گروه سینمایی هنرآنلاین: دومین شب از هفتاد و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز بفتا همزمان از رویال آلبرت هال لندن (میزبان همیشگی بفتا) و لس‌آنجلس برگزار و ۱۷ جایزه باقیمانده به برگزیدگان اهدا شد. در این مراسم همه نامزدها به شکل مجازی حضور داشتند و شاهد درخشش «سرزمین آواره‌ها» بودند که چهار جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن (فرانسیس مکدورمند) و بهترین فیلمبرداری را برد.

از دیگر برندگان بزرگ شب دوم بفتا آنتونی هاپکینز بود که برای بازی در فیلم سینمایی «پدر» جایزه بهترین بازیگر مرد را برد تا در ۸۳ سالگی پیرترین برنده این جایزه معتبر دنیای فیلم و سینما لقب بگیرد. بازیگر تحسین‌شده بریتانیایی در لحظه اهدای جایزه خود آنلاین نبود و فلورین زلر، کارگردان «پدر» به جای او این جایزه را گرفت. هاپکینز البته در نشست خبری مجازی برندگان شرکت کرد و همان‌جا اعلام کرد در مراسم اهدای جوایز اسکار شرکت نخواهد کرد.

از ویژگی‌های مراسم اهدای جوایز بفتا ۲۰۲۱ حضور نداشتن شاهزاده ویلیام، رئیس بفتا به دلیل مرگ پدربزرگش، پرنس فیلیپ (نخستین رئیس بفتا) بود. مراسم شب اول هم به همین دلیل و پوشش خبر مرگ پرنس فیلیپ در شبکه بی‌بی‌سی با یک ساعت تاخیر آغاز شد و روی آنتن رفت. در شب دوم اهدای جوایز بفتا، به پرنس فیلیپ هم اهدای احترام شد. همسر ملکه بریتانیا چند روز پیش در ۹۹ سالگی از دنیا رفته بود.

Nomadland

فهرست برگزیدگان دوره ۷۴ مراسم اهدای جوایز بفتا

بهترین فیلم: سرزمین آواره‌ها

بهترین کارگردان: کلویی ژائو

بهترین فیلمنامه: امرالد فنل برای «زن جوان آینده‌دار»

بهترین فیلمنامه اقتباسی: کریستوفر همپتن و فلورین زلر برای «پدر»

بهترین بازیگر زن: فرانسیس مکدورمند برای «سرزمین آواره‌ها»

بهترین بازیگر مرد: آنتونی هاپکینز برای «پدر»

بهترین بازیگر زن مکمل: یون یو-جونگ برای «میناری»

بهترین بازیگر مرد مکمل: دنیل کالویا برای «یهودا و مسیح سیاه»

بهترین انیمیشن بلند داستانی: «روح» به کارگردانی پیت داکتر و دانا ماری

بهترین فیلم بریتانیایی: زن جوان آینده‌دار

بهترین موسیقی متن: روح

بهترین مستند: معلم اختاپوسی من

بهترین فیلمبرداری: سرزمین آواره‌ها

بهترین تدوین: آوای متال

بهترین فیلم خارجی‌زبان: «یک دور دیگر» به کارگردانی تامس وینتربرگ از دانمارک