سرویس سینمایی هنرآنلاین: احمد اطراقچی در سال 96 فیلم سینمایی "چهل و هفت" را با همراهی عطاالله تبریزی و تهیه‌کنندگی ناهید دل‌آگاه آماده نمایش کرد و قرار است این فیلم در سی وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اولین نمایش خود را داشته باشد.

لادن مستوفی، شقایق فراهانی، ریما رامین‌فر، حمیدرضا آذرنگ، مهدی احمدی، شیدا خلیق، مهرنوش ستاری و محمدرضا غفاری در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند و داستان فیلم روایتگر سه زن از سه طبقه اجتماعی در شب آغاز زمستان است.

اطراقچی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم و موضوع آن بیان کرد: 47 داستان سه زن 47 ساله از سه طبقه اجتماعی متفاوت است که روی زندگی هم ناخودآگاه تاثیر می‌گذارند و اتفاق در شب یلدا رخ می‌دهد. چند ماهی روی فیلمنامه کار کردیم و سال گذشته در سکوت خبری فیلمبرداری کار انجام شد.

فیلم چهل و هفت

 وی ادامه داد: فیلم مفهوم اجتماعی کلانی دارد و تنها مرتبط به زنان نیست، بلکه مربوط به همه آدم‌هاست و گروه سنی خاصی ندارد و جنسیت هم بر نمی‌دارد. هدف ما این بود که سه زن میانسال را به تصویر بکشیم و زندگی آن‌ها را ببینیم. قصد نداشتیم حتما زن‌ها مطرح شوند و به همین دلیل داستان آدم‌های دیگر را هم می‌بینیم.

این کارگردان درباره انتخاب بازیگران کار بیان کرد: به همه انتخاب‌هایی که می‌خواستیم رسیدیم و تنها چند نفر بودند که به علت درگیری در پروژه‌ای دیگر شرایط همکاری با آن‌ها برای ما فراهم نشد و بازیگر دیگری را جایگزین کردیم. بازیگران خیلی زحمت کشیدند و انرژی گذاشتند. بخش زیادی از این کار در شب و محیط خارجی فیلمبرداری شد و در شب‌های سرد سال گذشته بود که دوستان بسیار با ما همراه بودند و زحمت کشیدند تا کار به سرانجام رسید.

اطراقچی در پاسخ به این سوال که همکاری با یک نفر دیگر در مقام کارگردان کار را سخت نمی‌کند، عنوان کرد: ما با هم می‌نویسیم و با هم کار می‌کنیم. ذهنیت ما خیلی بهم نزدیک است. همکاری با یک نفر دیگر کار سختی است چرا که هم می‌خواهی آنچه در ذهن داری را پیاده کنی و هم کار پیش برود، اما مزیتی که دارد نقد همدیگر است. ما با هم مشورت می‌کنیم و درباره خیلی از دیالوگ‌ها، صحنه‌ها و عکس العمل‌ها بحث می‌کنیم و این باعث می‌شود کار پخته‌تر شود. این که شما بدانید همواره یک نفر هست که شما را نقد کند بسیار خوب است. من و عطاالله با هم کار کردیم، شروع کردیم و هماهنگ هستیم.

وی درباره تفکیک وظایف در حوزه کارگردانی نیز گفت: ما تفکیک خاصی نداریم ولی بیشتر ارتباط با بازیگران با من است و او بحث فیلمبرداری و دکوپاژ و مسائل فنی را انجام می‌دهد؛ اما اگر لازم باشد جایمان عوض هم می‌شود.

فیلم چهل و هفت

این کارگردان در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند بازخوردها در جشنواره جهانی فیلم فجر چگونه باشد، اظهار کرد: چون داستان سه زن از سه طبقه مختلف است، فکر می‌کنم بازخورد جهانی خوبی داریم. به هر حال این اولین فیلم ماست و هیچ‌وقت نمی‌شود تمام و کمال درباره آن صحبت کرد. از نقدها استقبال می‌کنیم و امیدوارم دوستان فیلم را ببینند، نظراتشان را بگویند تا ضعف‌ها و نقاط قوت خود را بشناسیم.

اطراقچی در خاتمه درباره روند سخت تولید فیلم در سینمای ایران گفت: من تولید برنامه سینمایی برای تلویزیون داشتم و با خیلی از بچه‌های فیلمساز دراین‌باره صحبت کردم. مشکلات همواره هست، از تامین بودجه گرفته تا بحث اسپانسر و جلب نظر تهیه کننده، انتخاب بازیگران، کارهای اداری و ... این مسیر شاید با سختی‌هایش شیرین باشد. همانطور که در تمام دنیا فیلمسازی کار سختی است، به هر حال ما هم شرایط ویژه‌ای در کشور داریم و همه اینها یک پروسه عجیبی دارد و امیدوارم جوانان فیلمساز زود خسته نشوند و انرژی آن‌ها از بین نرود و کار خود را با جدیت پیگیر باشند.