به گزارش هنرآنلاین، در اولین قسمت از شب سینمایی "شب های هنر"، "فرم و تکنیک در سینما" با حضور سید ناصر هاشم زاده محقق، نویسنده و فیلمنامه نویس و جاناتان رُزنبام منتقد سینما مورد بررسی قرار گرفت و امشب (25 مهر ماه) در دومین قسمت از شب سینما، مسعود فراستی ادامه این موضوع را با حضور دکتر محمد شهبا مترجم، منتقد و استاد دانشگاه پیگیری می‌کند.

درباره نقد و لذت آن تقریبا تمام منتقدان بزرگ جهان هم نظر هستند اما با این حال هر کدام این لذت را به صورتی فردی تعریف می کنند و در سوی دیگر این لذت را با مفاهیم و چینش خاص خود بروز می‌دهند.

برخی لذت نقد را با نوشتن توصیفی - تاریخی درباره فیلم تقلیل می‌دهند، نوشتنی که همراه با علاقه و عشق فردی نسبت به اثر یا مولف است؛ این دسته می‌کوشند تا علاقه به سینما را در لذت خود تعریف کنند. 

منتقد در میان اثر و مخاطب می‌ایستد و متن خود را رو به مخاطب اثر می‌نویسد و با او درباره یک چگونگی مهم سخن می‌گوید. چگونگی اثر هنری بودن و یا لذت بردن از آن و به دریافت حسی رسیدن؛ منتقد به عنوان یک مترجم یا اخلال‌گر می‌کوشد تا لذت زیبایی شناسانه را با مخاطب در میان بگذارد و آن را انتقال دهد. مخاطبی که تصمیم گرفته است در تجربه این لذت با او شریک شود.

برای آشنایی بیشتر با مفاهیم تخصصی سینما و نقد در فضای آن، ساعت 23 مخاطب شب سینمای "شب هاب هنر" به تهیه کنندگی سلمان وکیلی باشید.