سرویس سینمایی هنرآنلاین: هر سال در همین حوالی و یا حتی کمی پیش‌تر کمیته 9 نفرِ انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار تشکیل‌شده و نماینده ایران را برای حضور در بزرگ‌ترین جشن سینمای دنیا معرفی می‌کردند. امسال نیز این اتفاق شکل گرفت و از میان 103 فیلم ایرانی که شرایط حضور در این مراسم بزرگ را داشتند، تنها 10 فیلم انتخاب شدند تا سیروس الوند (کارگردان)، مجید انتظامی (آهنگساز)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، کمال تبریزی (کارگردان)، سید جمال ساداتیان (تهیه‌کننده)، رسول صدر عاملی (کارگردان)، جواد طوسی (منتقد)، رضا کیانیان (بازیگر) و امیر اسفندیاری (معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) با حضور در این کمیته یک فیلم را به‌عنوان نماینده ایران به اسکار 2018 معرفی کنند.

اما تا زمانی که این کمیته از میان 10 فیلم معرفی‌شده به یک رأی واحد برسند و تنها یک فیلم را به‌عنوان نماینده سینمای ایران معرفی کنند، مروری داریم بر فیلم‌هایی که در طی یک سال گذشته واجد شرایط حضور بوده و هستند.

"برادرم خسرو"

 فیلمی به کارگردانی احسان بیگلری، نویسندگی پریسا هاشم‌پور و احسان بیگلری و تهیه‌کنندگی سعید ملکان محصول سال ۱۳۹۴ که در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در اردیبهشت ۹۶ اکران عمومی شد.

خسرو، نقش اول این فیلم با بازی شهاب حسینی به اختلال دوقطبی مبتلاست و بنا بر شرایطی مجبور شده مدتی در منزل برادرش ناصر که یک دندان‌پزشک است زندگی کند، اما این حضور اتفاقاتی را رقم می‌زند که پیش برنده قصه فیلم است. شهاب حسینی، هنگامه قاضیانی، ناصر هاشمی، بیتا فرهی، سید جواد یحیوی ازجمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. چنانچه این فیلم به‌عنوان نماینده سینمای ایران معرفی شود، شهاب حسینی به‌عنوان بازیگر نقش اول آن سومین تجربه موفق خود را پس از "جدایی نادر از سیمین" و "فروشنده" که هر دو فیلم در اسکار درخشیدند، پشت سر می‌گذارد.

"بیست‌ویک روز بعد"

فیلمی به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان، نویسندگی سید محمدرضا خردمندان و احسان ثقفی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه محصول سازمان توسعه سینمایی سوره تولیدشده در سال ۱۳۹۵ که از ۱۱ مردادماه ۹۶ به سرگروهی پردیس کورش به نمایش عمومی درآمده است، یک ملودرام اجتماعی از زندگی نوجوانی به نام "مرتضی" است که درراه تحقق آرزویش، با چالش‌های بسیاری روبرو می‌شود.

 در خلاصه داستان "بیست‌ویک روز بعد" آمده است: همیشه همینجوریه! آخرین بار هوا ابر شد. باد گرفت. درختا داشتن از جا کنده می شدن. اونقدر بارون شدید شد که سیل شهرو گرفته بود. پرنده‌ها دوروبر لونه‌هاشون جیغ می‌کشیدن. یکی از بچه‌ها قسم می‌خورد خودش دیده خورشید یکی دو بار نورش کم‌وزیاد شده ... .

ساره بیات، مهدی قربانی، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق، سینا رازانی و حسین شریفی در این فیلم که نامزد بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و برنده ۷ جایزه از سی‌اُمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان بوده است به ایفای نقش پرداخته‌اند.

"خانه‌ای در خیابان چهل و یکم"

 فیلمی به کارگردانی حمیدرضا قربانی، نویسندگی آزیتا ایرایی و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم برای حضور در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب‌شده و در تاریخ ۲۲ دی ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است.

"خانه‌ای در خیابان چهل و یکم"، داستان دعوای دو برادر است که باعث قتل یکی از آن‌ها می‌شود. این آغاز بحران است چون برادر قاتل می‌گریزد اما مادر، راضی‌اش می‌کند که خود را به دست قانون بسپارد. مادر این خانواده و دو عروسش که در سه‌طبقه یک‌خانه زندگی می‌کنند، سعی دارند هرکدام به‌تنهایی بار مشکلات پیش‌آمده در زندگی را به دوش بکشند و در این مسیر، ماجراهایی رخ می‌دهد که طی فیلم روایت می‌شود.

 مهناز افشار، علی مصفا، سهیلا رضوی، سارا بهرامی، آرش مجیدی، علیرضا کمالی، مانی رحمانی، مانیا علیجانی، علیرضا نیکدل، بهناز نادری، بهزاد داوری، جمشید صفری، مجید رحمتی، بابک جعفریه، سارا نجفی، علی سخن‌گو بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

"رگ خواب"

به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حمید نعمت‌الله و نویسندگی معصومه بیات محصول سال ۱۳۹۴ است که از 24 خردادماه به اکران عمومی رسید.

حمید نعمت‌الله سه سال پس از فیلم سینمایی "آرایش غلیظ" به سراغ ساخت فیلم "رگ خواب" رفت، فیلمی درباره زنان و اجتماع.

مینا بعد از جدایی از همسرش به دنبال شغل و محل اسکان می‌گردد. در این مسیر با کامران مدیر رستورانی که در آن کار می‌کند آشنا می‌شود. کامران سرپناهی به او می‌دهد و مینا تحت تأثیر حمایت‌ها و محبت‌های کامران به او دل می‌بازد، کامران نیز به مینا مشتاق و علاقه‌مند است. روزها از پس هم می‌گذرد و عشق مینا به کامران نه‌تنها کاسته نمی‌شود بلکه اوج می‌گیرد، اما کامران دیگر قصد ادامه این مسیر را ندارد...

 آخرین ساخته نعمت‌الله در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با استقبال مخاطبان مواجه شد. در این فیلم علاوه بر لیلا حاتمی که با بازی در نقش مینا موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره سی و پنجم شد، کوروش تهامی، الهام کردا، لیلا موسوی، خسرو بامداد، اصغر پیران، بهزاد رحیم خانی، غزاله جزایری، بامداد نعمت‌الله، شکوفه هاشمیان، نوشین تبریزی...نیز به ایفای نقش می‌پردازند.

لیلا حاتمی نیز اگر چنانچه این فیلم به اسکار راه یابد برای دومین بار است که تجربه حضور در این مراسم را بعد از فیلم "جدایی نادر از سیمین" پشت سر می‌گذارد. البته ناگفته نماند که حاتمی امسال ازجمله چهره‌های هنری است که در جمع اعضای آکادمی اسکار 2018 نامش دیده می‌شود.

"لاک قرمز"

فیلمی به کارگردانی سید جمال سید حاتمی، نویسندگی امیر عبدی و تهیه‌کننده کامران مجیدی محصول سال ۱۳۹۴ که مضمونی اجتماعی دارد و در مورد خانواده، ارتباط والدین با فرزندان و معضلات جامعه است. این فیلم برای حضور در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شد و نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم در بخش نگاه نو این جشنواره شد و در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است.

پانته‌‌‌‌آ پناهی‌ها، بهنام تشکر، پردیس احمدیه، مسعود کرامتی، رسول نقوی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده دخترک تازه به انگشتانش لاک‌زده بود که روزگار صورتش را نقاشی کرد.

"ماجرای نیمروز"

به کارگردانی محمدحسین مهدویان که فیلم‌نامه‌اش توسط محمدحسین مهدویان و ابراهیم امینی نوشته‌شده و تهیه‌کنندگی آن بر عهده سید محمود رضوی است که محصول سال ۱۳۹۵ است. این فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد و  در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد.

 "ماجرای نیمروز" به وقایع بعد از خرداد 1360 و عزل بنی‌صدر از مقام ریاست جمهوری و ورود سازمان مجاهدین خلق به فاز مسلحانه می‌پردازد که پیامد آن شهادت تعدادی از شخصیت‌های مهم تاریخ معاصر ایران ازجمله آیت‌الله بهشتی و محمدعلی رجایی، همین‌طور جمع زیادی از مردم بی‌گناه بود. فیلم، تلاش‌های چند مأمور امنیتی بلندپایه برای کشف، شناسایی و دستگیری نیروهای رده‌بالای سازمان منافقین را به تصویر می‌کشد.

در این فیلم مهرداد صدیقیان، احمد مهران فر، هادی حجازی فر، مهدی زمین‌پرداز، حسین مهری، محیا دهقانی، لیندا کیانی، امیر احمد قزوینی، امیرحسین هاشمی و جواد عزتی و با حضور مهدی پاکدل به ایفای نقش پرداخته‌اند.

"مالاریا"

به کارگردانی و نویسندگی پرویز شهبازی و تهیه‌کنندگی مسعود ردایی محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم در هفتاد و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم وِنیز در بخش رسمی مسابقه افق‌ها پذیرفته شد و فیلم منتخب جشنواره‌های ورشو لهستان- بوسان کره جنوبی-شیکاگو امریکا و... هم شناخته شد. "مالاریا" قرار است از 12 مهرماه در گروه آزاد به شکل عمومی اکران شود. این فیلم داستان دختر و پسری است که در تهران‌گردی‌های خود با مردی برخورد می‌کنند که مشکلی دارد، آن‌ها سعی می‌کنند راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنند.

 ساعد سهیلی، ساغر قناعت، آذرخش فراهانی و آزاده نامداری بازیگران این فیلم هستند.

"نفس"

به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، ابوذر پورمحمدی و شرکت نورتابان محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است. نفس برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد و دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای شبنم مقدمی و جایزه بهترین فیلم در بخش نگاه ملی را به دست آورد.

نفس روایتی است از زندگی چهار کودک بانام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است. کودکانی که به همراه پدرشان غفور (با بازی مهران احمدی) و مادربزرگ خود (با بازی پانته‎آ پناهی‌ها) در دهه ۵۰ خورشیدی زندگی می‌کنند. دنیای این کودکان دنیایی است پر از رؤیاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد اما …

گلاره عباسی، مهران احمدی، سیامک صفری، محمدرضا شیرخانلو، پانته‌آ پناهی‌ها، بهنوش بختیاری، ساقی زینتی و جمشید هاشم‌پور ایفاگر نقش‌های فیلم سینمایی "نفس" هستند.

"وارونگی"

به کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهنام بهزادی محصول سال ۱۳۹۴ است که در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در بخش نوعی نگاه دوره شصت و نهم فستیوال کن نیز پذیرفته شد. این فیلم در تاریخ ۱ دی ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است.

قصه آن درباره سهیل است که پس از چندین سال، نشانی نیلوفر را پیداکرده و به سراغش آمده است. رابطه آن‌ها که درگذشته ناکام مانده، حالا در آستانه شکل‌گیری دوباره است. در این فیلم سحر دولتشاهی، علی مصفا، ستاره پسیانی، رؤیا جاویدنیا، علیرضا آقاخانی، شیرین یزدان بخش، ستاره حسینی، پیام یزدانی، مجتبی نم نبات، عباد کریمی به ایفای نقش می‌پردازند.

"ویلایی‌ها"

به کارگردانی منیر قیدی، نویسندگی منیر قیدی و ارسلان امیری و تهیه‌کنندگی سعید ملکان محصول سال 1395 است که از روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ در سرگروه سینمایی استقلال در سینماهای کشور به اکران عمومی درآمده است.

فیلم درباره زنانی است که همسران یا فرزندانشان جزو فرماندهان سپاه و ارتش در سال 65 هستند. درست در بحبوحه جنگ مادربزرگی نوه‌هایش را به این منطقه مسکونی می‌آورد تا بتوانند پدرشان را بعد از مدت‌ها ببینند، اما همسر فرمانده جزو کسانی است که می‌خواهد فرزندانش را از این جنگ خانمان‌سوز دورنگه دارد. تقابل این مادر شوهر و عروس و ماشینی که هر بار با آمدنش استرس و اضطراب عجیبی را به این زنان وارد می‌کند، داستان "ویلایی‌ها" را شکل می‌دهد.

در این فیلم که نامزد دریافت جوایز بسیاری در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شد و تنها در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین جلوه‌های بصری و جایزه استعداد درخشان را از آن خود کرد ثریا قاسمی، طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، صابر ابر، علی شادمان، گیتی قاسمی و بسیاری دیگر به ایفای نقش پرداخته‌اند.