سرویس سینمایی هنرآنلاین: ششمین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت که آن را سینمای اهالی رسانه می‌نامند، همراه بود با اکران فیلم‌های "سرو زیر آب" ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر، "تنگه ابوقریب" ساخته بهرام توکلی و فیلم "اتاق تاریک" به کارگردانی روح‌الله حجازی که هر سه فیلم مورد توجه واقع شد.

در سئانس اول فیلم "سرو زیر آب" به روی پرده سینما رفت، فیلمی درباره شهدای جنگ و دفاع مقدس ایران، شهدایی که از جان و دل خود گذشتند برای آسایش و رفاه مردم امروز. فیلم باشه‌آهنگر روایت جدیدی از جنگ است. او این بار جنگ را از زاویه نگاه افرادی که در معراج شهدا کار می‌کردند روایت کرده است، کسانی که خانواده‌های چشم‌انتظار را همراهی می‌کردند و به دنبال عزیز از دست رفته آن‌ها می‌رفتند. باشه‌آهنگر این بار به شهدای زرتشتی پرداخته، چیزی که تاکنون کمتر کارگردانی در آثار جنگ و دفاع مقدس آن را به نمایش گذاشته است. بابک حمیدیان، مینا ساداتی، مسعود رایگان، هومن برق‌نورد، همایون ارشادی، فرخ نعمتی، شهرام حقیقت دوست، ستاره اسکندری، مهتاب نصیرپور، حسین باشه‌آهنگر و بسیاری از بازیگران دیگر در "سرو زیر آب" به ایفای نقش پرداخته‌اند.

باشه‌آهنگر در نشست خبری درباره پروسه سخت تولید و دریافت مجوزهای این فیلم گفت: در این چند سال با مسائل متعددی روبرو بودیم، از جمله اینکه اسامی جهانگیر و جهانبخش و سیاوش جزو مواردی بودند که باید تغییر می‌کردند ولی ما اسنادی بردیم تا ثابت کنیم که این‌ها از اسامی شهدای جنگ بودند.

وی افزود: حتی بحث زرتشتی بودن یکی‌ از شهدا هم از مسائلمان بود درحالی که ما شهدای مسیحی و کلیمی و زرتشتی زیادی داشتیم و حتی دو شهید بهایی داریم که می‌شود درباره آن‌ها فیلم ساخت و نباید از این‌ها بترسیم. بنابراین گرفتاری‌هایی که داشتیم خیلی از این دست بود و برای رفع آن مثلاً می‌گفتند زرتشتی‌ها را اهل سنت کنید.

باشه‌آهنگر گفت: برای یک سکانس که پیکرها با طناب به هم بسته می‌شوند شش ماه فیلمنامه متوقف شد، چون به ما گفتند با طناب شهدا را به هم می‌بندید؟ می‌گفتم پس با چه ببندم؟ ضمن اینکه آن طناب را در متن برای بازیگر و تهیه‌کننده نوشتم، اما تعبیری به کار بردند که گفتم چطور چنین چیزی به ذهن شما رسید؟ بعد هم گفتند به جای طناب بنویس روبان و معلوم نبود چه رنگی باید می‌نوشتم چون ما در این مملکت با رنگ‌ها هم مشکل داریم.

وی بیش از این صحبت‌هایش را ادامه نداد آن هم با این توجیه که بیش از این خطرناک می‌شود.

در ادامه خبرنگاران از مینا ساداتی درباره همکاری مجدد با همسرش بابک حمیدیان نیز گفت: ما هم دیگر خودمان از این موضوع عصبانی شده‌ایم و نمی‌دانیم چرا این اتفاق افتاده است، چرا که اکثر کارگردان‌ها از ما می‌خواهند هر دو در کنار هم بازی داشته باشیم. سال گذشته تمام پیشنهادهای ما به‌شرط این بود که هر دو بپذیریم.

سئانس بعدی در پردیس ملت به اکران "تنگه ابوقریب" اختصاص داشت، فیلمی که بسیار مورد توجه واقع شده است و در سینماهای مردمی و آرا مردمی نیز جزو 9 فیلم اول قرار گرفته است.

"تنگه ابوقریب" به کارگردانی بهرام توکلی درباره واقعه گردان عمار لشگر 27 حضرت محمد رسول‌الله در روزهای پایانی جنگ تحمیلی است. در این فیلم که به‌شدت تلخ و گاهی همراه با تصاویر آزاردهنده است، جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، امیر جدیدی، مهدی پاکدل، علی سلیمانی و مهدی قربانی به ایفای نقش پرداختند.

سعید ملکان تهیه‌کننده فیلم درباره ساخته شدن "تنگه ابوقریب" گفت: ماجرای گردان عمار مثل خیلی از وقایع دوران جنگ گم شده است. ماجرای این فیلم چند سال در ذهن من بود که پس از گفت‌وگو با کسانی که در این واقعه حضور داشتند تحقیقات درباره آن با مشارکت خود بچه‌های گردان عمار آغاز شد.

او گفت: مهم‌ترین اتفاقی که باعث شد در یک تایم کوتاه این فیلم ساخته شود همراهی تیمی بود. انگیزه ما از ساخته شدن این فیلم این بود که فیلم به درد امروزمان می‌خورد و امروز هم به‌نوعی تنگه‌های ابوقریب وجود دارد. باید با وحدت ملی این تنگه‌ها را حفظ کنیم.

در ادامه سؤالی درباره تحقیقات درباره روز واقعه که 21 تیرماه سال 67 است، پرسیده شد که توکلی در جواب گفت: این روز آنقدر مهم است که تا به حال راجع به آن سه رمان نوشته شده است. جوانب خیلی گسترده‌ای داشت که هیچ فیلمی نمی‌توانست همه جزئیات آن را نشان بدهد. من برای ساختن این فیلم برداشت آزادی از آن واقعه داشتم.

جواد عزتی بازیگر این فیلم نیز درباره نقش‌آفرینی خود در فیلم گفت: "تنگه ابوقریب" جزو معدود فیلم‌هایی بود که وسط آن آرزو کردم کاش در آن نباشم و مثل بقیه مخاطبان فیلم را می‌دیدم و زار می‌زدم. تلاش دوستان در این فیلم ادای دین کردن به افرادی بود که این روز را رقم زدند، روزی که در تاریخ گم شده است.

حمیدرضا آذرنگ به عنوان یکی از کاراکترهای اصلی این فیلم درباره تفاوت نقشش در این فیلم با دیگر فیلم‌هایی که بازی کرده است گفت: من قبلاً فیلم جنگی بازی کرده بودم ولی در این فیلم بخصوص میان همه این بی‌نظمی‌هایی که جنگ به وجود می‌آورد نظمی وجود داشت که باید آن را رعایت می‌کردیم که سختی همه چیز را بیشتر می‌کرد. گاهی برای این فیلم ما بیش از سه ساعت در حال گریم شدن بودیم که کار به شدت سختی بود.

امیر جدیدی نیز درباره ایفای نقش در این اثر گفت: اگر در این فیلم یک نفر از صد درصد توانش استفاده نمی‌کرد کار به‌خوبی پیش نمی‌رفت. من در این فیلم بازی نمی‌کردم بلکه فکر می‌کردم باید بجنگم. درباره کاراکتری که در فیلم بازی می‌کنند با آقای توکلی ابتدا به یک جمع‌بندی رسیدیم و بعد دیگر می‌جنگیدیم.

همچنین مهدی پاکدل دیگر بازیگر این فیلم در سخنانی گفت: کار ما در این فیلم شبیه بازیگری نبود بلکه خیلی واقعی بود.

او افزود: دیروز وقتی در کنار مردم در سینما فرهنگ فیلم را دیدم دختر 16 ساله‌ای را در پارکینگ در حال گریه کردن دیدم. او جمله‌ای گفت که فکر می‌کنم هدف ساخته شدن فیلم هم این است. او به من گفت بعد از دیدن این فیلم برای اولین بار بخشی از هویت ایرانیم را پذیرفتم.

توکلی همچنین درباره سینمای مستقل و حمایت‌های دولتی نیز گفت: سینمای مستقل در ایران وجود ندارد. این مسئله دلایل پنهانی دارد که مشخص نیست. چرایی دارد که مفصل است اما در ایران سینمای مستقل نداریم.

سعید ملکان در پاسخ به سؤالی درباره میزان بودجه این فیلم گفت: برآورد اولیه ما برای این فیلم پنج میلیارد تومان بود ولی احتمالاً کمی بیشتر می‌شود. رقم 20 میلیاردی که گفته‌اند برای این فیلم صرف شده است شایعه و شوخی است.

و اما پایان‌بخش روز ششم جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم"اتاق تاریک" همراه بود، فیلمی با نگاهی جدید به موضوع کودک‌آزاری که در آن ساعد سهیلی و ساره بیات نقش‌های اصلی فیلم را بر عهده دارند.

نشست خبری این فیلم به دلیل حضور بازیگر خردسال فیلم بسیار دیدنی و شاد بود اما در مقابل به دلیل سوالاتی که از روح‌الله حجازی می‌شد نشست به سمت تنش سوق داده شد.

حجازی همچنین درباره فیلم "اتاق تاریک‌" که به موضوع کودک‌آزاری می‌پردازد و همچنین سختی‌های کار در این زمینه گفت: متأسفانه در سینمای ما، خیلی کمتر به سمت ساختن فیلمی با این موضوعات می‌روند و معمولاً کارگردان‌ها ریسک نمی‌کنند. مشکلی که در ساخت فیلم‌هایی با چنین موضوعی وجود دارد ممیزی است. ضمن اینکه نمی‌توان برخی از مسائل را مطرح کرد بنابراین فیلمساز باید تلاش کند به زبانی برسد که به مشکل برخورد نکند و در عین حال بتواند موضوع مورد بحث را مطرح کند.

او افزود: درباره این فیلم دوست داشتم صرفاً در سطح باقی نمانم و در موضوع عمیق شوم.

حجازی همچنین گفت: خوشحالم از اینکه برخی از رسانه‌ها قبلاً مضمون فیلم را می‌زدند، اما بعد از مدتی یاد گرفتند که از تکنیک ایراد بگیرند. مشکل این رسانه‌ها این است که بین مردم نیستند در صورتی که من با مردم این فیلم را دیده‌ام و همه آن‌ها تا انتها فیلم را دیده‌اند و با آن ارتباط برقرار کرده‌اند. مشکل دوستان فاصله داشتن با مردم است. این رسانه‌ها همین حرف‌ها را درباره فیلم "آقا و خانم میم" هم می‌گفتند اما همین فیلم در زمان اکران ششمین فیلم پرفروش سال شد.