سرویس سینمایی هنرآنلاین: مهدی فردقادری کارگردان این روزها علاوه بر اینکه مراحل پس از تولید فیلم "بی وزنی" را پشت سر می‌گذارد، تصمیم به ساخت یک فیلم کوتاه نیز گرفته است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین دراین باره گفت: "بی وزنی" در حال حاضر توسط پیام آزادی در مرحله ساخت موسیقی قرار دارد و اواخر کار است و بعد از آن وارد مرحله تصحیح رنگ خواهد شد. ظرف 10 روز آینده نیز فیلمبرداری فیلم کوتاه "ابله" را آغاز می‌کنم. یک فیلم کوتاه فانتزی که کل فیلم در یک گاوداری اتفاق می‌افتد. روابط بین یکسری آدم در این محیط به نمایش گذاشته می‌شود. این یک فانتزی- جنایی است که برخلاف فیلم‌های بلند و کوتاه من پلان‌سکانس نیست و حدود 400 پلان دارد.

فردقادری افزود: بعد از فیلم "جاودانگی" فیلم کوتاه "گلدانی که پاییز می‌شود" را ساختم و الان نیز پس از "بی وزنی" قصد دارم این فیلم را بسازم. ما فقط زمانی که سرصحنه هستیم فیلمسازیم و در باقی زمان‌ها خارج از سینما هستیم. در زمان‌هایی که فیلم می‌سازم و تمام می‌شود حدودا چند ماه فاصله وجود دارد تا شروع کار بعدی. در این مدت ترجیح می‌دهم اگر فرصتی پیش آید فیلم کوتاه بسازم یا تئاتر کار کنم. در این سال‌ها نیز قصه‌هایی نوشتم که در این فاصله‌ها بر می‌گردم و به آن‌ها رجوع می‌کنم و برای ساخت انتخاب می‌کنم. این روزها دستم بازتر است و دغدغه سرمایه ندارم و ساخت فیلم کوتاه بیشتر برایم جنبه کسب تجربه دارد چرا که در فیلم بلندم می‌توانم از این تجربیات بسیار پخته‌تر استفاده کنم. همانطور که از تجربه "تناوب" در "جاودانگی" و از "یک شب بارانی" در "بی وزنی" استفاده کردم. قطعا از این فیلم نیز با توجه به شکست‌های زمانی و ریتم تند تدوین در فیلم بعدی استفاده می‌کنم تا نوبت به ساخت فیلم بعدی برسد.

کارگردان "جاودانگی" درباره این که آیا ساخت فیلم کوتاه می‌تواند پله‌ای برای ورود به سینمای بدنه باشد، اظهار کرد: من خودم امروز خیلی بی‌دغدغه‌تر از قبل فیلم می‌سازم. ما یا فیلم خوب داریم یا بد و خیلی تفاوت بین فیلم کوتاه و بلند نمی‌بینم. به نظر من یک مستند یک دقیقه‌ای هم به بهتر یادگرفتن کمک می‌کند. خیلی از فیلمسازان فیلم کوتاه سال‌هاست که در این فضا کار می‌کنند و اغلب به این عنوان نگاه می‌کنند که فیلم بلند بسازند. ساخت فیلم کوتاه توسط فیلمسازان فیلم بلند در تمام دنیا نیز مرسوم است. به نظرم راه بدی نیست و کسانی که از فیلم کوتاه به فیلم بلند می‌آیند چون تجربه دارند موفق‌تر عمل می‌کنند. برای من هر وقت شرایط فراهم بوده است فیلم ساخته‌ام یا حتی تئاتر اجرا کرده‌ام. به نظرم تنها تفاوت این دو تعداد مخاطب‌هایشان است که با هم فرق دارند اما تلاش و لذت در هر دو برای من یکسان است و فرقی ندارد.

فردقادری در ادامه درباره تاثیر فضای مجازی بر دیده شدن آثار فیلم کوتاه و تغییر ذائقه مخاطب بیان کرد: به نظرم فضای مجازی مدیوم جدیدی است و به دیده شدن فیلم‌ها کمک می‌کند. این فضا به خود من نیز تاکنون بسیار کمک کرده است. فیلم "تناوب" را که سال 84 کار کرده بودم پس از چند سال در صفحه رسمی خودم منتشر کردم و قصد دارم به زودی چهار فیلم کوتاهم را که قبل از "جاودانگی" کار کرده‌ام در یوتیوب منتشر کنم. به نظرم فضای مجازی بسیار به دیده شدن آثار کمک می‌کند بطور مثال "تناوب" در زمان خودش دیده شد و زمانی که در سایت ایرانی به شکل آنلاین به نمایش درآمد 40 هزار نفر آن را دیدند. فیلم کوتاه در زمان‌های متفاوت قابل دیدن است.

این کارگردان درخصوص ارزیابی فضای فیلم کوتاه نسبت به گذشته گفت: ما چهار قالب در فیلم کوتاه داریم که به نظرم یکسان پیشرفت نکرده‌اند. با توجه به تجربیاتم فکر می‌کنم انیمیشن و مستند مثل گذشته هستند و همچنان درست راه خود را پیش می‌روند. فیلم داستانی نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است و فیلمسازان خوبی در آینده از این طریق در سینما خواهیم داشت، اما سینمای تجربی خیلی ضعیف شده و فیلمسازان محافظه‌کار شده‌اند و بیشتر نگران ممیزی یا سرمایه‌گذار هستند. در زمان ما امکانات کمتر بود، اما تلاش می‌کردیم و این اتفاق در سینمای تجربی امروز کمرنگ شده است.

وی درباره جشنواره فیلم کوتاه نیز عنوان کرد: جشنواره فیلم کوتاه همچنان مهم‌ترین ویترین است و البته که فضای مجازی هم به آن کمک می‌کند. در این چند ماه اخیر بسته فیلم کوتاه را نیز در نظر گرفتند که در گروه هنر و تجربه اکران شد ولی موفق نبود. به نظرم خیلی شرایط را برای مخاطب فراهم نکردیم و اکران فیلم کوتاه در هنر و تجربه مثل فیلم بلند است. به همین دلیل خیلی از آن استقبال نشده است. در تمام دنیا پاتوق‌هایی برای فیلم کوتاه وجود دارد که مخاطب می‌داند هر زمان که بخواهد می‌تواند به این مراکز مراجعه کند و فیلم کوتاه ببیند. اکران فیلم‌های کوتاه در هنر  و تجربه مخاطب غریبه را نمی‌تواند به سالن بکشاند چون پاتوق ثابتی ندارد و زمانش نامشخص است.