سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری گزارش عملکرد یک ساله موسسه تصویر شهر با حضور هاشم میرزاخانی مدیرعامل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سه‌شنبه اول بهمن در محل این موسسه برگزار شد.

در ابتدای این نشست میرزاخانی گفت: موسسه تصویر شهر به‌عنوان یکی از بازوهای اجرایی شهرداری از سال 83 فعالیت خود را آغاز کرد و در طی این سال‌ها بیش از 200 اثر در حوزه‌های مختلف سینمایی تولید کرد و همچنین مدیریت پردیس‌های سینمایی شهرداری را نیز بر عهده گرفت. از همان ابتدا بحث بررسی بالا بردن سطح موسسه برای ما بسیار جدی بود که با دعوت از کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که تمامی پنج پردیس ما نیازمند ایجاد زیرساخت‌های اساسی هستند، چرا که تمام پردیس‌ها بیش از 10 سال عمرشان می‌گذشت و باید در دو محور تجهیز و به‌روزرسانی و ایجاد فضاهای جدید برنامه‌ریزی‌هایی لازم روی آن‌ها صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: علاوه بر این مباحث برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم شهر نیز یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما در موسسه تصویر شهر است که در سال گذشته با جذب حامی اکثر هزینه‌ها را در شرایطی که در مضیقه مالی بودیم تأمین کنیم.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر درباره به‌روزرسانی پردیس‌های سینمایی و میزان سودی که این پردیس‌ها طی 9 ماه گذشته داشته‌اند توضیح داد: پردیس تماشا با سه سالن سینمایی و 640 صندلی نخستین پردیسی است که ما اقدامات لازم در بحث به‌روزرسانی تجهیزات صوتی و تصویری و همچنین تعویض سیستم‌های هواساز و رفع مشکلات محیطی و فضاسازی اقدامات لازم را انجام دادیم. با توجه به اینکه مدارس بسیاری در اطراف این پردیس وجود دارد بحث اکران "زنگ سینما " را برای آن در نظر گرفتیم و در این مدت میزبان 15 هزار دانش‌آموز بودیم که البته از بابت فیلم در این حوزه بسیار در مضیقه هستیم اما درمجموع به سود 9 درصدی رسیدیم که حدود 800 میلیون تومان بود و نسبت به سال قبل پیشی گرفتیم.

او افزود: در پردیس راگا با 610 صندلی و سه سالن سینمایی نیز این اتفاق افتاد و در 9 ماه گذشته میزبان 12 هزار دانش‌آموز بودیم که با استقبال خوبی مواجه شد و حتی دوبله هم‌زمان انیمیشن‌ها را در این پردیس داشتیم که باعث شد، نسبت به سال 94 که این پردیس زیان‌ده بود با 30 درصد افزایش درآمد مواجه شویم و شرایطی را فراهم کنیم تا مخاطب بیاید و از آثار موجود دیدن کند.

هاشم‌خانی همچنین درباره پردیس رازی، دیگر پردیس موسسه گفت: این پردیس نیز شرایط خوبی نداشت، در حالی که با ظرفیت 220 صندلی از پردیس‌های خوب شهر تهران بود که متأسفانه به دلیل نبود مخاطب، دو سالن خود را از دست داد و تبدیل به تالار عروسی شد که ما کاملاً با آن مخالف هستیم. اما در حرکت جهادی موسسه تصویر شهر در سال 98 نرخ بلیت این پردیس را در تمام ایام سال نیم‌بها کردیم و خوشبختانه این اقدام جواب خوبی داد و با تجهیزات و بازسازی موفق شدیم این پردیس را به شرایطی برگردانیم که 44 درصد افزایش فروش داشته باشیم و شش هزار دانش‌آموز در این مدت در پردیس به تماشای آثار سینمایی بنشینند. امیدواریم تا پایان سال پردیس رازی بتواند از شرایط خوبی برخوردار شود و از زیان به سود برسد.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره موسسه تصویر شهر در ادامه صحبت‌های خود به پردیس ملت که امسال نیز همانند سال‌های گذشته در ایام جشنواره تبدیل به کاخ جشنواره و سینمای اصحاب رسانه می‌شود، اظهار کرد: پردیس ملت یک سینمای کاملاً حرفه‌ای است که با چهار سالن و 1085 صندلی کار خود را آغاز کرد و با همین ظرفیت فعالیت خود را ادامه داد. به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی تلاش کردیم تا ضعف‌های این مجموعه را با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد برطرف کنیم. عمده‌ترین مشکل این پردیس معضل پارکینگ بود که زمینی به مساحت یک هکتار در نزدیکی آن را به بهره‌برداری رساندیم و این مشکل به این اقدام گنجایش ۷۰۰ ماشین را در خود دارد. برای مجموعه ملت در فضای 12 هزار متر سعی کردیم هفت سالن با ظرفیت 485 نفر احداث کنیم تا از این ظرفیت به‌درستی بهره بگیریم که قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر تمامی این سالن‌ها افتتاح خواهند شد.

میرزاخانی با اشاره به این نکته که در ساخت سالن به ازای هر صندلی طبق عرف باید مبلغ 15 تا 20 میلیون تومان هزینه کرد، اظهار داشت: با تلاش، پیگیری و انجام عمده فعالیت‌های توسعه پردیس ملت توسط مدیران؛ همکاران تأسیسات، خدمات موسسه، پردیس ملت و همچنین مدیریت هزینه‌ها موفق شدیم هزینه ساخت و ساز به ازای هر صندلی را تقریباً به 10 میلیون تومان کاهش دهیم که کلیه هزینه‌های عمرانی توسط منابع درآمدی ایجادشده در موسسه طی این یک سال تأمین شد.

او ادامه داد: همچنین یک سالن چندمنظوره نیز داریم که نشست‌های جشنواره با ظرفیت ۲۴۰ نفر در این سالن برگزار خواهد شد. گالری پردیس نیز با شرایط استاندارد طراحی شد که از این پس امکان برگزاری حراج‌ها و ایونت‌ها را در این مرکز به علاقه‌مندان خواهد داد. متأسفانه پردیس ملت امسال به دلیل ساخت و سازها سودی به همراه نداشت اما حدود 900 صندلی به این مجموعه افزوده شد که با هزینه 50 درصدی توانستیم آن را به سرانجام برسانیم. فکر می‌کنم با این اقدام و برنامه‌هایی که برای این پردیس سینمایی داریم دیگر هیچ فیلمی در پردیس ملت بیرون نمی‌ماند و کلیه ژانرهای سینمایی می‌توانند در این پردیس نمایش داشته باشند چرا که ملت اولین پردیس مجهز سینمای ایران شده است که صرفاً سینمایی است. در پردیس ملت به دلیل برگزاری جشنواره همکاران من متحمل پذیرش شرایط سختی شدند و شبانه‌روز تلاش کردند تا خدمات خوبی به اهالی رسانه و سینمای ایران داشته باشند. این مجموعه نقص‌هایی داشته چرا که جایی برای برگزاری فستیوال نبود اما با توجه به اینکه امسال شهرداری حامی جشنواره است از تمام ظرفیتمان استفاده خواهیم کرد. امیدواریم با تغییراتی که انجام شده مشکلات قبلی از بین رفته باشد تا دوستان در ایام جشنواره با مشکلات کمتری مواجه شوند.

در ادامه میرزاخانی درباره تولیدات مجموعه تصویر شهر نیز توضیح داد: دو سال است که به دلیل عدم بودجه کافی تولیدی در موسسه انجام نمی‌شود. ما با هنرمندان خاطرات خوبی در این حوزه داریم اما زمانی که بازگشت سرمایه وجود نداشته باشد این فضا محدود می‌شود و برای تأمین مالی با سختی مواجه می‌شویم. اما از آنجایی که بحث تولید برای ما اهمیت دارد به همت معاونت اجتماعی و معاونت فرهنگی شهرداری دغدغه تولید بار دیگر برایمان جدی شده و بودجه خوبی را برای این بخش در نظر گرفته‌اند که امیدواریم مورد تأیید در بودجه سال جدید قرار گیرد. در همین راستا در نظر داریم با همکاری سیمافیلم و معاونت فرهنگی به‌زودی سریال 90 قسمتی کلید بزنیم که متعاقباً اخبار آن در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. در حوزه کوتاه و مستند نیز همکاری‌هایی خواهیم داشت تا در خصوص اشاعه فرهنگ زندگی شهروندی گام‌هایی برداریم.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر همچنین خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا سالن آمفی‌تئاترها را نیز مجهز به پرده سینمایی کنیم و از این بستر هم بهره بگیریم که در نخستین گام دو سالن بهاران و خاوران از این ظرفیت بهره‌مند می‌شوند.