سرویس سینمایی هنرآنلاین: منصور لشکری قوچانی تهیه‌کننده سینما که در کارنامه کاری خود آثاری همچون" خط ویژه"، "عصر یخبندان"، "کوچه بی‌نام"، "هفت ماهگی" و "قاتل اهلی" را دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تازه‌ترین فعالیت خود گفت: یک فیلمنامه در دست نگارش داریم که در ژانر اجتماعی است و محتوای آن درباره یکی از معضلات بزرگ جامعه یعنی عدم پرداخت به امور نخبگان ژنتیک است. ما در کشور به نخبگان اهمیت نمی‌دهیم، در حالی که کسی که نخبه است متعلق به همه بوده و سرمایه کشور است.

او در پاسخ به این سؤال که آیا قصد ندارد تغییر ژانر داده و مانند سایر تهیه‌کنندگان به تولید آثار طنز بپردازد، توضیح داد: به نظرم اگر کسی به خاطر پول سبک و سیاقش را جابه‌جا کند، اشتباه کرده است. هنرمند جایگاه اجتماعی دارد که مهم‌تر از اقتصاد است. در چنین شرایطی اگر کلاً شغل را عوض کند بهتر است. این فیلم‌هایی که به روی پرده سینماها رفتند کمدی نیستند چرا که ساخت فیلم کمدی کار بسیار سختی است. ما امروز یکسری ناهنجاری را به تصویر می‌کشیم و نام آن را کمدی گذاشته‌ایم در حالی که این‌گونه نیست.

تهیه‌کننده فیلم "خط ویژه" در ادامه به اکران آنلاین اشاره کرد و بیان کرد: از نظر من نمایش یک فیلم سبک خاصی ندارد. یکی دوست دارد فیلم را در سالن سینما ببیند و دیگری دوست دارد آن را در خانه ببیند. نمایش فیلم در هرجایی خوب است چون دیده می‌شود. در این شرایطی که امروز درگیر آن شدیم مجبور بودیم که به شیوه آنلاین فیلم‌ها را در معرض دید عموم قرار دهیم، اما اکران آنلاین اتفاق جهانی نیست که بخواهد جای سینما را بگیرد، همان‌طور که در دنیا این اتفاق نیفتاده است. اکران آنلاین نمی‌تواند به‌تنهایی مخاطب کلی فیلم را پیدا کند و به درآمد برسد، ضمن این که زیرساخت‌های آن در کشور ما هنوز وجود ندارد. ما 12- 13 پلتفرم داریم که مخاطبان آن در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن 500 هزار کاربر خواهند شد، اما سینما حداکثر دو میلیون مخاطب دارد هرچند در مقابل جمعیت 85 میلیون نفری این رقم بسیار اندک است و در اکران آنلاین این میزان مخاطب باز هم کاسته می‌شود و این شیوه اکران به‌تنهایی نمی‌تواند به سینما کمک کند. باید زندگی با کرونا را یاد گرفت چون تجربه جدیدی در جهان است و به این زودی از بین نمی‌رود، سینماها نیز باید باز شوند و به کار خود ادامه دهند. اما با شیوه مدیریت مناسب سینما پربارتر می‌بود و زندگی در آن جاری می‌شد که متأسفانه این اتفاق رخ نداده است. ما نیازمند نیروهای متخصص هستیم که در این زمینه دانش کافی داشته باشند اگر می‌خواهیم هنر در کشور ما جاری شود، سرمایه‌داران و نیروهای متخصص باید وارد این عرصه شوند.

او ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکل ما همان‌طور که اشاره کردم اهمیت ندادن به نخبگان است، سینماها باید باز شوند اما نه با این شیوه؛ مدیران سینمایی ما مقصر هستند که در طی این مدت برنامه‌ریزی درستی انجام ندادند و اگر حمایت درستی می‌شد و تبلیغات خوبی برای آثار صورت می‌گرفت، امروز شاهد این نبودیم که در آستانه اکران تهیه‌کنندگان از اکران انصراف دهند. بها ندادن به تخصص و سرمایه، بزرگ‌ترین مشکل ما در این جامعه است.

لشکری قوچانی با بیان این که ما در سینما به سرمایه‌دار و نخبه نیاز داریم، افزود: ما نیازمند حضور سرمایه‌داران علاقه‌مند به سینما هستیم تا به کمک سینما بیایند. در شرایطی که دولت پول ندارد تا از هنرمندان حمایت کند، افراد دلسوزی حضور دارند که می‌توانند وارد این جریان شوند، در امریکا و اکثر کشورها نیز دولت حمایتی جدی از هنر ندارد و سرمایه‌داران علاقه‌مند به این عرصه از راه‌های مختلف این حمایت‌ها را انجام می‌دهند. ما سرمایه‌دارانی داریم که عاشق سینما هستند و می‌توانند به این عرصه کمک کنند چون به دنبال افزایش سرمایه نیستند، بلکه به دنبال توسعه هنر هستند. به عبارتی اولویت اصلی آن‌ها کمک مالی به هنر است. اگر سرمایه‌ای به بخش ابتذال هنر تزریق شود، قطعاً مشکوک است؛ اما سرمایه‌گذار متخصص کمک به فرهنگ ناب ایرانی را می‌شناسد و در راستای توسعه این فرهنگ نیز گام برمی‌دارد. از نظر من کمک به هنر حتی از کمک به آموزش و ساختن مدرسه نیز ارزش بالاتری دارد، چون هنر در تاریخ اعتبار مملکت را زنده نگه می‌دارد. امیدوارم در کشور ما روزی به آدم‌های متخصص و سرمایه‌دار بها داده شود و به کمک تخصص و سرمایه پاک، سینما و بخش‌های دیگر مملکت سر و سامان بگیرد.