سرویس سینمایی هنرآنلاین: تورج اصلانی کارگردان و فیلمبردار باسابقه سینمای ایران که دو سال پیش با فیلم "حمال طلا" به جمع فیلم اولی‌ها پیوست، این روزها یک فیلمنامه اجتماعی تحت عنوان "بوکسور" دارد که درخواست پروانه ساخت برای آن داده است و در صورت صدور پروانه، این فیلم را امسال کلید خواهد زد. به گفته او این فیلمنامه درباره یک ورزشکار زن مسلمان است.

 او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت اکران فیلم"حمال طلا" بیان کرد: برای اکران آنلاین اعلام موافقت شده است، اما قرارداد پخش سینماهای این فیلم با شرکت فیلمیران و آقای سرتیپی است. ما پیش از شیوع کرونا برای دومین اکران عید فطر در نظر داشتیم فیلم را به روی پرده سینماها بفرستیم که متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد و الان هم نمی‌دانیم که سینماها چه وضعیتی خواهند داشت. در بخش اکران آنلاین نیز با فیلیمو و روبیکا صحبت‌های اولیه انجام شده و در حال مذاکره هستیم تا به‌زودی برای آن اقدام کنیم.

اصلانی در ادامه درباره اکران آنلاین و نقاط ضعف و قوت این طرح گفت: به نظرم اکران آنلاین را دیرتر از کشورهای دیگر شروع کردیم در حالی ‌که تجربه موفقی در کشورهای دیگر است. اگر روی قانون کپی‌رایت دقت نظر شود اتفاق خوبی است و در کنار پرده سینما ویترین خوبی خواهد بود که بودنش بهتر از نبودنش است. چرا که همه فیلم‌ها به شکل سنتی فرصت اکران نمی‌یابند و برخی فیلم‌ها نیز دیده شدنشان مهم‌تر از بزرگ دیده شدنشان است و نباید به‌صرف اکران بر روی پرده سینما خاک بخورند. بنابراین می‌توان از این فرصت استفاده مطلوب کرد. فیلم را باید به‌عنوان یک اثر فرهنگی ببینیم.

او ادامه داد: برای خانواده‌هایی که امکان رفتن به سینما را از نظر مالی یا سختی تردد ندارند و یا علاقه‌مند هستند فیلم را در خانه ببینند اکران آنلاین شیوه مناسب‌تری است، چرا که این جنس از مخاطب می‌تواند در خانه و با خرید یک بلیت به همراه خانواده فیلم را ببیند که هم از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است و هم فیلم آرشیو نشده و هم از سوی دیگر روی مخاطب خود اثر می‌گذارد، ضمن این که این نوع مخاطب نیز به دیدن فیلم عادت می‌کند. این شیوه آسیبی به سینمای پرده‌ای نمی‌زند چرا که کسی که عادت به تماشای فیلم در سالن سینما دارد، همچنان همان شیوه را دنبال می‌کند.

این هنرمند افزود: اکران آنلاین مانع اکران روی پرده نمی‌شود و فیلم‌های پرده‌ای سهمشان محفوظ است، در صورتی که به شکل آنلاین نیز اکران شده‌ باشند، چنانچه مخاطب داشته باشند باز هم سینمادار می‌تواند فیلم را روی پرده اکران ‌کند. برای رفع این مشکل که فیلم روی بستر اینترنت قرار گرفته و شاید مخاطب نداشته باشد نیز می‌توان با نظرسنجی از مخاطب به سینمادار اطمینان خاطر داد چرا که هنوز اثر مخاطب خود را دارد و این دو مکمل هم هستند.

اصلانی در پاسخ به این سؤال که آیا کمک حمایتی دولت می‌تواند در تشویق فیلمسازان مستقل به اکران اینترنتی اثرگذار باشد، توضیح داد: شیوه اکران آنلاین برای فیلمسازان مستقل بسیار به صلاح است و درصد بیشتری از فروش بلیت به حساب آن‌ها می‌آید، اما در اکران سنتی بعد از چند ماه این اتفاق رخ می‌دهد.

او همچنین با بیان این که جشنواره معیاری برای خوبی یا بدی یک اثر نیست، درباره آثار انتخابی برای اکران اینترنتی نیز گفت: رأی مخاطب می‌تواند به این مجموعه کمک کند، فیلم خوب مخاطب خودش را دارد و صاحبان پلتفرم‌ها متقاضیانی دارند که با محک آن‌ها دست به انتخاب آثار می‌زنند. ضمن این که این پلتفرم‌ها به سود خود فکر می‌کنند. این شیوه در حال حاضر کمی رنگ و بوی مالی پیدا کرده است که اگر رنگ و بوی فرهنگی بگیرد بهتر است.