سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "جوجو خرگوش" به کارگردانی تایکا وایتیتی کارگردان و بازیگر نیوزیلندی که خود او در آن نقش آلدولف هیتلر را بازی کرده است، یکشنبه شب با دریافت جایزه فیلم برگزیده تماشاگران یا جایزه انتخاب مردم در چهل و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، به جمع مدعیان جوایز اسکار امسال اضافه شد.

داستان کمدی آمریکایی "جوجو خرگوش" در دوران جنگ جهانی دوم روی  می‌دهد و درباره یک پسر تنهای آلمانی به نام جوجو (با بازی رومن گریفین دیویس) است که دوستانش به او لقب "خرگوش" داده‌اند. نگاه جوجو به دنیا زمانی کاملاً تغییر می‌کند که متوجه می‌شود مادرش رزی (اسکارلت جوهانسن) یک دختر جوان یهودی (توماسین مکنزی) را در اتاق کوچک زیر شیروانی خانه‌شان پنهان کرده است. جوجو باید با کمک دوست خیالی خود (وایتیتی) که شکلی ابلهانه از آدولف هیتلر است با ملی‌گرایی کورکورانه خود مقابله کند.

سام راک‌ول، ربل ویلسن و استفن مرچنت از دیگر بازیگران "جوجو خرگوش" هستند که اولین نمایش جهانی آن در تورنتو به خاطر تصویری که در آن از نازی‌ها ترسیم شده است، هم با تحسین و هم با انتقاد روبرو شد، هرچند بازی‌های فیلم بخصوص دیویس، مکنزی و جوهانسن بسیار مورد توجه قرار گرفت. "جوجو خرگوش"  18 اکتبر اکران می‌شود.  

فیلم آمریکایی "داستان ازدواج" به کارگردانی نوا بامبک و فیلم کره‌ای "انگل" ساخته بونگ جون هو به ترتیب انتخاب‌های دوم و سوم تماشاگران جشنواره تورنتو بودند که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی در آمریکای شمالی است.

"داستان ازدواج" از شرکت نتفلیکس اولین بار در دنیا اوایل این ماه در بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت. این فیلم با بازی آدام درایور و اسکارلت جوهانسن درباره زن و شوهری هنرمند است که برای دریافت حضانت پسر هشت ساله خود درگیر جدال حقوقی شده‌اند.

Marriage Story

آدام درایور و اسکارلت جوهانسن در "داستان ازدواج"

جوهانسن نقش یک بازیگر زن و درایور نقش یک کارگردان تئاتر را بازی می‌کنند. لورا درن، آلن آلدا، ری لیوتا و مریت ویور از دیگر بازیگران "داستان ازدواج" هستند که از شش نوامبر اکران می‌شود.

کمدی سیاه "انگل" امسال در جشنواره فیلم کن برنده جایزه نخل طلایی شد و نماینده کره جنوبی در بخش فیلم بلند بین‌المللی جوایز اسکار 2020 هم هست. "انگل" فیلمی با موضوع طبقه و خانواده و درباره ارتباط اعضای خانواده‌ای بیکار با یک خانواده ثروتمند است که به اتفاقی غیرمنتظره می‌انجامد.

Parasite

"انگل"

شرکت آمریکایی نئون این فیلم را از 11 اکتبر در لس آنجلس و نیویورک و بعد به‌طور گسترده در آمریکا اکران می‌کند. "انگل" از 30 مه تاکنون در کره جنوبی بیش از 10 میلیون بلیت فروش داشته است و فعلاً چهارمین فیلم پرفروش سال در این کشور است.

جشنواره فیلم تورنتو بخش مسابقه رسمی و هیئت داوری ندارد، اما در پایان جشنواره، بهترین فیلم با آرای تماشاگران انتخاب می‌شود. آن‌ها آرای خود را یا در صندوق می‌اندازند یا به‌طور آنلاین می‌دهند.

جشنواره تورنتو نقطه شروع فصل جوایز سینمایی و آشنایی با رقبای احتمالی اسکار است. در سال‌های اخیر تعدادی از فیلم‌هایی که جایزه اصلی تورنتو را بردند، مانند "زیبایی آمریکایی"، "تصادف"، "میلیونر زاغه‌نشین"، "گفتار پادشاه" و "دوازده سال بردگی" بعداً برنده اسکار بهترین فیلم نیز شدند، از جمله سال گذشته که "کتاب سبز" به کارگردانی پیتر فارلی جایزه فیلم برگزیده تماشاگران یا جایزه انتخاب مردم جشنواره تورنتو را دریافت کرد. این فیلم بعداً نامزد پنج جایزه اسکار شد و جایزه اسکار بهترین فیلم همین‌طور جوایز بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین بازیگر مرد مکمل (ماهرشالا علی) را گرفت.

دو سال پیش نیز "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" به کارگردانی مارتین مک‌دونا برگزیده تماشاگران جشنواره تورنتو شد. این فیلم در ادامه هفت نامزدی اسکار به دست آورد و دو جایزه اسکار بهترین بازیگر زن (فرانسیس مکدورمند) و بهترین بازیگر مرد مکمل (سام راک‌ول) را از آن خود کرد. در 2016، "لا لا لند" به کارگردانی دامین شازل در تورنتو جایزه انتخاب مردم را از آن خود کرد و و بعداً نامزد 14 جایزه اسکار و در ادامه برنده شش جایزه اسکار شد.

چهل و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو 5 تا 15 سپتامبر برگزار شد. امسال برای اولین بار جایزه تقدیر از یک بازیگر در جشنواره اعطاء شد و مریل استریپ اولین دریافت‌کننده این جایزه بود.

برگزارکنندگان جشنواره تصمیم گرفتند برای اولین بار بجای برگزاری مراسم اختتامیه، اسامی برندگان را به‌صورت آنلاین اعلام کنند.

 فهرست برنده‌های جشنواره فیلم تورنتو 2019 به این شرح است:

جوایز انتخاب مردم

برنده جایزه انتخاب مردم: "جوجو خرگوش" (Jojo Rabbit) به کارگردانی تایکا وایتیتی (آمریکا)

انتخاب دوم: "داستان ازدواج" (Marriage Story) به کارگردانی نوا بامبک (آمریکا)

انتخاب سوم: "انگل" (Parasite) به کارگردانی بونگ جون هو (کره جنوبی)

برنده جایزه انتخاب مردم در بخش جنون نیمه‌شب: "سکو" (The Platform) به کارگردانی گالدر گازتلو اوروتیا (اسپانیا)

انتخاب دوم: "وسعت شب" (The Vast of Night) به کارگردانی اندرو پترسن (آمریکا)

انتخاب سوم: "کوانتوم خون" (Blood Quantum) به کارگردانی جف بارنابی (کانادا)

برنده جایزه انتخاب مردم در بخش مستند: "غار" (The Cave) به کارگردانی فراس فیاض (سوریه/دانمارک/آلمان/آمریکا/قطر)

انتخاب دوم: "من تنها نیستم" (I Am Not Alone) به کارگردانی گارین هووانیسیان (ارمنستان/آمریکا)

انتخاب سوم: "باباها" (Dads) به کارگردانی برایس دالاس هاوارد (آمریکا)

جوایز هیئت داوران بین‌المللی

جایزه پلت‌فرم تورنتو: "مارتین ایدن" (Martin Eden) به کارگردانی پیترو مارچلو (ایتالیا/فرانسه)

تقدیر: "آن در ارتفاع 13 هزار پایی" (Anne at 13,000 Ft.) به کارگردانی کازیک رادوانسکی (کانادا)

تقدیر: "پروکسیما" (Proxima) به کارگردانی آلیس وینوکور (فرانسه)

جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (جایزه فیپرشی)

جایزه فیپرشی در بخش دیسکاوری: "زمزمه" (Murmur) به کارگردانی هدر یانگ (کانادا)

جایزه فیپرشی در بخش نمایش‌های ویژه: "چگونه یک دختر بسازیم" (How to Build a Girl) به کارگردانی کوکی گیدرویچ (بریتانیا)

جایزه نتپک: "1982" به کارگردانی ولید مؤنس (آمریکا/لبنان/نروژ/قطر)

جوایز هیئت داوران فیلم کوتاه   

بهترین فیلم کوتاه: "همه گربه‌ها در تاریکی، خاکستری هستند" (All Cats Are Grey in the Dark) به کارگردانی لاسه لیندر (سوئیس)

تقدیر: "چرت" (The Nap) به کارگردانی فدریکو لوییس تاچلا (آرژانتین)

بهترین فیلم کوتاه کانادایی: "دِلفین" (Delphine) به کارگردانی کلویی روبیشو

تقدیر: "فیزیک غم" (The Physics of Sorrow) به کارگردانی تئودور اوشف

جوایز هیئت داوران فیلم کانادایی   

جایزه بهترین فیلم بلند کانادایی: "آنتیگونه" (Antigone) به کارگردانی سوفی دراسپ

تقدیر: "The Body Remembers When the World Broke Open" به کارگردانی اله-ماییا تایلفیترز و کاتلین هپبرن

جایزه بهترین فیلم بلند اول کانادایی: "قرن بیستم" (The Twentieth Century) به کارگردانی متیو رنکین

علی افتخاری