سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمود کاملی را بیشتر به عنوان مدیر فیلمبرداری آثار سینمایی و تلویزیونی می‌شناسیم. او که "در حاشیه 2"،" افسانه گل آباد" و آثار بسیار دیگری را در کارنامه خود دارد، به زودی علاوه بر این که ساخت تازه‌ترین مستند خود را آغاز می‌کند، در یک نمایشگاه عکس گروهی در تفلیس حضور خواهد یافت و همچنین دو کتاب عکس و شعرهایش را نیز منتشر می‌کند. وی همچنین به تازگی از همکاری با یک شبکه عمانی فارغ شده است.

کاملی در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فعالیت جدید خود گفت: "گاگریو" یک فیلم مستند داستانی است که قصد دارم آن را در هفته دوم مرداد ماه کلید بزنم. قصه در مورد روستایی است در کوهرنگ شهرکرد که به لحاظ معماری این روستا شبیه ماسوله است و در چند ماه گذشته هم در فضای مجازی بسیار به آن پرداخته‌اند. این روستا سه هزار سکنه و 300 خانوار دارد و اینها در خانه‎‌هایشان فاقد سرویس بهداشتی هستند و با شرایط سختی زندگی می‌کنند. مردمان این روستا اعتقاد بسیار زیادی به امامزاده آنجا دارند و معتقدند اگر روستا را ترک کنند مورد نفرین امامزاده واقع می‌شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این‌ها دو مستند دارم به نام‌های "مریم بانو" که این روزها توسط مسعود فرجام در حال تدوین است و دیگری هم "اینجا کربلاست" که سمیرا غلام‌زاده تدوین می‌کند و اولین اکران این فیلم‌ها به احتمال زیاد برای حضور در جشنواره سینما حقیقت خواهد بود.

این فیلمبردار درباره حضور در شبکه عمان و همکاری با این شبکه نیز بیان کرد: در فروردین و اردیبهشت سریالی کار کردم با شبکه عمان به نام "محله دوستان" که اولین فیلمبردار ایرانی بودم که از من دعوت کردند تا در تلویزیون آن‌ها فعالیت داشته باشم. این سریال برای ماه رمضان تولید شد و در 30 قسمت از تلویزیون عمان به روی آنتن رفت.

وی افزود: قصه این سریال طنز تاریخی، در سال 1980 اتفاق می‌افتد و بازیگران آن نیز همگی از بازیگران سرشناس مصر، بحرین، امارات و عمان بودند. به لحاظ قصه کمی شباهت به قصه‌های سینمای ما داشت. قصه درباره چند دوست است که در هر قسمت اتفاقات مختلفی برای آن‌ها می‌افتد.

کاملی وجه اشتراک این سریال را با آثار ایرانی این‌طور بیان کرد: اتفاقاتی که در این سریال رخ داد بیشتر شبیه نوستالژی است که بچه‌های دهه 50 و 60 پشت سر گذاشته‌اند. در واقع این کشور ریشه‌های فرهنگی مشترکی با ما دارند و خیلی از آن‌ها حتی ریشه‌های خانوادگی با ایران دارند. به طور مثال برخی از آن‌ها از بلوچ‌های ایران بودند که در گذشته به عمان مهاجرت کرده‌اند به همین جهت قصه‌ها نزدیکی زیادی با ما داشتند.

این مدیر فیلمبرداری درباره تفاوت‌هایی که وجود داشت نیز اظهار کرد: بخشی از محدودیت‌های ما در پخش است که آن‌ها این مشکلات را ندارند، اما در فیلمبرداری اتفاقی کاملا متفاوت بین این کار و آثار قبلی آن‌ها وجود داشت. در آثار قبلی تلویزیون عمان تصاویر آن‌ها همگی واید بود و حتی در استفاده از لنزهای تله نیز عمق میدان بالایی داشتند، اتفاقی که من به همراه برادرم به عنوان فیلمبردار برای آن‌ها رقم زدیم عمق میدان را کمتر کردیم و همه تمرکز را روی بازیگران گذاشتیم در واقع از فضا کمتر استفاده شد. من در آثاری که از این کارگردان دیدم این نماها وجود نداشت؛ اما بخش دیگر تفاوت‌ها به این لحاظ این است که آن‌ها تجهیزات روز را دارند به طور مثال من با دو دوربین Red کار کردم و آنچه را هم که نداشتند خریداری کردند و بحث مالی برایشان وجود نداشت. از سوی دیگر آنچه که آنجا دیدم و سال‌هاست در ایران نمی‌بینم، ایجاد یک رفاه فکری برای فیلمبردار است که ما این را در سینما و تلویزیونمان نداریم. الان چند سالی است خیلی به این فکر نمی‌کنند که فیلمبردار اگر خیالش به لحاظ مسائل مالی و غیره راحت باشد خیلی راحت‌تر و بهتر به بخش‌های هنری فکر می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عدم پیشرفت این کشورها در سینما و تلویزیون به لحاظ عدم وجود منابع انسانی است یا خیر، گفت: به نظرم ابزار انسانی را هم دارند اما خلاقیت و تجربه کمتری دارند. عمان سینمای پیشرفته‌ای ندارد حداقل در خاورمیانه ندارد، اما اعتراف می‌کنند که از سینما و تلویزیون ایران عقب‌تر هستند و آنچه را بلد نبودند به راحتی می‌گفتند که بلد نیستند؛ اما در ایران از دانش همدیگر استفاده نمی‌کنیم.

کاملی همچنین درباره سایر فعالیت‌های خود نیز بیان کرد: یک نمایشگاه عکس گروهی دارم که از 28 خرداد تا 3 تیر در تفلیس گرجستان برگزار می‌شود. چند هنرمند عکاس با هم این نمایشگاه را برگزار می‌کنیم و موضوع آن نیز آزاد است البته با محوریت فرهنگ ایرانی است. علاوه بر این دو کتاب زیر چاپ دارم یکی آموزش عکاسی است و به نوعی کتابی مرجع در این زمینه است و یکی هم شعر و عکس‌هایم است که به زودی هر دو وارد بازار نشر می‌شوند.