سرویس سینمایی هنرآنلاین: هفتمین روز جشنواره فیلم فجر همراه شد با اکران سه فیلم"جشن دلتنگی"، "هایلایت" و "ماهورا" که هر سه فیلم در جلب نظر اهالی رسانه و منتقدان چندان موفق نبودند.

در سئانس اول در پردیس ملت، فیلم "جشن دلتنگی" به کارگردانی پوریا آذربایجانی روی پرده رفت که با وجود انتخاب موضوعی جدید و بکر در پرداخت قصه ضعیف بود، به حدی که بسیاری از مخاطبان پس از دقایقی سالن را ترک کردند.

تازه‌ترین اثر آذربایجانی به حضور فضای مجازی و تأثیر آن در زندگی شخصی افراد برمی‌گردد، موضوعی که با پرداخت بهتر می‌توانست یکی از گزینه‌های موفق فروش در سال آینده باشد چرا که هم موضوعش جدید است و هم بازیگرانی دارد که می‌توانست مخاطب را به سالن سینما بیاورد.

علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده فیلم سینمایی "جشن دلتنگی" در نشست خبری فیلم گفت: من هم دوست داشتم سازمان اوج، فارابی و حوزه هنری برای ساخت این فیلم همکاری کنند، اما فیلمنامه را به سازمان فارابی بردیم، اول گفتند به خاطر موضوع آن با ما مشارکت می‌کنند و قول وام دادند، اما هیچ کدام اتفاق نیفتاد و همه سرکاری بود. من از آن‌ها درخواست اجاره لنز دوربین داشتم ولی با وجود آن که در اختیار آن‌ها بود به ما ندادند و کارهایی کردند که جلوی این فیلم گرفته شود در نهایت ما از بیرون این لنز را تهیه کردیم و روزی ۷۵۰ هزار تومان کرایه دادیم.

او در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه نظرتان راجع به تعدادی از تماشاچیان که حین پخش فیلم سالن را ترک کردند، گفت: در سینماهای مردمی کسی را ندیدم که سالن را ترک کند. این فیلم حرف جدید و نگاه نو به فضای مجازی دارد و ترک کردن ۷، ۸ نفر از بین ۲۰۰ نفر نکته خاصی نیست.

قائم‌مقامی ادامه داد: در یکی دو روز اول نسخه نمایشی در سینماهای مردمی و رسانه یکسان بود و پلانی از آن حذف نشده بود و دیالوگی هم جابه‌جا نشده بود ولی بعد از اکران این فیلم برای نمایندگان مجلس به من پیشنهاد دادند که دیالوگ‌هایی جابه‌جا شود و اصلاً اصراری در کار نبود‌. این نمایندگان هم از هر دو جناح سیاسی بودند. این فیلم کاملاً مستقل است و من تاکنون هیچ فیلمی با هزینه دولتی نساخته‌ام حتی فیلم دفاع مقدسی اروند را.

پس از برگزاری نشست پرسش و پاسخ فیلم "جشن دلتنگی" سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پردیس ملت آمد و دقایقی را در کنار اصحاب رسانه و منتقدان سپری کرد. او که تنها به بازدید از پردیس اکتفا کرد در جمع خبرنگاران نیز خیلی کوتاه و خلاصه پاسخ داد و اذعان داشت برای این که صحبتی درباره نظر او درباره فیلم‌ها نشود، به تماشای هیچ یک از فیلم‌های جشنواره ننشسته است. صالحی پس از این بازدید در صفحه توئیتر خود نیز بر این موضوع تاکید کرد.

فیلم دومی که به روی پرده رفت،"هایلایت" به کارگردانی اصغر نعیمی و با بازی پژمان بازغی، آزاده زارعی، الهه حصاری، مینا وحید و جمشید هاشم‌پور بود.

این فیلم به موضوع خیانت می‌پردازد، اما عدم پرداخت درست به موضوع باعث شد تا صدای خنده منتقدان و اهالی رسانه در سراسر مدت زمان پخش فیلم به گوش برسد.

نکته حائز اهمیت در نشست خبری این فیلم حضور جمشید هاشم‌پور پس از سال‌ها در کاخ رسانه بود که تنها برای حضور در مراسم فتوکال فیلم حضور یافت و در جلسه پرسش و پاسخ حضور نداشت.

نکته دیگر نوع پوشش مینا وحید بود که تنها به انداختن یک شال بر شانه خود بسنده کرده بود و دلیلش را هم همراهی با مردم زلزله‌زده کرمانشاه اعلام کرد.

نعیمی در این نشست با اشاره به صحبت‌های شب گذشته بهرام توکلی درباره سینمای مستقل بیان کرد: می‌خواهم از همین تریبون در پاسخ به آقای بهرام توکلی که گفتند در سینمای ایران، سینمای مستقل نداریم، بگویم شنیدن این حرف از زبان ایشان که همیشه همه هزینه‌ها برایشان بوده دردناک است. واقعاً کسانی که از شیر خشکی که در نوزادی خوردند تا امروز که فیلم‌های میلیاردی می‌سازند و از رانت استفاده کردند حق ندارند انکار کنند که جریان مستقل در سینمای ایران وجود دارد. ایشان باید از نسل بالنده‌ای عذرخواهی کند که با نصف دستمزدهای او فیلم‌های بهتر می‌سازند.

او ادامه داد: من برای فیلم "هایلایت" ادعایی ندارم ولی غمگین می‌شوم از کسانی که خودشان وابسته هستند و تلاش می‌کنند دیگران را هم متهم کنند به وابستگی و نقش استقلال را از بین ببرند. این فیلم هم از نظر مالی و هم فکری در استقلال ساخته شد. اگر نهادی به این فیلم یک تومان کمک کرده بیاید و ده تومان پس بگیرد. در نهایت با سرنیزه نمی‌توان فیلم را به خورد مردم داد‌.

‌در نهایت "ماهورا" ساخته حمید زرگرنژاد پایان بخش هشتمین روز جشنواره در پردیس ملت بود، فیلمی که بر اساس یک داستان واقعی از جنوب کشور ساخته شده است، فیلمی در ایام جنگ و دفاع مقدس که داستان آن در دل تاریخ 8 سال دفاع مقدس ایران مهجور مانده و هنوز به گوش بسیاری نرسیده است. داستان فیلم "ماهورا" درباره نجات جان یک خلبان است که در ایام آغازین روزهای جنگ باعث شد تا مردان دو طایفه عرب‌زبان خوزستان توسط عراقی‌ها زنده‌به‌گور شوند. فیلم زرگرنژاد نیز نتوانست چندان مخاطبان خود را راضی از سالن خارج کند.

در ادامه نشست خبری فیلم با حضور ساعد سهیلی، کامران تفتی، ستار اورکی، حمید زرگرنژاد و چند نفر دیگر از عوامل فیلم برگزار شد. در ابتدای نشست به یاد حمید آخوندی تهیه‌کننده فقید این کار یک دقیقه سکوت شد و پس از آن علیرضا جلالی تهیه‌کننده  در توضیحی درباره مضمون و محتوای "ماهورا" گفت: خیلی از مسئولان ما هنوز نمی‌دانند که چنین اتفاقی در این منطقه افتاده است. در واقع فیلم مظلومیت یک قوم و طایفه را نشان می‌دهد که برای نجات دادن جان یک خلبان، همه خانواده و عشیره‌شان را از دست می‌دهند. این در حالی است که کسی به آن‌ها نگفته است که در مقابل عراقی‌ها بجنگند و مقاومت کنند. متأسفانه این افراد تا به حال دیده نشده‌اند.

بخش دیگری از سؤال‌های خبرنگاران مربوط به لهجه بازیگران از جمله لهجه عربی فارسی ساعد سهیلی بازیگر اصلی این فیلم بود که او در این زمینه پاسخ داد: در رابطه با لهجه‌ای که در این فیلم در آن تعصب دارم چون مطمئن هستم درست است. برای درست ادا کردن این لهجه من سه مشاور داشتم و سه ماه در آن منطقه زندگی کردم به‌طوری که اهالی آن منطقه من را باور کرده بودند.

همچنین بهاره کیان افشار بازیگر نقش ماهورا نیز در توضیحی گفت: من تا به حال ۱۴ فیلم بازی کرده‌ام. این تنها باری بود که وقتی به دفتر یک فیلم رفتم، احوال کارگردان را متفاوت از بقیه دیدم. او احوال عجیبی برای این فیلم داشت که من تا به حال هیچ کارگردانی را در این حال ندیده‌ام. فکر می‌کنم آقای زرگرنژاد در این کار فیلم دلشان را ساخته‌اند.