به گزارش هنرآنلاین، علیمردانی در گفتگو با ضیا درباره آغاز کارش با دوبله زیرزمینی اظهار کرد: داخل سازمان پیشکسوتان عزیز کارهایشان را انجام می دادند، ما هم برای ویدئو رسانه ها کار می کردیم، نمی دانستیم به مجوز نیاز داریم و خودمان ممیزی ها را رعایت می کردیم. تا اینکه اعتراضاتی پیش آمد و گفتند اینها زیرزمینی هستند و ما هم مراتب قانونی را پیگیری کردیم. فکر می کردیم به ما تشر بزنند اما از ما استقبال کردند و گفتند شما خیلی خوبید و خانواده های ما کار شما را دنبال می کنند، راه دارد و بیایید قانونی شوید؛ این مسیر وزارت کار و وزارت ارشاد است. ما تا سالها بعد که قانونی بودیم به ما زیرزمینی می گفتند ولی ما چیزی نمی گفتیم.

مدیر دوبلاژ مولف دوم یک اثر است

وی درباره استفاده از لهجه ها در دوبله آثار سینمایی توضیح داد: ما هر جایی از لهجه استفاده نمی کردیم. مدیر دوبلاژ مولف دوم و موظف است امانتدار کارگردان باشد. کارگردان زبان بیگانه که کار را برای مخاطب ایرانی نمی سازد، اگر بنا است در کشور دیگری دوبله شود مدیر دوبلاژ باید آن اثر را با فرهنگ و زبان خودش تطبیق دهد. ما موظفیم جایی که کارگردان از لهجه به خصوصی از زبان خود استفاده کرده، ما هم از لهجه های بانمکی استفاده کنیم که منظور منتقل شود.

به مرور هر کس می خواست دوبله اش را بامزه کند سراغ لهجه می رفت

این بازیگر افزود: به مرور این موضوع به یک سبک تبدیل شد و هرکس میخواست کار را بانمک کند سراغ لهجه می رفت. این تقصیر ما نبود و ما بنیان غلطی نگذاشته بودیم، نگاهمان هم درست بود و بی تحصیلات و تجربه سراغ این کار نیامده بودیم.

علیمردانی درباره اینکه خیلی از دوبلورهای فعلی را او وارد کار کرده، گفت: اصطلاح آوردن درست نیست. سر کلاس هم خیلی ها می گویند ما به شما مدیونیم اما من می گویم شما سر کلاس من آمدید و من موظفم هرچه می دانم به شما درس بدهم. بعضی های دیگر هم، هم دوره شما بودند، آنها حالا کجا هستند؟ پس معلوم است شما آموخته های مرا دریافته ای و روی خودت کار کرده ای تا به اینجا رسیده ای. دمت هم گرم.

دوبله مافیا ندارد و ما خدا را داریم

این دوبلور در پاسخ به این سوال ضیا که آیا همچنان ما بهترین دوبله دنیا را داریم، گفت: بعد از موج نویی که اتفاق افتاد و کار رقابتی شد، همچنین واحد دوبلاژ هم به جوانها عرصه داد، دوباره بهترین شدیم. من نمی پذیرم که در دوبله مافیا وجود دارد، بعضی ها می توانند کارها را انحصاری انجام بدهند ولی ما خدایی داریم که سمیع و بصیر است و اگر شما زحمت بکشید راه را برایتان باز می کند.

ترجیح دادم نه به فرش قرمز "غلامرضا تختی" بروم نه مصاحبه ای کنم نه در پیجم چیزی بگویم

وی در پاسخ به ضیا که می گفت برای اولین بار در برنامه "فرمول یک" این موضوع را مطرح می کنیم که شما به جای آقا تختی در فیلم سینمایی "غلامرضا تختی" حرف زده اید، اظهار کرد: من به آقای ملکان تهیه کننده محترم فیلم و دوست خوبم گفتم من ترجیح می دهم در مراسم فرش قرمز حاضر نشوم، مصاحبه ای نکنم و در پیچم هم اگر پستی درباره فیلم می گذارم نگویم که من صداپیشه تختی هستم. او به هر حال قهرمان ملی مردم است و دوست نداشتم مخاطب با این ذهنیت برود که صدایی که از آقا تختی می شنود برای کسی دیگر است و او را بپذیرد. به ویژه که فیلم خیلی زیبایی شده است.

"غلامرضا تختی" به خاطر مافیای سینما فروخته نشد اما فیلمی ماندگار است

علیمردانی در پاسخ به اینکه چرا این فیلم نفروخته، تصریح کرد: این به خاطر مافیا است. وقتی به یک فیلم سالنها و سانس های خوبی داده نمی شود، یعنی برخی زورشان می رسد و یک کارهایی می کنند. مگر می شود فیلم آقاتختی نفروشد؟ این فیلم فاخری شده است و چند دهه بعد به آن می بالیم. در سینمای ایران در آن دوران چنین فیلمهایی از جمله غلامرضا تختی ساخته شد. خیلی از فیلمهایی که فروخته می شود و به آنها هم احتیاج است، چون مردم به شادی و تفریح نیاز دارند، فراموش خواهند شد. فیلمهایی نخواهند بود که بعدها به آنها افتخار کنیم، بلکه از آنها به عنوان فیلمهایی یاد می کنیم که در زمان خود موفق بوده اند و تاریخ مصرفشان تمام شده است. در آن مقطع مردم لذتش را برده اند اما فیلمی مثل تختی ماندگار است و تاریخ مصرف ندارد. شما چون لو دادید این را گفتم وگرنه دوست داشتم تختی با این صدا باور شود.

چون بازیگران تختی فن بیان نمی دانستند به جایشان حرف زدم

این گوینده ادامه داد: بازیگران این فیلم در دو دوره سنی که من صحبت کردم، ورزشکار بودند و بازیگر نبودند. آنقدر هم فرصت نبوده که کلاس بیان بگذرانند، اهل شهرهای دیگر هم بودند و لهجه داشتند، با این نیت کار را ساختند که مجدد روی آن صداگذاری فارسی داشته باشیم، آقای ملکان هم قابل دانستند و با من صحبت کردند، آقای توکلی هم توافق داشتند. من اتود کوچکی روی چند سکانس زدم و فرستادم که با واکنش مثبت روبرو شدم و آنها گفتند تختی ما مشخص شد من هم با کمال میل و افتخار و وسواس کار را انجام دادم و خداراشکر راضی بودند. حرف زدن به جای تختی افتخاری برای من بود و من هم کوچکم و آقا تختی هم همیشه می گفت من کوچک همه هستم.

هرگز با محسن تنابنده دعوایم نشده و او رفیق قدیمی من است

وی در پاسخ به این سوال ضیا که آیا با محسن تنابنده دعوایی داشته که دیگر در پایتخت نبوده، تاکید کرد: هرگز. محسن تنابنده از اوایل دهه 70 رفیق من است از دانشگاه با هم بودیم. واقعا کسی چنین شایعه ای را درست کرده؟ همین حالا به محسن زنگ بزنید. ما رفیق قدیمی هم هستیم و من سختی کشیدن های او را دیده ام. دو سال بین ساخت فصل چهارم و پنجم وقفه افتاد تا اینکه محسن به من گفت مثل اینکه ما توافق نمی کنیم، تو برو و به تعهدهایت برس. من هم سر کاری رفتم و به آنها گفتم نگران نباشید که من ناگهان بگویم سه ماه می خواهم سر پایتخت بروم و نیستم. تا اینکه کمی بعد محسن به من زنگ زد و گفت مشکل حل شده و کار ساخته می شود. اما من دیگر برای کار دیگری توافق کرده بودم و محسن هم گفت دیگر تقصیر خودمان شد و کار آنقدر بالا و پایین شد که تو و هدایت هاشمی را از دست دادیم. کلی هم برایت متن نوشته ایم و می خواهیم به ترکیه برویم و حیف است. تو در فصل چهارم وارد خانواده شدی و با خانواده معمولی فامیل شده ای اما دیگر باید یک کاری اش بکنیم. بنابراین بهرام افشاری را آوردند که خیلی هم ماشالله ترکاند.

انتقاد گوینده "دیرین دیرین" به شعرهای بی محتوای کودکی

علیمردانی در پاسخ به سوال دیگر ضیا درباره تحلیل شعر اتل متل توتوله توضیح داد: مرحوم آقای علی معلم برای جشن حافظ به من گفت محمدرضا جان کاری این شکلی می خواهم، من هم یک خط برایش گفتم. گفت همین خوب است و بگذار من هم آن روز سوپرایز شوم. من هم اجرا کردم. این از زاویه ای بود که کسی به آن نپرداخته بود. اتفاقا مدتها بود فکرم مشغول شده بود که این چرت و پرت ها چیست به بچه هایمان یاد می دهیم. یکی از این اشعار بی معنی کودکانه این است که دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده! شما منتظرید که از شما بپرسند شما دستمال مرا ندیده ای؟ اما بعد می پرسد: سواد داری!؟ آخر به سواد من چکار داری؟ در ادامه می گوید نچ نچ! دوباره می پرسد: بی سوادی؟! ادامه اش که عالی و شاهکار است! می گوید پس تو خر من هستی! آخر یعنی چه!؟ امیدوارم توجه کنیم کارهای قشنگ تر و معنادارتر به بچه هایمان یاد بدهیم.

آلبوم جدیدی با 13 قطعه منتشر می کنم و به فکر برگزاری کنسرت هستم

وی درباره کار خوانندگی و انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت بیان کرد: آلبوم جدیدی با 13 قطعه دارم که مراحل پایانی را طی می کند. برای برگزاری کنسرت هم جدی هستم. آهنگ شش و هشت مبتزل در کارم نیست اما ترک هایی مثل "جان من وجان تو" را داریم. به هر حال برای اینکه روال درست و حرفه ای را طی کنیم احتیاج داریم آلبوم به مخاطب ارائه کنیم. من تعدادی تک ترک منتشر کردم و به این نتیجه رسیدیم که تجمیع آنها و قطعه های شنیده نشده می تواند یک آلبوم باشد.

سه بار قرار بود با مهران مدیری همکاری کنم اما نشد

این بازیگر در پاسخ به این سوال ضیا که آیا مایل است بیشتر نقش جدی بازی کند و اگر مهران مدیری به او پیشنهاد بدهد می پذیرد یا خیر، گفت: در این مقطع دلم می خواهد کارهای جدی بازی کنم. طنز هم اگر پیشنهاد شود دوست دارم طنز موقعیت باشد. کارهای عطاران به شدت شیرین است. آقای مدیری محبت داشتند و دو دفعه شرمنده شان شدم و زمانمان به هم نخورده است. یک بار سر فصل دوم "قهوه تلخ" رفتم و بار دیگر برای فیلم سینمایی او و آخرین بار هم برای سریال "هیولا" که باز هم شرمنده شدم. مسئولیت روی سرم ریخته و نظارتی بر دوبله ها دارم. دیرین دیرین و پندانه هم هست.

ماشین خاص و گران قیمتی ندارم

علیمردانی در پاسخ به اینکه با درآمدهایش غیر از برج سازی چه می کند، افزود: من برجی ندارم. پولها خرج زندگی می شود. ماشین خاص و گران قیمتی ندارم. ماشینم البته ارزان هم نیست.

در ادامه سکانس "بذارید برم من" پایتخت با بازی محسن تنابنده بدون صدا پخش شد و علیمردانی فی البداهه گویندگی آن را انجام داد.

همچنین قرار شد علیمردانی برای سکانسی از "متری شش و نیم" هم این کار را انجام بدهد که در این خصوص گفت: چقدر دوست دارم این فیلم را ببینم اما هنوز نتوانستم. کست خیلی خوبی دارد.

نوید محمدزاده عزیز می‌دانم که جنبه داری با تو شوخی کنیم

وی در ادامه خطاب به بازیگر نقش اصلی این فیلم اظهار کرد: نوید محمدزاده عزیز اینها مرا گیر انداختند! می خواستی اینقدر خوب بازی نکنی که اینقدر مطرح شوی و بخواهیم با سکانسی که بازی کردی شوخی کنیم! می دانم که جنبه اش را داری.

ورود عروسک‌های جدید به "خندوانه" در فقدان جناب خان عجله ای شد و نقشه مان سوخت

علیمردانی در بخش دیگری از برنامه در پاسخ به اینکه چرا عروسکهای جدید خندوانه که او صداپیشگی را برعهده داشت، به ثمر نرسیدند، گفت: این عروسکها تئاتری بودند و نقشه دیگری برای آنها داشتیم. قرار بود ورودشان یکی یکی باشد، اما کار عجله ای شد. چون در عید قرار بود دیده شوند چهار تا را با هم آوردند و نقشه ای که برایشان کشیده بودیم سوخت و دیگر ادامه ندادیم.

50 درصد بازخوردها نسبت به عروسک‌های جدید خوب بود

این بازیگر در پاسخ به اینکه آیا بازخوردهای منفی باعث این اتفاق شد، ادامه داد: اتفاقا بازخورد مثبت داشتیم. وقتی عروسکهایی برای بار اول دیده می شوند و 50 درصد بازخورد مثبت داری یعنی کار خوب است. اما به عید خوردیم و گفتند حیف است بگذارید در فقدان جناب خان همه عروسکها با هم بیایند و کار سوخت. اما در همان قسمتها پیمان معادی که سر "خندوانه" آمد گفت حتما عروسکها باشند و دوست داشت با عروسکها ارتباط بگیرد. عروسکها هم در قسمت حضور او بودند و نتیجه کار هم خیلی بامزه شد.

جناب خان محبوب دل همه است

وی یادآور شد: جناب خان محبوب دل همه و موفق و دوست داشتنی است. امیدوارم همیشه باشد اینقدر که کیف به ما می رساند. محمد بحرانی و مهدی برقعی عالی هستند.

علیمردانی در پایان در پاسخ به این سوال ضیا که آیا تعدد هنرهایش به فعالیت های او لطمه نمی زند، گفت: این هنرها به محمدرضا علیمردانی لطمه نزده بلکه زندگی کردن و خدمت کردن یاد داده و انگیزه داده است. چرا لطمه بزند؟ هرکسی توانایی دارد باید انجام بدهد و نباید کوتاهی کند. من طبق چیزی که در تئاتر و بازیگری از اوایل دهه 70 خواندم و یاد گرفتم متوجه شدم ایده آل ترین حالت برای بازیگر در همه جای دنیا این است که خوانندگی و نوازندگی هم بلد باشد، صداپیشگی هم بداند. اینها جزو ابزار کار یک بازیگر است و منافاتی با هم ندارند.

"فرمول یک" با اجرا و تهیه کنندگی سیدعلی ضیا شنبه تا چهارشنبه هر روز حوالی ساعت 18 از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.