سرویس سینمایی هنرآنلاین: سعید دولتخانی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی "قتل عمد" است که این روزها روی پرده سینماها دیده می‌شود. در خلاصه داستان فیلم آمده است: اردلان جوانى از طبقه کارگرى، در اوج بحران‌هاى مالى و عاطفى با غریبه‌اى مرموز آشنا شده و در وضعیت پیچیده‌اى قرار مى‌گیرد. على رجایى، امیر رضایى، نیلوفر استخرى، صدف فرهودى، جواد اسدى، سجاد حسین پور، مهسا جاوید، پارمیدا احمدى، بهار جاوید، فرزین طاهر، ماهانا نریمانى، سارا گرجى، علیرضا محمّد نبى، محمد جوهرى، بهنام باستانى، رومینا دولت‌آرا، گلاره اکبرى و محمد فیلى در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

دولتخانی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره نحوه شکل‌گیری ایده این فیلم بیان کرد: ایده فیلمنامه از یک تصویر شکل گرفت. دلم مى‌خواست تا درباره انتظار بیهوده در یک قرار عاشقانه، قصه‌اى طراحى کنم و مدام تصویر دخترى رنجدیده که با عشق و امید، مقابل آینه مشغول آرایش کردن است تا سر قرار حاضر شود و راهى سفرى عاشقانه شوند، از ذهنم نمى‌رفت و رهایم نمى‌کرد. بعد پرسش‌هاى دیگرى براى خودم مطرح کردم: این دختر چه نام دارد؟ در انتظار کیست؟ هم‌سفرش چه نام دارد؟ کجا مى‌خواهند بروند؟ چرا مى‌خواهند بروند؟ این سفر، کجاى قصه است؟ و... کم‌کم به خط اصلى و فرعى قصه رسیدم و بی‌شک تحت تأثیر شرایط سیاسى و اجتماعى جامعه بودم و کاراکترهایم از جنس همین مردمى هستند که امروز مى‌بینیم.

او درباره تغییراتی که در روند فیلمنامه رخ داد توضیح داد: تا زمان پیش‌تولید، بارها بازنویسى‌اش کردم اما با آغاز پیش‌تولید، پرونده‌اش را بستم و دست به تغییر نزدم.

دولتخانی همچنین درباره بازیگران فیلم که امروز اغلب کارگردانان به دنبال این هستند تا از بازیگران چهره بهره بگیرند به این دلیل که بتوانند گیشه داشته باشند، گفت: به دلیل کمبود بودجه، امکانش نبود تا از حضور ستاره‌ها و یا دست کم، یک ستاره بهره ببریم. بنابراین در مشورت با آقاى محمد احمدى، به این نتیجه رسیدیم که از چهره‌هاى مستعد و جدید استفاده کنیم و بر همین اساس، فراخوانى منتشر کردیم و از میان حدود 1600 علاقه‌مند، آن‌هایی که مناسب نقش بودند و مستعد به نظر مى‌رسیدند را انتخاب کردم و پس از دو ماه تمرین، فیلمبردارى را آغاز کردیم.

این کارگردان در پاسخ به این سؤال که با توجه به شیوع کرونا و بسته شدن سالن‌های سینمایی، سینماها تقریباً بخش اعظمی از مخاطب خود را از دست دادند. حال که فیلم روی پرده رفته است تا چه اندازه به دیده شدن آن امید دارید، اظهار کرد: این بحران، موقت است و به‌زودی آن را پشت سر خواهیم گذاشت. من و آقاى محمد احمدى دوست داشتیم تا در این وضعیت غم‌انگیز، کنار نکشیم و به سهم خود، حضور داشته باشیم و سینما را تنها نگذاریم. سازمان سینمایى هم قرار است که پشتیبانى و حمایت کند تا هزینه پخش فیلم تأمین شود. بنابراین شرایط، ما اکران سینما را از جهت آشنایى مخاطب با فیلمى که چهره‌هاى نامدارى جلوى دوربین ندارد، مقدمه‌اى براى اکران آنلاین در نظر گرفتیم. جا دارد از حمایت‌هاى همیشگى تهیه‌کننده فیلم، صمیمانه تشکر کنم که تمام هدفش این بود که من آزادانه بتوانم فیلم دلخواهم را بسازم.

او در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود نیز گفت: نگارش فیلمنامه‌اى سینمایى به نام "قدم زدن پشت دیوار جهنم" را به‌تازگی به پایان رسانده‌ام که موضوعى جنایى دارد و در حال مذاکره با چند سرمایه‌گذار هستم و با قطعى شدن حضورشان، تقاضاى پروانه ساخت خواهم کرد. همچنین دو پیشنهاد براى نگارش فیلمنامه دو سریال براى تلویزیون و نمایش خانگى دارم که به‌زودی زود تکلیفشان روشن خواهد شد.