سرویس سینمایی هنرآنلاین: فرشید نجاریان دبیر نخستین جشنواره آرا مردمی جشنواره فیلم فجر با نام "داور شو" و مدیرمسئول سایت "فیلسین" در یک نشست خبری که روز سه‌شنبه برگزار شد، از پیشینه کاری خود در حوزه سینما سخن گفت و افزود: از حدود دو سال پیش این سایت با همراهی دوستان علاقمند به این عرصه راه‌اندازی شد. "فیلسین" در فارسی و انگلیسی معنایی ندارد و برگرفته از دو کلمه فیلم و سینماست.

وی ادامه داد: "فیلسین" یک سایت  برای جمع آوری داده‌های سینمایی است که از سال 1309 تا امروز داده‌‍‌های هر فیلمی که در سینمای ایران تولید شده است در آن وارد کرده‌ایم و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این سایت از اطلاعات آن بهره‌مند شوند.

نجاریان درباره ایده و چرایی برگزاری این جشنواره افزود: ایده شکل‌گیری جشنواره "داور شو" از  زمان راه اندازی سایت "فیلسین" بسیار قدیمی‌تر است. دوست داشتم جایی وجود داشته باشد که مردم بتوانند نظرات خود را درباره فیلم‌ها و سینما مطرح کنند.

وی بیان کرد: بعد از راه‌اندازی سایت به شدت درگیر این موضوع شدیم و این ایده کمرنگ شد تا امسال که حس کردیم نیاز است چنین اتفاقی در فضای سینمایی  رخ دهد. چرا که در طی این سال‌ها همیشه نسبت به نظر و رای داوران گلایه وجود داشته و دارد و بسیاری حس می‌کنند که این نظرات و آرا خیلی دقیق و واقعی نبوده و عوامل متفاوتی در آن نقش داشته‌اند.

دبیر نخستین جشنواره "داور شو" افزود: ما در این جشنواره می‌خواهیم خود مردم بهترین‌های سال را انتخاب کنند. تلاش کردیم نقشه راه این جشنواره کاملا مشخص، عادلانه و منصفانه باشد. امسال به دلیل اینکه سال اول است قطعا کاستی‌هایی دارد اما از سال آینده این نواقص را برطرف خواهیم کرد.

نجاریان گفت: در این جشنواره ما بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن و مرد سینما، بهترین سریال تلویزیون و بهترین سریال شبکه نمایش خانگی را معرفی خواهیم کرد و از آنجایی که نزدیک به زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر هستیم و همزمان با این جشنواره از سایت جشنواره "داور شو" رونمایی می‌شود،  بهترین‌های جشنواره فیلم فجر را نیز در نظر گرفتیم.

وی در خاتمه اظهار کرد: از سال آینده برگزیدگان جشنواره "داور شو" طی یک مراسم خاص و ویژه معرفی و  تندیس هامون را دریافت خواهند کرد. تاثیری که این جشنواره می‌تواند داشته باشد، بیشتر آماری است که می‌توانیم ارائه دهیم. این آمارها دقیق و درست هستند و مشخص می‌کند که چه فیلمی با چه هدفی برگزیده شده است. این آنالیز آماری به درد  صنعت سینما می‌خورد. ما میخواهیم صنعت هنری رونق پیدا کند، چرا که این یک بده بستانی است بین ما و سینما. تفاوت عمده ما با سایر جشنواره‌ها نیز در این است که مردم نقش اساسی در آن دارند.