سرویس سینمایی هنرآنلاین: ساسان فلاح‌فر مستندساز با فیلم "چشم ایرانی" در بخش مستند بلند چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینما حقیقت حضور دارد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این اثر و چگونگی پرداخت به آن گفت:"چشم ایرانی" درباره یک عکاس ایرانی به نام حسن قائدی است که سال‌های زیادی را در جنگ سوریه و عراق حضور داشته و بدون این که از جایی پروژه بگیرد، به شکل کاملاً مستقل در این فضا به عکاسی پرداخته و عکس‌هایی درباره جنگ و زندگی به ثبت رسانده است.

او ادامه داد: نکته حائز اهمیت در آثار او پرداختن به زندگی در جنگ است و هردو در کنار هم قرار دارند. درواقع دلیلی که من به سراغ او رفتم نیز همین است. در ابتدا قصد داشتم مستندی درباره یک موقعیت بسازم، اما وقتی با او و عکس‌هایش آشنا شدم ترجیح دادم یک مستند پرتره باشد که در عین حال مستند بحران نیز هست. در بخش‌هایی ما او را در دل جنگ هم می‌بینیم که در فضاهایی خاص و موقعیت‌هایی بسیار خطرناک در دل جنگ قرار دارد.

فلاح‌فر همچنین اظهار کرد: لحظاتی که در آن زمان و مکان، شاید کسی جز حسن قائدی نبوده که آن‌ها را به ثبت برساند و در این فیلم ما می‌توانیم تجربه او را ما ‌بینیم و با او شریک ‌شویم. به نظرم مهم است کسانی که اهل هنر، مستندسازی، عکاسی در بحران هستند این فیلم را ببینند و اگر نبینند تجربه بزرگی را از دست داده‌اند و از دیدن یک واقعیت محروم شده‌اند، چرا که تماشای این اثر می‌تواند ارزش افزوده‌ای برای آینده آن‌ها به همراه داشته باشد.

مستند چشم ایرانی

این فیلمساز در پاسخ به این سؤال که برگزاری آنلاین جشنواره را چطور ارزیابی می‌کند و آیا این شیوه برگزاری می‌تواند در جذب مخاطب بیشتر اثرگذار باشد، توضیح داد: خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته تعداد آثار بیشتر شده است و با این که در شرایط کرونایی قرار داریم و برخی از آثار ارائه نشدند، اما به نظر می‌رسد جشنواره پرشور و حرارتی را پیش رو خواهیم داشت. ضمن این که همواره کسانی که فیلم می‌سازند و به جشنواره ارائه می‌دهند، دوست دارند فیلمشان را روی پرده سینما و کنار مخاطب ببینند و بازخوردها را مستقیم دریافت کنند، اما امسال به دلیل شرایط کرونا و همه‌گیری آن، مسئولان مجبور به برگزاری آنلاین شدند که جا دارد همین‌جا از مدیران جشنواره سینما حقیقت تشکر کنیم که جلوی تعطیلی جشنواره را گرفتند. اما آنلاین برگزار کردن جشنواره دایره مخاطبان را گسترده‌تر می‌کند و خیلی‌ها که از شهرهای دیگر نمی‌توانستند به تهران بیایند و به تماشای آثار در سالن‌ها بنشینند، الان می‌توانند آثاری را که می‌خواهند با صرف زمان در پلتفرم‌ها ببینند و بازخورد‌هایشان را ارائه دهند و ما نیز از این بازخوردها مطلع می‌شویم. الان تعداد بینندگان بیشتر شده و این می‌تواند تجربه خوبی باشد که حتی بعد از کرونا و در سال‌های آتی نیز این نوع از اکران و برگزاری جشنواره به شکل آنلاین را در کنار برگزاری فیزیکی آن نیز داشته باشیم.

مستند چشم ایرانی

او همچنین درباره بحث صیانت از آثار مستند و پذیرش ریسک اکران آنلاین آثار نیز گفت: این اتفاق بیشتر برای سینمای داستانی می‌افتد و در سینمای مستند کمتر است، اما این نگرانی برای تمامی فیلمسازان وجود دارد. مدیران به همین دلیل ریسک نکردند و از پلتفرم‌هایی که سابقه نمایش بیشتری داشتند مانند هاشور، فیلیمو و نماوا کمک گرفتند که احتمال ریسک دانلود غیرقانونی آثار کمتر شود، اما باید این آمادگی را داشت که احتمال دانلود فیلم وجود دارد و راه دیگری هم نیست. این بستگی به مخاطب دارد و ارزش‌گذاری که برای فیلم می‌کند. امیدواریم که آثار شرکت‌کننده در جشنواره به همین شکل دیده شوند البته خیلی از سایت‌ها که قابلیت دانلود دارند، زیر ذره‌بین هستند و حتی در سینمای داستانی نیز به جهت فرهنگ‌سازی و مسائل قضایی که گریبانگیر سایت‌های متخلف شده، این اتفاق کمتر شده است.