سرویس سینمایی هنرآنلاین: آکادمی علوم و هنرهای سینمایی روز جمعه اعلام کرد اینستالیشنِ واقعیت مجازی (یا Virtual Reality) آلخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان مکزیکی با عنوان "Carne y Arena" ("عملاً حاضر، ظاهراً نامرئی")، برای تقدیر از "یک تجربه تصویری و قدرتمند"، یک اسکار ویژه دریافت خواهد کرد.

این جایزه شنبه 11 نوامبر (20 آبان) در نهمین دوره جوایز سالانه هیئت‌رئیسه آکادمی علوم در ری دالبی بالروم در هالیوود اند هایلند سنتر به ایناریتو و امانوئل لوبزکی فیلمبردار اعطاء می‌شود.

به گزارش ورایتی، جان بیلی رئیس آکادمی در بیانیه خود اضافه کرده است: این تجربه هنری، درهای جدید در برداشت سینمایی را به روی ما گشوده است. هنر چندرسانه‌ای و تجربه سینمایی ایناریتو یک نفوذ بسیار احساسی و به لحاظ ظاهری چشمگیر در دنیای پناهجویانی است که سحرگاه از صحرای جنوب غربی آمریکا عبور می‌کنند. این پروژه چیزی فراتر از موفقیت خلاقانه قالبِ در حال ظهور واقعیت مجازی است و به طور ذاتی ما را با واقعیت‌های داغ سیاسی و اجتماعی مشهود در مرزهای آمریکا و مکزیک مرتبط می‌کند.       

پروژه "Carne y Arena" اولین بار ماه مه امسال در هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.

ایناریتو دو سال پیاپی در 2015 و 2016 برای فیلم‌های "بردمن" و "بازگشته" جایزه اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد. او بیش از 60 سال پس از جوزف ال. منکه‌ویتس، اولین کارگردانی بود که دو سال پشت سر هم برنده اسکار این بخش شد. ایناریتو در مقام کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده "بردمن" به تنهایی برنده سه جایزه اسکار شد. او در 2007 نیز برای فیلم "بابل" نامزد جوایز اسکار بهترین فیلم و کارگردانی بود.

لوبزکی برای هر دو فیلم "بردمن" و "بازگشته" همین‌طور "جاذبه" در 2014 سه اسکار گرفت. او تنها فیلمبردار در تاریخ جوایز آکادمی است که سه اسکار پی در پی دریافت کرده است.

خیلی کم پیش می‌آید که آکادمی جوایز ویژه خود را بیشتر کند. پیش از این، آخرین باری که این اتفاق روی داد در 1996 بود که انیمیشن "داستان اسباب بازی" تولید شرکت پیکسار یک جایزه ویژه دستاورد دریافت کرد. در تمام این سال‌ها تنها 17 جایزه به این شکل اعطاء شده است.   

هیئت‌رئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در نهمین دوره جوایز سالانه خود از چهار نفر تقدیر خواهد کرد. چارلز برنت نویسنده و کارگردان، اوئن رویزمن فیلمبردار، دانلد ساترلند بازیگر و آنیس واردا کارگردان امسال جوایز اسکار افتخاری دریافت می‌کنند.

در سال‌های گذشته جوایز افتخاری آکادمی در روز برگزاری مراسم اسکار اعطاء می‌شد، اما آکادمی از سال 2009 تصمیم گرفت برای این جوایز یک مراسم جداگانه در نظر بگیرد.