرده است.

مجتبی امینی

حذف زمینه و محیط شهری از این تصاویر و قرار دادن فیگورها بر زمینه‌ای خالی و بی‌هویت، مهم‌ترین اقدام در جهت بستر زدایی از آنهاست. مخاطب با دیدن این تصاویر می‌تواند آنها را به هر کدام از کشورهای دنیا ارجاع دهد و تجربیات مشابه مردم جهان در اعتراض به رویدادهای پیرامون را تجسم کند. درعین‌حال این ساده شدن کمک می‌کند که رفتارهای یکسان معترضین بیشتر به چشم بیاید. شعار دادن، سنگ پرتاب کردن، دویدن، پلاکارد به دست گرفتن و.... اقدامات مشابهی هستند که معمولا در همه تجمعات اعتراضی دیده می‌شوند.

در گوشه و کنار تصاویر اعداد و نوشته‌هایی به خط فارسی یا انگلیسی دیده می‌شود که گاه جنبه خبری داشته و از یک اتفاق به ظاهر بی‌ربط خبر می‌دهند و گاه معنایی شاعرانه دارند. استفاده از رنگ در این آثار محدود است و نقاش به جز رنگ طبیعی کاغذ، از چند رنگ محدود استفاده کرده است که گاه جلوه‌ای هشدار دهنده دارد و گاه تیرگی و محدودیت فضا را نشان می‌دهد.

آثار مجتبی امینی تا 22 مرداد در گالری محسن به نمایش درمی‌آید. گالری محسن در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک 42 قرار دارد.