سرویس سینمایی هنرآنلاین: در هشتمین روز از جشنواره فیلم فجر، سه فیلم "مصادره" مهران احمدی، "سوءتفاهم" احمدرضا معتمدی و "دارکوب" بهروز شعیبی در پردیس ملت برای منتقدان و اهالی رسانه روی پرده رفتند.

"مصادره" نخستین ساخته مهران احمدی در مقام کارگردان، فیلمی کمدی است که احمدی به‌خوبی توانسته از پس آن برآید.  در این فیلم رضا عطاران، هومن سیدی و بابک حمیدیان به ایفای نقش می‌پردازند. در نشست خبری فیلم که پر از حواشی جالب و خنده‌دار بود تقریباً تمامی بازیگران حضور یافتند.

مهران احمدی در ابتدای این نشست درباره گوشه و کنایه زدن به افراد داخل حاکمیت و خارج از آن گفت: من در این فیلم سعی کرده‌ام بی‌طرف باشم و وقایعی را که از همه دسته‌ها، گروه‌ها و جناح‌ها دیده‌ام به‌عنوان آدم معمولی نگاه کنم و در فیلم بیاورم. سعی کرده‌ام چیزی را که به واقعیت نزدیک‌تر است در فیلم منعکس کنم. فیلم سیاسی نیست بلکه سیاست بستری است برای تعریف کردن یک قصه.

رضا عطاران درباره تکراری بودن نقش‌هایی که بازی می‌کند و شباهت این نقش به فیلم "نهنگ عنبر" گفت: بازیگر تلاش می‌کند این اتفاق در کارهایش نیفتد. من هم در این فیلم تمام تلاشم را کرده‌ام و در کارهای بعدی‌ام نیز این تلاش را بیشتر می‌کنم.

احمدی در واکنش به این اظهارنظر گفت: عطاران یکی از بهترین کمدین‌های‌ ایران است. در تمام دنیا این رسم است که تمام کمدین‌ها یک نقش را بازی می‌کنند، از چاپلین تا باستر کیتن و هارولد لوید. اصلاً برای این بازیگران فیلمنامه نوشته می‌شود، ضمن این‌که کجای بازی رضا عطاران را که در سن بالا رخ می‌دهد در فیلم‌های دیگر دیده‌اید؟

عطاران نیز درباره انتخاب این نقش که یک مأمور خرید ساواک است که پس از انقلاب مجبور به ترک ایران می‌شود، گفت: قصه اصلی فیلم برایم جذاب بود و فکر می‌کنم حرف‌های خوبی می‌شد در آن زد. در این فیلم به یک مأمور ساواک پرداخته شده است، در صورتی که برای خانواده این افراد و اطرافیانشان هم مشکلات زیادی به وجود آمده است. این‌که فیلمی درباره یک مأمور ساواک ساخته شود برایم جذاب بود و به خاطر همین آن را بازی کردم.

وی در ادامه به استفاده از مابه‌ازای بیرونی نقش‌ها اشاره کرد و افزود: عمدتاً خیلی خوب به آدم‌های اطرافم دقت می‌کنم و از رفتارهای آن‌ها برداشت می‌کنم. شاید خود آن افراد ندادند که من در فیلمی از رفتارهای آن‌ها برداشت کردم. به‌طور مثال سنین میانسالی این نقش را من از رفتارهای پدرم برداشت کردم. او سپس خاطره‌ای از پدرش نقل کرد.

احمدی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره احتمال اصلاحیه خوردن به این فیلم گفت: فکر نمی‌کنم اصلاحیه‌ای بخورد ولی اگر این اتفاق بیفتد خودم را آتش می‌زنم. (این صحبت احمدی با خنده حضار همراه بود.)

هومن سیدی دیگر بازیگر فیلم نیز در ابتدای سخنان خود به اتفاقاتی که در زمان نشست خبری فیلم "مغزهای کوچک زنگ‌زده" رخ داده بود، اشاره کرد و گفت:‌ سینما در درجه دوم اهمیت است و عشقی که بین ما وجود دارد از آن مهم‌تر است. اگر رفتار من باعث مکدر شدن حال کسی است از او عذرخواهی می‌کنم.

احمدی درباره اتفاقاتی که این چند روز درباره آرای مردمی در سینماهای اکران مردمی رخ داده و شایعاتی که دراین‌باره مطرح شده است، گفت: من گروه منسجمی را در گروه سینماهای مردمی برده‌ام. متوجه شدم همه از این فیلم ناراضی‌اند و از فیلم بدشان می‌آید! ولی نمی‌دانم چرا مردم تا ساعت سه صبح برای دیدن این فیلم صف می‌کشند.

او گفت: چیزهایی را به چشم خودم دیده‌ام که اینجا می‌گویم. تهیه‌کننده‌ای را دیده‌ام که در دستگاه پز ۱۰ میلیون برای سئانس فوق‌العاده بلیت خریده است. دوستی را دیده‌ام که وقتی کد را وارد دستگاه کرده به او گفته شده است که این کد قبلاً ثبت شده است. من دیده‌ام که ۵۰۰ سری بلیت خریده‌اند و به فلان جا داده‌اند.

احمدی گفت: فیلم ما از "می‌پسندیم‌ها" ضربه نخورده بلکه از "نمی‌پسندم‌ها" ضربه خورده است. مسئول مربوط به این ماجرا نیز خود این موضوع را تأیید کرده و گفته ما قبول داریم که شیطنت‌هایی شده است. او گفته که قبول داریم که سیستم ما کارآمد نبوده است.

از نکات قابل توجه نشست و مراسم فوتوکال پیش از آن ژست‌ها و شوخی‌های عطاران بود که سوژه عکاسان شد.

اما در سئانس دوم روز هشتم فیلم"سوء تفاهم" احمدرضا معتمدی به روی پرده سینماها رفت، فیلمی که موضوعی متفاوت دارد و در زمره آثار فلسفی باید آن را دسته‌بندی کرد. در این فیلم مریلا زارعی، کامبیز دیرباز، پژمان جمشیدی، هانیه توسلی، مهدی فخیم زاده و اکبر عبدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

معتمدی در نشست خبری در ابتدای سخنان خود گفت: ایده تولید این کار را از بودریار گرفتم. در واقع فضای رسانه‌ای در حال تصرف فضای واقعی است و در یک تعلیقی بین فضای رسانه‌ای و واقعیت قرار گرفته‌ایم. تمام سکانس‌های فیلم تکرارشونده هستند و با هم تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند که بیانی از منطق پارادوکسیکال جهان است. ما در این فیلم هم ماجرای جنایی داریم، هم لحن طنز و در عین حال روابط عاشقانه در این فیلم دیده می‌شود.

کارگردان این اثر راجع به فروش آن در گیشه سینما بیان کرد:‌ ما سعی کردیم در یک فضای جنایی که کمتر در سینمای ما دیده می‌شود و همچنین سبک معمایی و عاشقانه آن و با حضور حرفه‌ای‌ترین عوامل، فیلم خوبی تولید کنیم. فکر می‌کنم بتوانیم با فیلم‌های کمدی رقابت کنیم.

او اضافه کرد:‌ ایده‌ای که باعث شده ما این فیلم را بسازیم بحث واقعیت جهان امروز بود و رفتن به دنیای مجازی که ما را به سمت خود می‌کشاند. من همچنین از موسسه‌ای که تصمیم می‌گیرد به این کارهای جدی کمک کند، تشکر می‌کنم و باید بگویم که حتی یک خط سفارشی کار نکردم.

مریلا زارعی، بازگیر فیلم "سوءتفاهم" در توضیح نقش خود گفت: همیشه وقتی تصمیم می‌گیرم در پروژه‌ای شرکت کنم، فیلمنامه آن را چهار مشاور متخصص مطالعه می‌کنند که یکی از آن‌ها خواهرم است. برای ما هم انجام این پروژه بسیار پیچیده بود، اما نگاه و فلسفه در این فیلم من را ترغیب به قبول ریسک بازی در این فیلم کرد. آقای معتمدی درباره فلسفه‌ای که پشت هر صحنه فیلم وجود داشت، برایمان توضیح می‌داد.

او ادامه داد:‌ ما فشار روحی زیادی برای انجام این کار تحمل کردیم. تجربیاتی از این دست در تئاتر زیاد است، اما در سینما این فرصت کمتر است زیرا سینما به سمت واقع‌گرایی می‌رود.

پژمان جمشیدی نیز درباره پیچیدگی بازی در این فیلم توضیح داد:‌ فکر می‌کردم فقط در فیلم‌های کمدی خوش می‌گذرد ولی دیدم در فیلم‌های فلسفی هم همین‌طور است. سکانسی بود که دوربین بعد از چند لحظه تاریکی روی صورت من روشن می‌شود. بعد از آن که دوربین برمی‌گردد، آقای شادمان‌فرد لباس من را می‌پوشد و کل آن صحنه توسط موبایل فیلمبرداری شده است.

فیلم پایانی روز هشتم "دارکوب" ساخته بهروز شعیبی بود، فیلمی که درباره زنان معتاد سخن می‌گوید. در این فیلم امین حیایی، مهناز افشار و سارا بهرامی نقش‌های اصلی را عهده‌دار هستند.

در نشست خبری فیلم که تقریباً از نشست‌های شلوغ روز هشتم جشنواره فیلم فجر بود، بهروز شعیبی درباره انتقاداتی که به تکراری بودن موضوع فیلمش مربوط بود، گفت: ما در دوره‌ای هستیم که پرداخت، جای ایده‌پردازی‌ها را می‌گیرد و ما هم با همین ایده فیلم را ساختیم. بنابراین اگر این نوع قصه‌پردازی قبلاً مشابه داشته باشد، ما پرداخت متفاوتی داشتیم.

او افزود: من ادعایی ندارم که فیلم‌هایم‌ با تجربه‌ای که دارم در مرحله پیشرفت است و همین که گفته شود با آثار قبلی من شباهت نداشت، برای من کافی است.

وی درباره شباهت‌های فیلمش با "گنجشکک اشی مشی" غلامرضا رمضانی گفت: آن فیلم را ندیده‌ام ولی درباره این که اتفاقی از این فیلم در فیلم‌های دیگر بوده، باید بگویم که به هر حال کسانی‌ که "دارکوب" را نوشته‌اند، یک‌ پیشینه ذهنی دارند. گرچه آن فیلم را ندیده‌ام، اما ممکن است اثراتی از آن ناخودآگاه گرفته باشد.

امین حیایی هم درباره مباحث مطرح شده، تأکید کرد: برای هر مقطع زمانی فیلم‌هایی تکرار می‌شوند و الان احساس می‌کنم امید موضوع مهمی است که در این فیلم بر آن تأکید شده است.

مهناز افشار یکی از بازیگران فیلم نیز که دیر به نشست رسیده بود یکی از دلایل حضورش در این پروژه را فعالیت‌های انسان دوستانه و خیرخواهانه‌اش در چند وقت اخیر و وظایفی که به‌عنوان یک مادر بر عهده دارد، عنوان کرد.

سارا بهرامی در توضیح اینکه برای رسیدن به نقش زن معتاد چه پروسه‌ای را طی کرده است، گفت: نکته خیلی مهمی وجود دارد که اول به آن فکر کنید و بعد راجع به شرایط خانم‌های مصرف‌کننده و نمود آن در فیلم یعنی مهسا قضاوت کنید. مهسا بدبخت و بیچاره نیست، او فقط معتاد است. بیایید یک بار ساعت ۱۲ شب به بعد بروید خیابان شوش و این داستان‌های واقعی را از نزدیک ببینید. این اجازه را داشتم که بروم و از نزدیک ببینم. جنوب شهر تهران و زیر پل‌ها پر از "مهسا"هایی است که مادر فرزندانی با سرنوشت نامعلوم هستند. به خاطر این نقش وزن کم کردم، ابروهایم را تیغ زدم، دندان‌هایم را تغییر دادم و شرایط سختی را پشت سر گذاشتم.

بهرامی همچنین درباره زمزمه‌هایی که درباره کاندید شدن او در نقش مکمل زن عنوان شده است نیز گفت: منتظر اعلام کاندیداها هستم تا ببینم نقش من جزو کدام دسته قرار گرفته و داوران چه نظری دارند.

هشتمین روز از جشنواره در حالی به پایان رسید که اکنون همه منتظر اعلام نامزدهای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر هستند.