سرویس سینمایی هنرآنلاین: هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز چهارشنبه غروب در حالی در سالا گرانده، به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرد که مراسم افتتاحیه، فرصتی برای دفاع پرشور از تجربه فیلم دیدن به‌صورت دسته‌جمعی، در برابر تهدید غول‌های استریمینگ فراهم آورد.

جشنواره ایتالیایی اولین جشنواره فیلم بین‌المللی بزرگ است که از زمان آغاز بحران کروناویروس به‌صورت فیزیکی برگزار می‌شود و این مسئله باعث شده لیدو امسال بیش از هر زمان دیگر زیر ذره‌بین باشد.

ونیز 77 با اولین نمایش جهانی فیلم "گره" (The Ties) به کارگردانی دانیله لوکتی در بخش خارج از مسابقه آغاز شد. "گره" که با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته دومنیکو استارنونه نویسنده و روزنامه‌نگار ایتالیایی ساخته شده، اولین فیلم ایتالیایی بعد از 11 سال است که جشنواره ونیز را افتتاح کرد. 

داستان فیلم در دهه 1980 روی می‌دهد و ماجرای یک ازدواج در حال فروپاشی است. آلدو و واندا بیش از 30 است ازدواج کرده‌اند، اما ارتباط آن‌ها زمانی امتحان می‌شود که آلدو به دختری نوزده ساله به نام لیدیا دل می‌بازد.

به گزارش ورایتی، فیلم جدید لوکتی که با آثاری چون "برادر من تنها فرزند است" (2007) و "زندگی ما" (2010) یکی از نام‌های تثبیت‌شده صحنه هنری اروپا است، در کل با استقبال روبرو شد، اما آنچه پیش از اولین نمایش جهانی "گره" جلب توجه کرد، اعلام همبستگی جشنواره‌های سینمایی با سالن‌های سینما در سراسر جهان بود.

در مراسم افتتاحیه، مدیران هفت جشنواره‌ فیلم مهم در اروپا شامل آلبرتو باربرا (جشنواره فیلم ونیز)، تی‌یری فرمو (جشنواره فیلم کن)، لیلی هینستین (جشنواره فیلم لوکارنو)، وانیا کالودیرچیچ (جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام)، کارل اوک (جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری) و خوزه لوئیز ربوردینوس (جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین) روی صحنه رفتند و در حمایت از پرده بزرگ بیانیه‌ای مشترک خواندند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: امروز، سالن‌های سینما بار دیگر درهای خود را باز کرده‌اند، هرچند مانند جشنواره‌ها، با درجه‌ای از نبود قطعیت و نگرانی، اما در عین حال با امید و یقین چرا که می‌دانند اکنون بیش از هر زمان دیگر، کسی نمی‌تواند بدون سینما زندگی کند. کسی نمی‌تواند بدون دیدن فیلم در سالن‌های سینما، روی یک پرده بزرگ، در کنار دیگر تماشاگران، با وجود وراجی یا سکوت، زندگی کند. ما می‌خواهیم امشب قویاً تکرار کنیم: ما باید مراقب سالن‌های سینمای خود باشیم. و همه با هم، آن‌ها و ما، سینماها و جشنواره‌ها، متعهد هستیم از فیلم‌ها، هنرمندان، حرفه‌ای‌ها، منتقدان فیلم و همه کسانی که به سینما موجودیت می‌دهند، مراقبت کنیم.

کیت بلانشت بازیگر و رئیس داوران بخش مسابقه رسمی جشنواره نیز در مراسم افتتاحیه به تهدید استریمرها اشاره کرد و در عین حال گفت: هرچند خیلی از مردم این روزها متأثر از پلتفرم‌های نمایش آنلاین هستند، اما در این بین جای چیزی مهم خالی است؛ آنچه امشب شاهد آن هستیم: تعدادی غریبه در جایی تاریک جمع شده‌اند که چیزی مشترک را تجربه کنند.

همچنین در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم ونیز 2020، تیلدا سوئینتن بازیگر اسکاتلندی جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت کرد. بازیگر 59 ساله پس از دریافت جایزه گفت: بودن در یک اتاق در کنار مخلوقات زنده و یک پرده بزرگ و دیدن یک فیلم در ونیز یک شادی محض است.   

سوئینتن یکی از مهمانان ثابت در لیدو است. او در 1991 و در سال‌های اول بازیگری برای فیلم "ادوارد دوم" به کارگردانی درک جارمن کارگردان بریتانیایی جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره ونیز را برد. هر سه فیلم او با لوکا گوادانینو کارگردان ایتالیایی  ازجمله "من عشق هستم" و "سوسپیرا" اولین بار در ونیز روی پرده رفتند، همین‌طور فیلم‌هایی چون "اورلاندو" سالی پاتر و "بعد از خواندن بسوزان" برادران کوئن.

او که در 2007 برای فیلم "مایکل کلیتن" برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن مکمل شد، یکی از چهره‌های همه‌کاره نسل خودش است و کارنامه‌اش فیلم‌هایی متفاوت از آثار حماسی مارول شامل "دکتر استرنج" و "انتقامجویان: آخر بازی" تا درام خانوادگی "باید در مورد کوین صحبت کنیم" به کارگردانی لین رمزی و "گزارش فرانسوی" فیلم جدید وس اندرسن را شامل می‌شود.

سوئینتن همچنین از جشنواره ونیز برای "مقاومت در یک سال ناممکن و یادآوری این نکته که بعضی چیزها هیچ جا نمی‌روند" به‌عنوان "محترم‌ترین و باشکوه‌ترین جشنواره سینمایی دنیا" یاد کرد.

او امسال فیلم کوتاه انگلیسی‌زبان "صدای انسانی" به کارگردانی پدرو آلمودوار سینماگر اسپانیایی را نیز در لیدو دارد که در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود.

بخش دیگر مراسم به ادای احترام به انیو موریکونه آهنگساز بزرگ ایتالیایی که در ماه ژوئیه از دنیا رفت، اختصاص داشت که با اجرای تعدادی از قطعه‌های معروف او توسط ارکستر سمفونیک رم به رهبری آندرئا موریکونه پسر وی همراه بود.

هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز 2 تا 12 سپتامبر (12 تا 22 شهریور) برگزار می‌شود.

علی افتخاری