سرویس سینمایی هنرآنلاین: مهدی کوهیان فیلمساز و رئیس هیئت مدیره مؤسسه ارتباطات علامه مهمان غرفه هنرآنلاین در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات شد.

کوهیان درباره مؤسسه ارتباطات علامه گفت: این مؤسسه متشکل از دانش‌آموختگان رشته حقوق ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی است که به صورت تخصصی در حوزه حقوق رسانه و مطبوعات، شبکه‌های مجازی، رسانه‌های الکترونیکی، هنر (سینما، تئاتر، رادیو و تلویزیون) و... فعالیت می‌کنند.

وی افزود: مؤسسه ارتباطات علامه در حوزه‌های مختلفی از جمله آماده‌سازی قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌ها برای سازمان‌های دولتی و همچنین بررسی قراردادها، حقوق حرفه‌ای و دعاوی حقوقی اهالی رسانه‌ و حل اختلافات این حوزه آماده خدمت‌رسانی است و به عنوان مشاور نیز در خدمت رسانه‌ها می‌باشد.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه حقوق ارتباطات علامه گفت: برای فعالان رسانه‌ای که می‌خواهند از حقوق خودشان مطلع شوند، مطالعه کتاب "حقوق ارتباطات" مرحوم کاظم معتمدنژاد را توصیه می‌کنم. آقای معتمدنژاد کتاب‌های دیگری هم در زمینه حقوق حرفه‌ای روزنامه‌نگارها دارند که توصیه می‌کنم اهالی رسانه آن کتاب‌ها را هم مطالعه کنند.

کوهیان ادامه داد: حقوق ارتباطات یک رشته نوپا در ایران است و روز به روز پیشرفت می‌کند. مؤسسه ارتباطات علامه اولین و تنهاترین مؤسسه حقوق و ارتباطات در کشور است که بزودی فعالیت جدی‌تری انجام می‌دهد. یکی از برنامه‌های آتی مؤسسه ارتباطات علامه این است که یک سایت اینترنتی برای اطلاع‌رسانی برنامه‌هایش راه‌اندازی کند تا آدم‌های بیشتری با این تخصص آشنا شوند.

مهدی کوهیان به حقوق هنر اشاره کرد و گفت: حقوق هنر در ایران هنوز خیلی جای کار دارد. هنرمندان حقوق‌هایی مثل حقوق مالکیت فکری یا حقوق دسترسی آزاد به اطلاعات دارند که باید با آن‌ها آشنا باشند. هنرمندان برای خلق آثار هنری نیازمند دسترسی به اطلاعات مختلف سیاسی، جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی هستند و قانون دسترسی آزاد به اطلاعات این حقوق را برای آن‌ها فراهم آورده که بتوانند بدون قید و شرط به اطلاعات مد نظرشان دسترسی پیدا کنند.

رئیس هیئت مدیره حقوق ارتباطات علامه افزود: یکی دیگر از حقوق هنرمندان، حق مالکیت معنوی یا همان کپی رایت است که متأسفانه در ایران به درستی اجرا نمی‌شود و هنرمندان را دچار مشکلاتی کرده است. ما در مؤسسه ارتباطات علامه با هنرمندانی مواجه شدیم که برای سرقت یا کپی اثرشان به ما مراجعه کرده بودند و اصلاً اطلاعی نداشتند که می‌توانند احقاق حق داشته باشند و وقتی ما پرونده برای‌شان تشکیل دادیم و آن را جلو بردیم، متعجب و شگفت‌زده شدند.

مهدی کوهیان در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: درست است که قانون کپی رایت قدیمی است ولی همان قانونی که در سال 1348 به تصویب رسیده، حق کپی رایت را برای هنرمندان محفوظ دانسته است و دادگاه‌های ما همچنان به این موضوع رسیدگی می‌کنند. مسئله فعلی ما مسئله عدم آگاهی‌رسانی به هنرمندان است که به نظرم رسانه‌هایی مثل هنرآنلاین می‌توانند یک صفحه حقوقی داشته باشند و این مسائل را به اهالی هنر آموزش بدهند تا آن‌ها بتوانند به وقت لزوم احقاق حق داشته باشند.