سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم این دوره جوایز سالانه فیلم مستقل گاتام سه‌شنبه صبح به وقت ایران با اجرای جان کامرون میچل در سیپریانی وال استریت در منهتن، نیویورک برگزار شد.

فیلم ترسناک "برو بیرون" اولین تجربه کارگردانی جردن پیل که در چهار بخش نامزد دریافت جوایز گاتام بود، با دریافت سه جایزه بهترین فیلمنامه، کارگردان نوظهور بینگام ری و جایزه تماشاگران، پیروز بزرگ مراسم بود.

دانیل کالویا و آلیسن ویلیامز در "برو بیرون" از شرکت‌های یونیورسال و بلوم‌هاوس بازی می‌کنند. داستان درباره یک مرد جوان آفریقایی-آمریکایی است که در ملک خانوادگی و اسرارآمیز دوستش با ماجراهایی روبرو می‌شود.

Get Out

"برو بیرون"

از سوی دیگر، جایزه بهترین فیلم بلند داستانی به "با اسم خودت به من زنگ بزن" ساخته لوکا گوادانینو کارگردان ایتالیایی رسید. این فیلم با اقتباس از رمانی نوشته آندره آسیمان نویسنده مصری-آمریکایی ساخته شده و درباره ارتباط نوجوانی 17 ساله به نام الیو با الیور دستیار پدرش در ایتالیای دهه 1980 است و این زمانی است که او برای گذران تعطیلات تابستانی به خانه پدری بازگشته است.

"با اسم خودت به من زنگ بزن" جایزه بهترین بازیگر نوظهور را نیز برای تیموتی شالامه بازیگر نقش الیو به همراه داشت.

"برو بیرون"، "پروژه فلوریدا" (The Florida Project) به کارگردانی‌شان بیکر، "دوران خوب" (Good Time) به کارگردانی بنی سفدی و جاش سفدی و "من، تونیا" (I, Tonya) به کارگردانی کریگ گیلسپی، دیگر نامزدهای جایزه بهترین فیلم بلند داستانی بودند.

"لیدی برد" اولین تجربه کارگردانی گرتا گرویگ بازیگر که در سه بخش نامزد دریافت جوایز گاتام بود، در بخش بهترین بازیگر زن (سرشا رونان) برنده شد. لوری متکالف و لوکاس هجز دیگر بازیگران این کمدی درام هستند که اولین بار در دنیا در جشنواره تورنتو روی پرده رفت. فیلم ماجراهای زنی جوان را در کالیفرنیای جنوبی را دنبال می‌کند.

Lady Bird

"لیدی برد"

جیمز فرانکو برای "هنرمند فاجعه" به کارگردانی خودش جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. او در این فیلم نقش تومی وایسو بازیگر و کارگردان فیلم مستقل و کالت "اتاق" (2003) را بازی می‌کند.

جایزه ویژه داوران گاتام به گروه بازیگری فیلم "Mudbound" به کارگردانی دی ریس اعطاء شد. این جایزه را کری مالیگان، گارت هدلوند، مری جی. بلایج، جیسن کلارک، راب مورگان و جاناتان بنکس دریافت کردند.

بجز جوایز بخش‌های رقابتی، همان‌طور که قبلاً اعلام شده بود، در مراسم امسال جیسن بلوم تهیه‌کننده "برو بیرون"، نیکول کیدمن و داستین هافمن بازیگران، سوفیا کوپولا کارگردان، ادوارد لاخمان فیلمبردار و ال گور معاون رئیس جمهور سابق تقدیر شدند.

چند هیئت داوری مجزا شامل منتقدان و فیلمسازان درمورد برندگان بخش‌های مختلف تصمیم گرفتند و سینماروها نیز برنده جایزه فیلم منتخب تماشاگران را به صورت آنلاین انتخاب کردند.

جوایز گاتام یکی از اولین رویدادهای فصل جوایز سینمایی و در کنار جوایز اسپیریت، یکی از دو جوایز مهم است که دستاوردهای حوزه فیلم مستقل را مورد تقدیر قرار می‌دهد. شناخته شدن یک فیلم در جوایز گاتام می‌تواند به موفقیت‌های سینمایی پایان سال کمک کند.

سال گذشته فیلم "مهتاب" به کارگردانی بری جنکینز جایزه گاتام بهترین فیلم بلند داستانی را دریافت کرد و بعداً برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شد. در سال‌های 2015 و 2016 نیز فیلم‌های "بردمن" به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو و "مرکز توجه" به کارگردانی تام مکارتی هر دو جایزه را گرفتند.

جوایز گاتام بر فیلم‌های مستقل آمریکایی ساخته کارگردانان ساکن آمریکا یا متولد آمریکا متمرکز است.

فهرست برندگان بیست و هفتمین دوره جوایز سالانه فیلم مستقل گاتام به شرح زیر است:

بهترین فیلم بلند داستانی: "با اسم خودت به من زنگ بزن" (Call Me by Your Name) به کارگردانی لوکا گوادانینو و تهیه‌کنندگی پیتر اسپیرز، لوکا گوادانینو، امیلی جرجس، رودریگو دیشیرا، مارکو مورابیتو، جیمز آیوری، هوارد رزمن

بهترین مستند: "جزیره قوی" (Strong Island) به کارگردانی یانس فورد و تهیه‌کنندگی جازلین بارنز و یانس فورد

جایزه کارگردان نوظهور بینگام ری: جردن پیل برای "برو بیرون" (Get Out)

بهترین فیلمنامه: "برو بیرون" نوشته جردن پیل

بهترین بازیگر مرد: جیمز فرانکو برای "هنرمند فاجعه" (The Disaster Artist) 

بهترین بازیگر زن: سرشا رونان برای "لیدی برد" (Lady Bird)

بهترین بازیگر نوظهور: تیموتی شالامه برای "با اسم خودت به من زنگ بزن"

سریال نوظهور بلند: آتلانتا (Atlanta) از دانلد گلاور (اف‌ایکس)

سریال نوظهور کوتاه: "چشمان عجیب دکتر مایز (The Strange Eyes of Dr. Myes) از نانسی اندروز (یوتیوب)

جایزه تماشاگران: "برو بیرون"