به گزارش هنرآنلاین،  یکی از بزرگداشت‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به محمدعلی نجفی کارگردان 72 ساله سینمای ایران و نخستین مدیر سینمایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص دارد.

این سینماگر اصفهانی در دارالفنون تهران دیپلم خود را به دست آورد و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد شهرسازی و معماری از دانشگاه ملی است. نجفی فعالیت هنری خود را با کارگردانی نمایش سربداران در حسینیه ارشاد شروع کرد. در سال 1356 مؤسسه آیت فیلم را با همکاری انجمن اسلامی مهندسین تأسیس کرد و نخستین فعالیت هنری سینمایی‌اش کارگردانی فیلم "جنگ اطهر" در سال 1358 بود.

"جنگ اطهر"، "لیله‌القدر"، "سریال سربداران"، "لوحه صفورا"،" گزارش یک قتل"،"پرستار شب"، "زمین آسمانی"،" عشق طاهر"، سریال "زمان شوریدگی"، "زاگرس" ، "پیاده‌روهای کلان‌شهر"، "تاریکخانه من" و " پرسه در شهر لاجوردی" از جمله فعالیت‌های فیلمسازی این هنرمند به شمار می‌رود.

نجفی در فیلم‌هایی چون "طپش"، "قرمز"، "شیدا" و "دیگری" در مقام مشاور هنری یا طراح صحنه و لباس بوده و به عنوان بازیگر نیز  در فیلم‌های "آنسوی مه"، "زمین آسمانی" و "از دوردست" و دو مجموعه تلویزیونی "معمای شاه" و "در چشم باد" بازی کرده و علاوه بر چند فیلم خودش، در چند اثر سینمایی به عنوان تهیه‌کننده فعالیت داشته است.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن 1396 به دبیری "ابراهیم داروغه‌زاده" برگزار خواهد شد.