سرویس سینمایی هنرآنلاین: محسن استادعلی از مستندسازانی که در انتخاب فیلم‌های بخش "مستند زیر ذره‌بین" سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت داشته است، درباره چگونگی انتخاب آثار توضیح داد: تلاش کردیم از طیف‌ها و موضوعات مختلف آثاری در این بخش داشته باشیم البته به دلیل محدودیت در تعداد، این کار بسیار دشوار بود.

وی افزود: در واقع می‌خواستیم کسی که آثار را می‌بیند با تنوعی از موضوعات رو به رو باشد و خوشبختانه این اتفاق رخ داد و گستره موضوعی فیلم‌های انتخاب شده قابل تامل است.

استادعلی به مستندسازان پیشنهاد داد: به دوستان مستندساز پیشنهاد می‌کنم تماشای دو فیلم مستند خارجی "داستان یک ازدواج" و "همدلی" را از دست ندهند. اولی روایت زندگی یک زوج جوان از 1982 تا 2014 است و دیگری قصه دختری 15 ساله است که از برادر مبتلا به اوتیسم خود مراقبت می‌کند.

کارگردان "جایی برای زندگی" با اشاره به روند رو به رشد سینمای مستند ایران طی سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: با تماشای آثار خارجی روز متوجه شدم سینمای مستند ما نزدیک یا موازی با جهان حرکت می‌کند و این باعث خرسندی است. سال 80 که من وارد حوزه مستند شدم این فاصله بسیار زیاد بود اما این روزها بسیار به سینمای مستند دنیا نزدیک شده‌ایم.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.