گروه سینمایی هنرآنلاین: فیلم «دم سرد» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عباس رزیجی به تازگی اکران خود را در پلتفرم هاشور آغاز کرده است. این فیلم در اولین حضور جهانی به جشنواره آتلانتای آمریکا راه یافت و در زمان کوتاهی جوایز بسیاری را از رخدادهای جهانی کسب کرد. «دم سرد» که از نگاه منتقدین جامعه سینمایی نیواورلئان در میان ده فیلم برتر سال ۲۰۱۷ جهان قرار گرفته، روایتی از زندگی مریم است که شخصیتی متفاوت از تصور جامعه دارد.

عباس رزیجی در گفتگو با هنرآنلاین درباره اکران این فیلم در شرایط کنونی که کشور با موج تازه‌ای از شیوع ویروس کرونا مواجه شده، گفت: به دلایل متفاوتی مجاب شدم «دم سرد» را اکران کنم. اصلی‌ترین دلیل این بود که فیلم را در دورانی اکران می‌کنم که مردم هم از لحاظ فرهنگی هم از بعد سرگرمی بسیار به آن احتیاج دارند. بنابراین این یک وظیفه است که ما فیلم‌های خود را انبار نکرده و آنها را اکران کنیم.

وی افزود: علاوه بر این نیز باید بپرسم اصولا مگر فیلم‌های مستقلی همچون فیلم‌های من تا پیش از کرونا چقدر می‌توانست در این مافیای پیشین اکران موفق باشد و سر از سالن سینما دربیاورد؟ این موضوع به تنهایی جای بحثی عجیب و غریب داشت. گرچه اگر کرونا هم نبود، من می‌جنگیدم و سالن سینما را می‌گرفتم اما سینمادارها و پخش‌کننده‌ها خیلی رغبتی به پخش فیلم‌های مستقل، اجتماعی و فرهنگی نداشته و ندارند.

۱

این کارگردان سینمای ایران در ادامه بیان کرد: خوشبختانه با شیوع ویروس کرونا، این ماجرا کمرنگ شد و اکران شکل خصوصی و واقعی خودش را پیدا کرد. اکنون مافیاهای گذشته کارکرد زیادی ندارند. گرچه ممکن است آنها با کوچ به دنیای مجازی، این فضا را هم درون خودشان سهیم کنند اما به نظرم این شرایط یک امکان خیلی خوب بود که باعث شد فیلم‌های مستقلی مثل فیلم من دیده شوند. تماشاگر هم دیگر اجباری ندارد که گول بیلبوردها و سالن‌های پرزرق و برق را بخورد و می‌تواند بدون هیاهوی تبلیغات، در دنیای مجازی هر فیلمی که دوست دارد را ببیند.

رزیجی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کند با گذشت بیش از یک سال از پاندمی کرونا مردم به این شیوه از اکران عادت کرده و استقبال خوبی از آثار سینمایی و به دنبال آن فیلم «دم سرد» می‌کنند گفت: خواهی نخواهی مردم دنیا از قبل از دوران پاندمی کرونا به شکل سینمای مجازی و اینترنتی عادت کرده‌اند. خیلی سال قبل‌تر از کرونا فیلمسازهایی مثل دیوید لینچ آمدند و فیلم‌هایی را برای مدیوم اینترنت و گوشی همراه ساختند. این نکته بسیار مهمی است که ما از آن غافل شده‌ایم. 

وی افزود: لینچ می‌گفت، اکنون کمتر کسی به سینما می‌آید و سر هم در گوشی موبایل است، بنابراین باید فیلم‌هایی را برای مدیوم موبایل بسازم و ساخت. در واقع این موضوع در دنیا فراگیر شده بود و کرونا سبب شد بیشتر شود. چنین اتفاقی در این دوران که در جهان سرعت سرسام‌آوری را شاهدیم، چیز عجیب و غریبی نیست. در حقیقت تنها یکی از مواردی که باید اتفاق می‌افتاد، رخ داده است.

تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «دم سرد» در ادامه بیان کرد: بارها گفته‌ام متاسفانه زین پس مجبوریم با سالن سینما به شکل موزه‌ای برخورد کنیم. به صورتی که تنها عاشقان سینه‌چاک سینما برای فیلم دیدن به سالن‌ها می‌روند. بقیه حتی در تلویزیون و ال‌سی‌دی هم نه بلکه در همان گوشی موبایل فیلم‌ها را دنبال می‌کنند. این اتفاق خواهی نخواهی رخ داده است. گرچه برای طیف من هنرمند خیلی خوشایند نیست. در نتیجه چاره‌ای جز پذیرفتن این موضوع نداریم.

وی ادامه داد: ما در این شرایط «دم سرد» را اکران کردیم و امیدواریم مردم ببینند و دوست داشته باشند. به نظرم هنر هنر است و فیلم فیلم. حال اینکه روی پرده سینما باشد یا روی ال‌سی‌دی گوشی، تفاوتی نمی‌کند. اگر فیلم درست باشد کار خود را با مخاطب می‌کند.

رزیجی در پایان درباره داستان فیلم نیز توضیح داد: فیلم «دم سرد» روایتی از زندگی یک دختر ایرانی است که برخلاف تصور عمومی جامعه بسیار انسان شریف و نجیبی است. او از صبح تا شب کار می‌کند تا یک خانواده کوچک را دور یک سفره جمع کند. این داستان و هدف فیلم ماست.

۲

بیتا بادران، مجید مظفری، نادر نادرپور، پریچهر ریالی، ماهک براتی، عزت‌الله رمضانی‌فر، یاسین رسولی و کیمیا ملایی بازیگران «دم سرد» هستند. دیگر عوامل فیلم عبارتند از تهیه‌کننده، نویسنده، طراح و کارگردان: عباس رزیجی، مدیر فیلمبرداری: علی تبریزی، صدابردار و صداگذار: احمد صالحی، تدوین: سهراب خسروی، آهنگساز: امیرحسین سمیعی، مدیر برنامه‌ریزی: مژگان طباطبایی، منشی صحنه: فاطمه سیدی، دستیار اول کارگردان: ارشیا زرین، دستیار دوم کارگردان: آیدا تبیانیان، طراح گریم: فرزانه بیضایی، مترجم: سپیده اشرفی، مدیر تولید: مجتبی نورمحمدی، مجریان طرح: غلامحسین زارع، حسن شمس، مشاور تهیه‌کننده: حمیدرضا جهانیان، عکاس: فتاح ذینوری، کارگردان آنونس: مهدی سعدی، تصحیح رنگ و نور: سامان مجد وفایی.