سرویس سینمایی هنرآنلاین: ساسان سالور تهیه کننده فیلم سینمایی "هایلایت" که این روزها در بخش رقابتی سومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد، از اکران این فیلم در پاییز خبر داد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره میزان تاثیرگذاری برگزاری جشنواره‌های تخصصی مانند سلامت و اهمیت سلامت جسم و روان در جامعه و پرداختن آن در سینما گفت: قطعا برگزاری این جشنواره‌ها تاثیرگذار است و این جشنواره هم جشنواره نوپایی است و باید چند سالی از برگزاری آن بگذرد تا بتوان به میزان تاثیرگذاری آن پی برد. جشنواره‌های تخصصی مثل دفاع مقدس و سلامت بسیار اهمیت دارند. البته نکته مهم‌تر این است که در انتخاب فیلم‌هایی که برای بخش مسابقه در نظر می‌گیرند دقت نظر بیشتری صورت گیرد. فیلم ما رابطه مستقیم با موضوع سلامت دارد، اما برخی از آثار هستند که تنها برای پرکردن کنداکتور جشنواره حضور یافته‌اند و بارها به نمایش درآمده‌اند.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم اگر تعداد فیلم‌های بخش رقابتی یک جشنواره اندک باشند اما ارتباط مستقیم با موضوع جشنواره داشته باشند خیلی بهتر است تا این که تعداد فیلم‌ها بیشتر باشد اما ارتباطی با موضوع جشنواره نداشته باشند. فیلم‌های اجتماعی اغلب در بخش خصوصی تولید می‌شوند و حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد. به همین جهت ساخت آن‌ها نیز با مشکلات بسیاری مواجه است. مثل فیلم کودک که اگر ساز و کار حمایتی از آن صورت نگیرد تهیه کنندگان سرمایه گذاری در این بخش نمی‌کنند. این حمایت می‌تواند از تولید تا اکران را در بر بگیرد تا باقی فیلمسازان نیز ترغیب شوند و وارد این حوزه شوند. حتی می‌توان جوایزی که در نظر گرفته می‌شود در بخش حمایتی باشد تا به فیلمساز برای فیلم بعدی کمک شود. اتفاقی که در بسیاری از جشنواره‌های دنیا رخ می‌دهد و ای کاش در جشنواره سلامت هم این اتفاق رخ دهد و صرفا جهت پرکردن کنداکتور خود این اتفاق را رقم نزده باشند.

سالور در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره فیلم سلامت توانسته است فیلمسازان را ترغیب کند در این حوزه فیلم تولید کنند، بیان کرد: در همه فیلم‌های اجتماعی لایه‌های درونی وجود دارد. برخی مستقیم به حوزه پزشکی می‌پردازند و برخی هم اینگونه نیست. این روشنگری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و با ابزارهای حمایتی این علاقمندی را می‌توان ایجاد کرد. چطور می‌توان یک فیلم تلخ تولید کرد و از مخاطب خواست در این روزگار تلخ بنشیند و فیلم اجتماعی ببیند. این اتفاق نیفتاده و به این زودی هم نمی‌تواند فیلمسازان را ترغیب کند تا در این زمینه به تولید دست بزنند. باید بسیار ریشه‌ای به این مسئله نگاه کرد و برای بخش تولید فکر کرد. من فیلمساز اگر بدانم چنین حمایتی وجود دارد، قطعا با دقت بیشتری فیلمنامه‌هایی که بدستم می‌رسد مطالعه می‌کنم و به دقت این کار را انجام می‌دهم. یک جشنواره به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. به نظرم وزارت بهداشت باید در بخش کلان فرهنگی سرمایه گذاری کند و صرفا نمایش چند فیلم کافی نیست. باید تبلیغات، حمایت و فیلم‌های خوبی را شاهد باشیم.

این تهیه کننده درباره وضعیت اکران فیلم‌ها اظهار کرد: متاسفانه این روزها سینمای ما به سمت سوت و دست و هورا و فوتبال رفته و فیلم‌های جدی را خیلی مخاطب دوست ندارد و این اتفاق هم تنها به خاطر سرمایه گذاری غلط کلان فرهنگی شکل گرفته است و تصمیم گرفته شده که مخاطب ببیند و بخندد. سینما و پرده سینما حرمت دارد و استادیوم ورزشی نیست و اگر روزی در سالن سینما عروسی هم بگیرند دیگر نباید به ما بربخورد وقتی چنین چیزی می‌خواهیم نباید انتظار دیگری داشته باشیم.

سالور درباره اکران فیلم "هایلایت" نیز گفت: احتمالا پاییز فیلم اکران شود اما از آنجایی که فیلم اجتماعی مخاطب خاص‌تری دارد و پخش کننده هم به دنبال منافع شخصی خودش است، سرگروه گرفتن کار مشکلی است و باید دید چه اتفاقی رخ می‌دهد.

 وی در خاتمه درباره تازه‌ترین فعالیت خود نیز بیان کرد: به اتفاق سامان قصد داریم فیلم "سه کام حبس" را که یک موضوع اجتماعی و بسیار جدی است تولید کنیم که با توجه به دریافت پروانه ساخت این روزها در حال رایزنی برای جذب سرمایه گذار هستیم اما این که چه زمانی در این شرایط سخت اقتصادی بتوانیم کار را کلید بزنیم نمی‌دانم.