سرویس سینمایی هنرآنلاین: حمید قربانی با فیلم " خانه‌ای در خیابان چهل ویکم " سال گذشته به سینماها آمد و حالا این روزها مشغول نگارش کار جدید خودش است. او که پیش‌ازاین سال‌ها دستیار کارگردانان به نامی چون اصغر فرهادی بوده است در عرصه تدوین نیز چهره شناخته‌شده‌ای است.

او در گفت وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های جدید خود گفت: همچنان مشغول نگارش فیلمنامه جدیدم هستم و به‌احتمال‌زیاد خرداد سال آینده کلید می‌زنم.

قربانی ادامه داد: اصولاً فیلمسازی نیستم که بخواهم پشت سرهم کارکنم و دوست دارم کارم را با دقت انجام دهم. خودم را ملزم نمی‌کنم که حتماً باید در طی سال یک فیلم بسازم چراکه فیلمسازی برایم مقوله بسیار جدی است.

کارگردان "خانه‌ای در خیابان چهل و یکم " درباره سایر فعالیت‌های خود بیان کرد: "دوباره زندگی" اولین فیلم بلند رضا فهیمی است که در مقام تدوینگر، تدوین آن را انجام دادم و قرار است در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برای اولین بار به نمایش درآید. یک سینمایی دیگر هم در دست دارم که فعلاً درباره آن نمی‌توانم صحبت کنم.

 وی در پاسخ به این سؤال که چرا اغلب کارگردان‌هایی که خودشان نسبت به تدوین اشراف کامل دارند از یک شخص دیگر عمدتاً برای این کار بهره می‌گیرند، گفت: ممکن است که کارگردان مهارت لازم برای تدوین نداشته باشد. من خودم به شخصه دوست دارم نگاه دیگری وارد قضیه شود به این دلیل که به بهتر شدن کار کمک می‌کند. تعصبات کارگردانی شاید در تدوین اثر بگذارد ولی نگاه سوم شما را به نتایج بهتر و خلاقانه‌تری می‌رساند کارگردان‌هایی چون هومن سیدی و وحید جلیلوند نیز با این که خودشان به مقوله تدوین اشراف کاملی دارند، اما همواره از یک نفر دیگر برای تدوین بهره می‌گیرند تا نگاه جدیدی وارد کار کنند.

قربانی همچنین درباره دانستن فنون تدوین و کمک به کارگردان، در زمان تصویربرداری نیز عنوان کرد: تدوین، فیلم‌برداری و کارگردانی هر سه برای ساخت یک فیلم بسیار تأثیرگذار هستند، درعین‌حال که هرکدام یک کار کاملاً تخصصی و مستقل هستند اما کارگردانی که در اتاق تدوین می‌نشیند بهتر است یک نفر دیگر را هم در کنار خود داشته باشد تا از نگاه جدیدی در کار بهره بگیرد.

وی ادامه داد: بچه‌هایی که در اتاق تدوین حضور دارند و بعد وارد فضای کارگردانی می‌شوند، به این دلیل که سررشته از تدوین دارند، خیلی راحت‌تر کار می‌کنند، دکوپاژ راحت‌تری دارند و پرتی زیادی در هنگام تصویربرداری ندارند. درواقع دانستن تدوین به شما کمک می‌کند تا حرفه‌ای عمل کنید و برای حرفه‌ای شدن در کنار تدوینگر بودن را تجربه کنید. بچه‌های فیلم کوتاه اغلب این کار را انجام می‌دهند و همین عمل نیز باعث می‌شود در هنگام ورودشان به سینمای فیلم بلند در صرف زمان و هزینه بسیار صرفه‌جویی شود. داشتن اطلاعات کافی در حوزه‌های دیگر خوب است اما تدوین بلد بودن به شما کمک بسزایی در حوزه کار و راحتی آن می‌کند و حتی دیگران را هم اذیت نمی‌کند. به نظرم دانستن تدوین یک الزام است.