به گزارش هنرآنلاین، تاکید هنرمندان بر لزوم جاری شدن نقد در بستر جامعه از جمله مباحثی است که در اعتراضات اخیر پررنگ‌تر شد. هنرمندان نیز در کنار مردم نسبت به مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های مختلف مردم واکنش نشان دادند اما از سویی نیز خواستار اجرای هوشمندانه این نقدها شدند تا مبادا این روند فضایی را برای سوء‌استفاده دشمنان فراهم کند.

الماسی: شرایط اجتماعی و اقتصادی مردم را به خیابان کشانده است

جهانگیر الماسی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درباره اعتراضات مردمی در هفته گذشته به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من نمی‌دانم این اتفاقات را چه کسی رهبری می‌کند، اما واقعیت این است که مردم از اینکه حکومت پشت سر کسانی ایستاده است که دزد هستند و اعتقادی به این سرزمین، رفاه و آسایش مردم ندارند و آرمان‌های انقلاب برایشان اهمیتی ندارد، ناراحت هستند.

وی ادامه داد: کسانی‌که توانایی و تخصص لازم را ندارند، اما از امکانات کشور به نفع خود بهره می‌گیرند و ادای حکومت پیشین را در می‌آورند. کسانی‌که رویایشان در عمل همانند دولتمردان پیش از انقلاب  است.

این بازیگر در ادامه بیان کرد: من آدم سیاسی نیستم و در حوزه فرهنگ حرف می‌زنم آنچه که امروز از فرهنگ ادعا می‌کنیم فرهنگ بالنده‌ای نیست. در نظام اسلام و اعتقادی ما، در تمدن اسلامی نکات ارزنده و شیوه‌های مدیریتی بسیار زیبنده‌ای وجود دارد. ما از گذشته و نیاکان‌مان همواره از مدینه فاضله شنیده‌ایم اما آیا مدینه فاضله‌ای که آنها صحبت می‌کردند این است که مردم درچنین فشاری قرار بگیرند و بخاطر یک لقمه نان به این جا برسند؟ چرا پسر ایرانی امروز باید اعتیاد داشته باشد و دختر ایرانی به خاطر غم نان از شرافت خود بگذرد؟

بازیگر "بانی چاو"  تصریح کرد: چطور ممکن است 3 هزار میلیارد تومان از کشور خارج شود و کسی متوجه آن نشود، در حالی که شما برای ارقام بسیار پایین‌تر باید کلی کاغذ بازی کنید؟ این حرف‌ها را یک کودک هم می‌تواند درک کند، متاسفانه بخاطر کار، بیکاری، شرایط زندگی، امروز قیمت خیانت ارزان شده و اگر این هشدار برای دولتمردان جدی نباشد و  دولتمردان کاری برای مردم نکنند روزهای سخت‌تر از این را پیش رو خواهیم داشت.

 الماسی در ادامه با بیان این که باید روشنگری کرد، اظهار کرد: سرنوشت یک ملت مهم است، اینکه چه سمت و سویی داریم مهم است. ما همه بچه‌های این سرزمین هستیم و باید برای مشکلات آن‌ها فکری کرد. چرا که شرایط اجتماعی و اقتصادی امروز مردم را به خیابان‌ها کشانده است. باید جوان‌ها را باور کرد. متاسفانه افکار برخی از آقایان که در راس امور هستند پوسیده است و مربوط به دهه 50-60 است. مسائل فرهنگی ما چیز دیگری است انقلاب یعنی روشنگری، باید نسل جوان را نسبت به حقوق ملی خود در مقابل عملکرد کسانی‌که منافع ملی را به یغما بردند، آگاه کرد.

وی در خاتمه درباره نقش رسانه ملی و اعتماد مخاطبان به آن گفت: متاسفم که رسانه ملی ما جلوتر از سایر رسانه‌ها نیست. چرا رسانه ملی نباید کاری کند که مردم به جای رسانه خارجی از رسانه ملی خودمان اخبار را رصد کنند و از آن حمایت داشته باشند. آقایان همه فکر خود را روی سریال‌سازی گذاشته‌اند در حالی‌که رسانه وظیفه مهم‌تری دارد. باید اطلاع‌رسانی کرد و نقش رسانه ملی نیز همین است. توقع آقایان از رسانه بسیار سطحی است، این درحالی‌ست که در آن سوی آب با همین رسانه تاریخ می‌سازند.

 

چلیپا:  ملت ما روی مساله عدالت اجتماعی تأکید دارند

کاظم چلیپا، هنرمند نقاش نیز اعتراضات شکل گرفته را حق مردم دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: بخشی از این اعتراضات درست است لذا مردم حق دارند که اعتراض کنند. اگر ما این مردم را متعلق به انقلاب اسلامی می‌دانیم و معتقدیم که آنان برای هشت سال دفاع مقدس شهید داده‌اند پس باید بدانیم که ایرانیان مردمی آزاده هستند که هر حرکت ناهنجاری را نمی‌پذیرند.

وی افزود: ملت ما بر روی مساله عدالت اجتماعی تأکید دارند زیرا زندگی ائمه اطهار و تمامی شعائر اسلامی ما سرشار از عدالت است.

این هنرمند با اشاره به آیین‌های مذهبی ایران اسلامی بیان کرد: عاشورا همواره به ما ایرانیان درس آزادی و هیهات من‌الذله را داده است ضمن اینکه ما در ماه رمضان نیز درس باج ندادن را آموخته‌ایم لذا مردمی با این الگوها را نمی‌توان صرفاً به سکوتی بی‌معنا دعوت کرد.

چلیپا ادامه داد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که رهبران ما نیز همواره بر ارزش نقد تأکید و ارزش آن را گوشزد کرده‌اند ضمن اینکه باید بدانیم که مردم ما برای آزادگی انقلاب کردند.

او بر مساله هوشیاری مردم برای پیشگیری از سوءاستفاده دشمنان تأکید کرد و گفت: هوشیاری بحثی است که هر ایرانی باید در اعتراضات و انتقادات خود مد نظر قرار دهد تا کشورهای دشمنی چون آمریکا و عربستان از این انتقادات سوءاستفاده نکنند لذا مردم و مسئولان باید هوشیار باشند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: مسئولان باید به مردم بهاء دهند تا آغوش انقلاب اسلامی تبدیل به فضای امن آنان شود لذا باید مسائل و امکانات اولیه‌ای چون: آموزش، اشتغال، بیمه و ... باید در این راستا حل شود کما اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا این مشکلات تا حدود زیادی حل‌شده است.

چلیپا ادامه داد: ما نباید در رفع مشکلات اولیه مردم نظیر اشتغال و آموزش با آزمون و خطا پیش برویم زیرا تجربه بسیاری از کشورها نشان داده که این امر شدنی است لذا باید در درجه نخست مساله بیکاری و مشکل مسکن رفع شود تا افراد بتوانند بعد از ساعت کاری به تفریح بپردازند و از زندگی خود بهره‌مند شوند.

او اعتراض‌های موجود را حاصل درد خواند و بیان کرد: تأکید کردن بر برخی از مسائل بیهوده سبب شده که مشکلات بزرگ‌تر جامعه نادیده گرفته شود و مردم را به سمت اعتراض‌هایی که حاصل درد است، بکشاند.

این هنرمند، جامعه را نیازمند نقد در قالبی هوشیارانه دانست و گفت: این مردم با الگوهای جمهوری اسلامی رشد کرده‌اند لذا صحبت‌های آزادانه را نیز از این الگوها آموخته‌ایم به همین خاطر فکر می‌کنم که لازم است که این الگوبرداری از این فضا در مسیری منطقی برای مردم میسر شود.

چلیپا افزود: مردم باید از عملکردهای احساساتی که بر مبنای بی‌اطلاعی است، خودداری کنند لذا لازم است که آگاهی لازم را به‌عنوان مهم‌ترین گزینه برای ملت مشخص کنیم و مسئولان با رویکردی شفاف فعالیت داشته باشند.

 

گلریز: نمی‌توان منکر مطالبات حق مردم شد

محمد گلریز، خواننده موسیقی سنتی و پاپ، اعتراضات اخیر مردمی را نتیجه مطالبات به حق دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: مردم مطالباتی دارند که به حق است و به هیچ وجه نمی‌توان منکر آن شد البته در این رابطه مسئولین نیز مشکلات و درخواست‌ها را قبول کرده و  تقاضای  گفتگو مسالمت‌آمیز دو طرفه شده است. به همین خاطر از شخص رئیس جمهور گرفته تا مسئولین رده پایین‌تر همه مشکلات را پذیرفته و خواستار حل آن هستند.

او افزود: ملت ایران در طول سال‌های گذشته به سه دلیل مورد تهاجم دشمنان قرار دارد. دلیل نخست این است که ما یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به شمار می‌آییم که جوانان باهوشی نیز  داریم. جوانانی که در همه زمینه‌های علمی حضور دارند و در المپیادهای زیادی نیز مقام آورده‌اند لذا ما در نقطه حساسی قرار داریم.

این هنرمند تصریح کرد: دلیل دیگر آزادگی مردم ماست زیرا ملت ایران به گونه‌ای تربیت شده‌اند که آزادگی سرلوحه آن‌هاست به همین خاطر ملت ما همواره به ستم دیدگان توجه داشته و ما همیشه به کمک مردم ستمدیده رفته‌ایم زیرا مردم ما طالب آزادی، گذشت و فداکاری هستند.

گلریز تلاش دشمنان را در راستای شکست ایران خواند و بیان کرد: دشمنان زیادی در اطراف ما هستند ضمن اینکه خصلت دشمنانی نظیر آمریکا این است که در طلب شکست مردم ایران باشد اما آنها فراموش کرده‌اند که مردم ما باهوش هستند و همیشه در زمان لازم وارد میدان می‌شوند.

گلریز خاطر نشان کرد: دشمنان ما همیشه مانند سایه به دنبال چپاول مملکت ما هستند اما مردم ما با مقاومت و اقتدار خود مانع کار شدند، در هر صورت من نیز در راستای این امر قطعه‌ای به نام "پرچم" آماده کرده‌ام که قرار است کلیپی برای آن ساخته شود البته امیدوارم که مسئولان نیز قدر مردم را بدانند و این ملت را پاس بداریم.