گروه سینمایی هنرآنلاین: یوسفی‌زاده، رئیس صنف شرکت‌های ویدئویی آنلاین در ابتدای نشست با اشاره به معرفی صنف بیان کرد: به دلیل مسئولیتی که اعضا بر عهده‌ام گذاشتند، از سال گذشته تاکنون جلسات متعددی با اعضای صنف داشتیم. تغییر تکنولوژی شرایط را دچار تحولاتی کرده و ما نیز باید با این تغییرات همراه شویم. تعاملی شدن سرویس‌های وی‌او‌دی توسعه‌ای روزافزونی را برای آن به وجود آورده است. ما نیز باید زودتر از آنکه این اتفاقات به چالش برسد برای آن برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم.

وی افزود: در جلسات هیات مدیره اتفاقات مختلفی را بررسی کردیم. اولین نکته این است که ما باید کنار هم باشیم و به همین دلیل از بقیه که عضو این صنف نیستند دعوت می‌کنیم که به صنف بپیوندند تا به همت جمعی، کارها را بهتر پیش ببریم.

یوسفی‌زاده ادامه داد: نرخ گذاری یکی از موضوعات مهم ما بود که آن را بررسی کردیم. باتوجه به شرایط کشور سعی می‌کنیم همراهی کنیم تا به مردم فشاری نیاوریم و نحو با کمترین هزینه بهترین کیفیت را داشته باشیم. پلتفرم‌ها می‌توانند بر مبنای محتوای تاثیرگذار در هفته و تبلیغات و مواردی از این دست از این تعرفه استفاده کرده و تعرفه‌های خود را اعلام کنند.

وی افزود: ساز و کار انجمن باید از یک ساختار جمعی خارج شود و تشکل مستقلی داشته باشد که همه اعضا به صورت روزمره بتوانند با انجمن در ارتباط باشند. در نتیجه برای انسجام صنف قرار شد دبیرخانه تشکیل شود و برای توسعه‌های بیشتر این صنعت، شرایط بیرونی کسب و کار را با مراجع ذی‌ربط و اعضای صنف کنار هم بگذارد و جلو ببرد. با آقای عسگرپور به جمع‌بندی نهایی رسیدیم تا ایشان به عنوان دبیر صنف حضور داشته باشند و اعضا و موارد را مدیریت کنند. امیدوارم به این صورت بتوانیم موانع را سریع‌تر کنار بگذاریم و سرعت رشد را افزایش دهیم.

رییس صنف صنف شرکت‌های ویدئویی آنلاین در پایان گفت: نمی‌توانیم سرعت تکنولوژی را بین مردم نادیده بگیریم و این صنف را جایی برای مدیریت این موضوع می‌دانیم. امیدوارم هر روز شاهد رشد و تعامل بیشتر این نوع کار با مردم باشیم.

محمدمهدی عسگرپور در ادامه این نشست ضمن عذرخواهی از دعوت محدود رسانه‌ها در این نشست که به خاطر رعایت پرتکل‌های بهداشتی انجام شده است، گفت: این صنف فعالیت رسمی خود را به تازگی شروع کرده است و این اولین نشست رسمی آن به شمار می‌آید. ما با تکنولوژی جدیدی مواجهیم و این شکل به تازگی تبدیل به یک گفتمان شده است. می‌دانیم هنوز بخش‌های زیادی از این ماجرا وجود دارد که هنوز مکشوف نشده است.

وی افزود: ما وارد عرصه جدیدی شدیم و سابقه نشان داده که در کشور ما رابطه خوبی بین موضوعات تازه با بخش‌های نظارتی وجود نداشته است. به صورتی که ابتدا ممنوعیت‌هایی شکل گرفته و بعداً مشخص شده که اشتباه بوده است. فکر می‌کنیم در اینجا نیز با چنین چالشی مواجهیم اما اکنون سرعت بالا رفته است. اما به هر حال ما در همان مرحله هستیم که اختلاف نظرها به وجود می‌آید که راه آن گفتگو است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی آنلاین درباره رابطه صنف با وزارت ارشاد و ساتر گفت: برای هر نوع رفتاری که بخشی از آن به حاکمیت بر می‌گردد که تنها مختص کشور ما نیست، ساختارهایی شکل می‌گیرد. تجارب جهانی خیلی اوقات به کار ما نیامده است. ما با این فرض که با دنیا فرق می‌کنیم دنبال تجارب جهانی و ساختارهای آنها نرفته‌ایم که به نظرم توجه به آن بد نیست. البته اکنون می‌روند و مشابهاتی را پیدا می‌کنند و با استناد به آن می‌گویند که ببینید اینجا هم نظارت است. ما در پاسخ می‌گوییم در صورتی می‌توان مقایسه کرد که مقایسه فقط برای یک بخش خاص نباشد و کلیت جریان نظارتی فرهنگ و هنر آن کشور مقایسه شود.

این کارگردان سینما در ادامه بیان کرد: باید بدانیم که اکنون با پدیده‌ای مواجهیم که هنوز ابعاد آن مشخص نشده است اما نهاد نظارتی کار خود را شروع کردند. اینکه فکر می‌کنند چون سریال‌سازی در تلویزیون است، تولید سریال‌های دیگر نیز باید زیر نظر تلویزیون برود. ما جز معدود کشورهایی هستیم که ساختار تلویزیون در آن دولتی است. یک مونوپولی جدی وجود دارد که ساختار خودش را دارد. این ساختار به روز هم نشده است.

وی افزود: به عنوان یک سریال‌ساز که در تلویزیون کار کرده می‌گویم که در این رسانه به روز رسانی انجام نشده است. حال آیا این جریان که عهده‌داری نهاد خودش برایش بسیار سخت شده، توانایی نظارت روی مجموعه دیگری که کاملا متفاوت است را دارد؟ این سوال مهمی است. کافیست به ساختار پلتفرم‌ها در جهان نگاه کنیم که باید دخل و خرج خودشان را داشته باشند. توجه به همین موضوع ناسازگاری با تلویزیون ما ایجاد می‌کند. ساترا یا هر نهاد نظارتی تفاوت نمی‌کند؛ قطعا در این موضوع با مشکل مواجه می‌شود.

عسگرپور همچنین درباره پیش بینی خود تاثیر تغییر دولت روی صنعت وی او دی گفت: نمی‌شود پیش‌بینی کرد. چراکه پیش‌بینی در کشور ما بسیار سخت است. گاهی می‌بینیم کسی که می‌گوید آمده‌ایم کمک کنیم، در حقیقت آمده تا نابودمان کند. به همین دلیل وقتی کسی می‌گوید این ممیزی‌ها بی خود بوده بیشتر می‌ترسم. چون امکان دارد ممیزی‌های بیشتری را اضافه کند. بنابراین من مدیرانی که کمتر صحبت می‌کنند را بیشتر قبول دارم. چون نمی‌توان به صحبت‌ها اطمینان کرد. این نگران‌کننده است که شرکت‌های فعال در این بخش ممکن است با مشکل مواجه شوند. چون امکان دارد شرایط دخل و خرج آنها را نهادهایی بنویسند که هیچ شناخت و ارتباطی با آن ندارند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا جلوی ممیزی‌های ساترا را نمی‌گیرد گفت که زورمان نمی‌رسد. این مدیر سینمایی در واکنش به پرسش خبرنگاران که اگر زور صنف نمی‌رسد اصلا چرا تشکیل شده و شما دبیر آن شدید، گفت: اینکه گفتم زورمان نمی‌رسد منظورم زمان حال بود، ممکن است هفته آینده اتفاقاتی رخ دهد که اتفاقا زورمان برسد و کارهایی انجام دهیم.

عسگرپور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره نقش وی‌او‌دی‌ها در اکران آنلاین گفت: ما هم همین سوال را داریم. وقتی دو پدر و مادر با هم کنار نمی‌آیند و می‌خواهند به هر صورت خودشان به عنوان تصمیم‌گیر شناخته شوند با چنین مشکلاتی مواجه می‌شویم. فیلم‌های سینمایی که می‌خواهند نمایش برخط داشته باشند باید همان مسیر مجوز را پی بگیرند و به اکران برسند.

وی درباره صدور مجوز سریال‌ها توسط ارشاد یا ساترا گفت: تا جایی که می‌دانم وزارت ارشاد اقدامی برای صدور مجوز نمی‌کند. ارشاد هم به این شیوه اعتراض داشت و هم اینکه عملی انجام نمی‌داد. به نظرم این اقدام ارشاد خودساخته اتفاق افتاد و حق اعتراض را برای خود نگه داشت. شاید اگر اعتراض جدی می‌کرد اکنون با شرایط دیگری مواجه بودیم.

عسگرپور درباره شفاف سازی توسط انجمن وی‌او‌دی‌ها که در بخش خصوصی هستند نیز توضیح داد: به سبک مسئولین جمهوری اسلامی می‌گویم شفافیت خیلی خوب است ولی وقتی شفافیت به صورت کامل نباشد اتفاقی که باید رخ نمی‌دهد. شفافیت مجموعه‌ای از رفتارهاست. اینکه آقای انتظامی در بخشی به طور مثال رقم هوایی را اعلام کند، در جایی که خیلی چیزهای دیگر شفاف نمی‌شود، خود باعث مسأله می‌شود که احتمالاً دلیلی داشته که این شفاف سازی انجام شده است. با این حال سازمانی که از بودجه بیت المال استفاده می‌کند، اگر شفافیت نکند بیشتر باید محل سوال باشد. در فضایی هستیم که مجموعه‌های حاکمیتی که گردش مالی بالایی هم دارند به سمت شفافیت نمی‌روند. این موقعیت عجیب است در همه جای دنیا آنها که از بودجه‌های دولتی استفاده می‌کنند شفاف سازی می‌کنند.

وی افزود: یکی از پارامترهای ما این بود که به این سمت حرکت کنیم ولی اعلام آمار و ارقام بدون توضیح مقدماتی عملاً سوال بیشتر ایجاد می‌کند. درخواست‌های خود را به سمت نهادهایی ببریم که بیشتر از بودجه‌های عمومی استفاده می‌کنند.

این کارگردان سینما در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ممیزی‌ها در حوزه سریال‌های خانگی و گسترش آنها گفت: تفکری که در طول سال‌ها ممیزی کرده است  ادامه دارد و می‌توان گفت ممیزی در کشور ما انتها ندارد. برای ممیزی آثار ابتدا می‌گویند که ما آمده‌ایم که به شما کمک کنیم و روی خروجی کار تمرکز می‌شود. بعد که به نهاد نظارتی فشار وارد می‌شود که چرا نظارتی نیست، می‌بینند باید از قبل‌تر مثلاً در فیلمنامه ممیزی را اعمال کنند و باز به این می‌رسند که باید به مرحله‌ای قبل‌تر بازگردند. سیستم نظارتی به این ترتیب همیشه جلوتر می‌آید و ناگهان مانند دهه ۶۰ می‌شود که حتی تست گریم را هم می‌دیدند. ممیزی پایان ندارد و شنزاری است که گسترش می‌یابد. ما باید از این موضوع مراقبت کنیم. اگر قرار باشد ممیزی‌ها سرانجامش همان شود که در تلویزیون رخ می‌دهد، مردم انگیزه‌ای ندارند پولی بپردازند یا باید دکمه تلویزیون را بزنند یا ماهواره ببینند. بحث ما با دوستان حوزه ممیزی همین است که البته درباره آن مفاهمه می‌کنیم.

دبیر انجمن صنفی وی‌او‌دی‌ها در ادامه بیان کرد: باید بدانیم که درباره چه پدیده‌ای صحبت می‌کنیم. آیا درباره سریال‌هایی صحبت می‌کنیم که مردم به اجبار می‌بینند؟ اینجا مردم انتخاب می‌کنند و برای آن پول هم می‌پردازند. بخش مهمی از کار ما هم این است که مفاهمه شکل بگیرد. اینگونه هم نیست که بگوییم تیغ ارشاد کمتر می‌برید. ممکن است با تغییر مسئولین همه چیز تغییر کند یا تفاوتی بین دو نهاد صداوسیما و ارشاد نباشد. 

وی درباره آینده وی‌اودی‌ها افزود: ماجرای ورشکستگی سالن‌های سینما مربوط به قبل از کروناست و برخی کشورهای اروپایی همان زمان اعلام ورشکستگی کردند و دلیل آن شرکت‌های وی‌او‌دی اعلام کردند. در نتیجه این اتفاق ناگزیر است و ما مجبوریم به این سمت برویم.

عسگرپور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اهمیت مجوز اصناف گفت: بسیاری از مشاغل مختلف صنف‌هایی دارند که مجوزهایشان کاربرد دارد اما حوزه فرهنگ و هنر چون خیلی مهم است، ادارات بسیاری برای نظارت بر آنها شکل می‌گیرد. اتفاقاً اگر به این نقطه برسیم که نهاد صنفی مجوز بدهد و بگوییم تو باید پای آن بایستی مسئولیت شکل می‌گیرد. در حال حاضر هفته‌ای هشت اپیزود از پلتفرم‌ها پخش می‌شود که امسال حدود ۴۰۰ اپیزود است. این عدد کمی نیست و حدود دو هزار میلیارد سرمایه در حوزه سریال که همین ۴۰۰ اپیزود است گردش مالی داشته‌ایم. در دنیا کشورهایی که این حجم تولید دارند مجوز تولید هم دارند و خودشان باید در حوزه نظارت مسئولیت داشته باشند و اگر دیگری نظارت داشته باشد مسئولیت شکل نمی‌گیرد.

این مدیر سینمایی در پایان گفت: در یک سال و نیم گذشته حداقل چهار هزار نفر درگیر ساخت آثار نمایشی بوده‌اند که بخش قابل توجهی از آن‌ها از اعضای خانه سینما بوده‌اند و بیش از این عدد کسانی هستند که غیرمستقیم با پلتفرم‌ها در ارتباط و در حال فعالیت هستند و حدود ۱۱ هزار نفر به این ترتیب سر کار هستند. به همین دلیل اگر شما الان بخواهید فیلم بسازید برای پیدا کردن عوامل با مشکل مواجه می‌شوید. چون همه سر کار هستند.