سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم برزیلی "زندگی نامرئی ایوریدیسی گوسمائو" (The Invisible Life of Eurídice Gusmão) به کارگردانی کریم عینوز جمعه شب جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه جشنواره کن 2019 را دریافت کرد که دومین بخش مسابقه جشنواره کن است و به استعدادهای نو اختصاص دارد.

"زندگی نامرئی ایوریدیسی گوسمائو" داستان دو زن در برزیل دهه 1950 را روایت می‌کند که با سرکوب و تبعیض دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. فیلم بر مبنای خاطرات مادر عینوز ساخته شده است.

عینوز بعد از دریافت جایزه گفت: افتخار می‌کنم که نماینده برزیل هستم. ما این روزها در برزیل با چیزی بسیار سخت روبرو هستیم که همان تعصب است.

جایزه بهترین کارگردان نیز به کنتمیر بالاگوف برای فیلم روسی "قد دراز" (Beanpole) رسید. فیلم فرانسوی "ژاندارک" (Joan of Arc) به کارگردانی برونو دومون تقدیر شد.

کیارا ماسترویانی برای نقش خود در فیلم فرانسوی "اتاق 212" (Room 212) یا "در یک شب جادویی" (On a Magical Night) به کارگردانی کریستوف اونوره جایزه بهترین نقش‌آفرینی را برد.

جایزه داوران بخش نوعی نگاه به فیلم آمریکایی "صعود" (The Climb) به کارگردانی مایکل کووینو اعطاء شد. فیلم اسپانیایی "آزادی" (Freedom) به کارگردانی آلبر سرا نیز جایزه ویژه داوران را از آن خود کرد.

18 فیلم برای رقابت در بخش نوعی نگاه، دومین بخش مسابقه جشنواره کن انتخاب شده‌ بودند.

نادین لبکی کارگردان و بازیگر لبنانی که سال گذشته "کفرناحوم" به کارگردانی او نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد، ریاست هیئت داوران بخش نوعی نگاه را به عهده داشت.

مارینا فویس بازیگر فرانسوی، نورهان زیکرچی پورست تهیه‌کننده آلمانی، لیساندرو آلونزو فیلمساز آرژانتینی و لوکاس دونت فیلمساز بلژیکی همکاران لبکی در این بخش بودند.

سال گذشته فیلم "مرز" ساخته علی عباسی کارگردان ایرانی- دانمارکی جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه جشنواره کن را از آن خود کرد.

در دو روز اخیر برگزیدگان بخش مسابقه سینه‌فونداسیون، بخش جنبی دو هفته کارگردانان و بخش جنبی هفته منتقدان جشنواره کن نیز معرفی شدند.

جایزه اول بخش سینه‌فونداسیون برای کارگردان فرانسوی

هیئت داوران بیست و دومین دوره بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه جشنواره کن به ریاست کلی دنی کارگردان فرانسوی روز پنجشنبه در سالن بونوئل، برندگان سه جایزه این بخش را معرفی کرد.

فیلم کوتاه "Mano a Mano" به کارگردانی لوئیز کوروازیه جایزه اول بخش سینه‌فونداسیون را دریافت کرد.

دنی و همکارانش استسی مارتن بازیگر فرانسوی-بریتانیایی، اران کولیرین فیلمساز اسرائیلی، پانوس اچ. کوتراس فیلمساز یونانی و کاتالین میتولسکو فیلمساز رومانیایی، برندگان بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه را از بین 17 فیلم (14 فیلم داستانی و سه انیمیشن) انتخاب کردند که از بین حدود 2000 فیلم ارائه‌شده از سوی 366 مدرسه فیلمسازی در سراسر دنیا برگزیده شده بودند. 11 فیلم کوتاه نیز از بین 4240 متقاضی انتخاب شدند که شانس دریافت نخل طلای فیلم کوتاه جشنواره کن را دارند.

جایزه اول سینه‌فونداسیون با 15 هزار یورو جایزه نقدی، جایزه دوم با 11.250 هزار یورو و جایزه سوم با 7.500 هزار یورو جایزه نقدی همراه است. حضور اولین فیلم بلند کارگردان برنده جایزه اول بخش سینه‌فونداسیون در جشنواره کن قطعی است.

"Mano a Mano" تولید مدرسه سینه‌فابریک در فرانسه است. داستان درباره بندباز سیرک است که برای اجرای دونفری از شهری به شهر دیگر سفر می‌کنند و این در حالی است که رابطه عاشقانه آن‌ها در حال از هم پاشیدن است. آن‌ها در حالی که با یک ماشین کوچک سفر می‌کنند به‌ناچار باید مشکلات بین خودشان را حال کنند.

جایزه دوم به "Hieu" به کارگردانی ریچارد وان از مدرسه کال‌آرتز در آمریکا رسید. این فیلم درباره یک خانواده ویتنامی-آمریکایی است. جایزه سوم بخش سینه‌فونداسیون نیز به‌طور مشترک به دو فیلم "آمبیانس" (Ambience) به کارگردانی ویصا الجعفری از دانشکده هنر و فرهنگ دانشگاه دار الکلمه در فلسطین و "روح کوچک" (The Little Soul) به کارگردانی باربارا روپیک از مدرسه PWSFTviT در لهستان اعطاء شد.

"آمبیانس" درباره دو فلسطینی جوان است که می‌کوشند در یک اردوگاه پناهندگان پرسروصدا و شلوغ برای شرکت در یک مسابقه موسیقی، قطعه‌ای بسازند. "روح کوچک" نگاهی به جنازه‌ای دارد که در ساحل یک رودخانه گیر افتاده است، در حالی که درون آن همچنان یک روح انسانی حضور دارد.

بخش سینه‌فونداسیون را ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره کن در سال 1998 راه‌اندازی کرد. برگزارکنندگان این بخش با هدف کشف فیلمسازان جدید هر سال بین 15 تا 20 فیلم کوتاه و نیمه‌بلند به کارگردانی دانشجویان فیلمسازی از سراسر جهان را انتخاب می‌کنند.

"یک دختر آرام" برنده جایزه SACD بخش دو هفته کارگردانان شد

فیلم درام "یک دختر آرام" (An Easy Girl) به کارگردانی ربکا زلوتوفسکی روز پنجشنبه در پنجاه و یکمین دوره دو هفته کارگردانان جشنواره کن برنده جایزه SACD جامعه نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک شد. این جایزه هر سال به فیلم‌های فرانسوی‌زبان اعطاء می‌شود. این فیلم درباره یک محافظ و یکی از اعضای فامیلش است که در کن در جستجوی یک آینده بهتر هستند.

دومینیک سامپیرو رئیس کمیسیون SACD از "یک دختر آرام" به عنوان فیلمی "اضطراب‌آور و جذاب" یاد کرد.

امسال فیلم‌هایی با حضور تعدادی از چهره‌های شاخص در بخش دو هفته کارگردانان حضور داشتند، از جمله "فانوس دریایی" (Lighthouse) به کارگردانی رابرت اگرز با بازی رابرت پتینسن، "پوست آهو" (Deerskin) به کارگردانی کوانتان دوپیو با بازی ژان دوژاردن بازیگر فرانسوی برنده اسکار و "بچه زامبی" (Zombi Child) ساخته برتران بونلو.

درام سیاسی "آلیس و شهردار" (Alice and the Mayor) به کارگردانی نیکلا پاریز برنده جایزه سینمای اروپا شد که به بهترین فیلم اروپایی بخش دو هفته کارگردانان می‌رسد. این جایزه را کنفدراسیون بین‌المللی سینماهای هنری CICAE اعطاء می‌کند که یک انجمن هنری است. فیلم برنده در یک شبکه سینمایی در سراسر اروپا به نمایش درمی‌آید.

امسال جان کارپنتر کارگردان صاحب‌نام آمریکایی جایزه کالسکه طلایی یک عمر دستاورد بخش دو هفته کارگردانان را دریافت کرد. کارگردان فیلم "هالووین" همچنین در کن یک کلاس پیشرفته برگزار کرد.

جایزه یک عمر دستاورد بخش دو هفته کارگردانان اولین بار سال 2002 اعطاء شد. کلینت ایستوود، نانی مورتی، جیم جارموش، دیوید کراننبرگ، جین کمپیون، آلن رنه، آنیس واردا، ورنر هرتسوگ و مارتین اسکورسیزی از فیلمسازانی هستند که پیش از این جایزه کالسکه طلایی را دریافت کرده‌اند.

بخش دو هفته کارگردانان را انجمن کارگردانان فرانسه پس از ناآرامی‌های مه 1968 به راه انداخت. این بخش به دنبال کمک یا تبلیغ برای فیلم‌های جدید و آوانگارد از سراسر دنیاست.

معرفی برندگان بخش هفته منتقدان جشنواره کن

فیلم انیمیشن "بدنم را از دست دادم" ('I Lost My Body) به کارگردانی ژرمی کلاپن جایزه بزرگ نسپرسو بخش جنبی هفته منتقدان کن را برد که با جایزه نقدی 15 هزار یورویی همراه است.

در همین حال، "مادران ما" (Our Mothers) به کارگردانی سزار دیاز جایزه SACD جامعه نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک را برد که برای حمایت از نویسندگان جدید اهداء می‌شود. این جایزه را انجمن نویسندگان فرانسه اعطاء می‌کند.

اولین فیلم بلند داستانی ژرمی کلاپن درباره یک مرد جوان به نام نوفل است که به فرانسه می‌رود، عاشق می‌شود و می‌کوشد یک زندگی جدید آغاز کند. "مادران ما" درباره مردمی است که در دوران دیکتاتوری نظامی گواتمالا ناپدید شدند.

"بدنم را از دست دادم" یکی از 11 فیلم بلند داستانی بخش هفته منتقدان بود که بر کشف استعدادهای جدید متمرکز است. ریاست داوران این بخش را سیرو گرا به عهده داشت که در 2015 با فیلم کلمبیایی "آغوش مار" نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. امیرا کازار بازیگر فرانسوی-بریتانیایی، ماریان اسلوت تهیه‌کننده دانمارکی، دیژا مامبو خبرنگار بلژیکی-کنگویی، و جوناس کارپینیانو کارگردان ایتالیایی که فیلم "مدیترانه‌ای" او در 2015 در بخش هفته منتقدان نمایش داده شد و "یک کامبرا" او در 2017 در چهل و نهمین دوره دو هفته کارگردانان جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه سینمای اروپا را گرفت، فهرست داوران این بخش را کامل کردند.

فیلم علمی تخیلی " Vivarium" به کارگردانی لورکان فینیگان جایزه بنیاد گان برای توزیع به خود اختصاص داد. این جایزه برای کمک به توزیع یک فیلم بلند داستانی اول یا دوم در فرانسه در نظر گرفته شده است. اینگوار سیگورشون برای بازی در نقش یک پدر که بعد از مرگ همسرش کنترل خود را از دست می‌دهد در فیلم "یک روز سفید، سفید" به کارگردانی لینور پالماسون جایزه ستاره نوظهور بنیاد لویی رودرر را دریافت کرد.

در بخش فیلم کوتاه، "او فرار می‌کند" (She Runs) به کارگردانی کی یانگ جایزه لیتز سینه دیسکاوری را گرفت و جایزه کانال پلوس برای فیلم‌های کوتاه به فیلم "Without Bad Intention" به کارگردانی آندریاس هوگنی رسید.

هفته منتقدان برای بسیاری از فیلمسازان اول یا دوم حکم سکوی پرتاب را دارد. کارگردانانی چون اولیویه آسایاس، فرانسوا اوزون، گاسپار نوئه، آندرا آرنولد و جف نیکولز پس از نمایش فیلم‌هایشان در این بخش در مسیر موفقیت قرار گرفتند.

هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم 14 (24 اردیبهشت) آغاز شد و امروز شنبه 25 مه (4 خرداد) با معرفی برندگان بخش مسابقه اصلی به کار خود پایان می‌دهد. 21 فیلم در این بخش بخت دریافت جایزه نخل طلایی را دارند که شامل تازه‌ترین ساخته‌های تعدادی از برنده‌های قبلی جایزه نخل طلایی از جمله ترنس مالیک، عبداللطیف کشیش، کوئنتین تارانتینو، کن لوچ و برادران داردن است. آلخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان مکزیکی رئیس داوران بخش مسابقه است.