سرویس سینمایی هنرآنلاین: کیانوش دالوند فیلمساز عرصه انیمیشن است. او که با فیلم سینمایی انیمیشن "ناسور" در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، این روزها نامش بر تیتراژ فصل دوم سریال "شهرزاد" دیده می‌شود.

دالوند در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: کار آخر ما تیتراژ سریال "شهرزاد " بود که این روزها از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است و چند کار دیگر را نیز هم‌زمان جلو می‌بریم. قصد داریم ساخت یک انیمیشن سینمایی را آغاز کنیم که اخبارش به‌زودی منتشر می‌شود.

وی درباره تأخیر دوساله‌ای که در تولید اثر داشت، اظهار کرد: وقتی می‌خواهید یک کار سینمایی انجام دهید زمان می‌برد و جمع‌کردن کار سینمایی انیمیشن بسیار سنگین‌تر از فیلم سینمایی داستانی است. در سینمای داستانی هم به همین شکل است و خیلی کم هستند افرادی که در طی یک سال بتوانند دو کار را جلو ببرند. در انیمیشن اوضاع کاملاً متفاوت است و حتی اگر همه‌چیز فراهم باشد، بازهم به دلیل این‌که کار تیمی است شرایط سخت‌تر می‌شود. اگر قصد تولید کار مینی مال داشتم قطعاً تا الآن خروجی داشت، ولی چون قصد دارم کار بهتری نسبت به آثار قبلی ارائه کنم، نیازمند زمان بیشتری هستم.

دالوند در خصوص اکران فیلم سینمایی انیمیشن در سینمای ایران و توجه به آن بیان کرد: قطعاً سینمای ما رونق گرفته و رشد می‌کند. هرچند به سینمای انیمیشن کم‌لطفی بیشتر است ولی این کم‌لطفی قابل‌درک است، چراکه هنوز چندان فیلم فاخر و عامه‌پسندی در این حوزه تولید نشده است. ما باید به دنبال رشد سینمای انیمیشن و گسترده کردن طیف مخاطبان آن باشیم در این زمینه کم‌کاری شده است. ضمن این‌که انیمیشن فقط مختص به کودکان نیست و در سراسر دنیا این روزها انیمیشن‌هایی برای گروه‌های مختلف سنی در حال تولید است. فیلم "ناسور " را هم من با این تفکر ساختم و برای من یک کار تجربی در حوزه درام بود تا حس مخاطب را با انیمیشن دگرگون کنم. انیمیشن باید مرزهای جدید را تجربه کند و در بحث صنعتی و جهانی‌شدن باید برای آن فکر اساسی کرد.

کارگردان "رستم و سهراب " در ادامه درباره همکاری با حسن فتحی و ساخت تیتراژ سریال "شهرزاد " نیز گفت: فصل اول سریال "شهرزاد " به‌شدت من را تحت تأثیر قرارداد و وقتی ساخت تیتراژ فصل دوم را پیشنهاد دادند به دلیل اینکه احساسم درگیر بود ارتباط قلبی باکار برقرار کردم و بااینکه زمان کمی برای طراحی و اجرای آن در اختیار داشتم، ولی پذیرفتم و با تمام وجود درگیر کار شدم.

 وی همچنین اظهار کرد: روی قصه‌پردازی گردنبند و فضا کار کردیم و از این تجربه بسیار لذت بردم، چرا که کار خاصی بود، کاری بسیار جدی با فضای ترکیبی موشن گرافیک و انیمیشن و خلق فضای سه‌بعدی که برای خودم تجربه خاص و جدیدی بود.

دالوند در خصوص تأثیر موسیقی بر روی ساخت تیتراژ این سریال نیز عنوان کرد: زمانی که ما کار را آغاز کردیم موسیقی آماده بود، هرچند بازخوانی دوباره‌ای از تیتراژ فصل اول بود، اما در تمام مدت کار در استودیو موسیقی ابتدایی و انتهایی سریال در حال پخش بود و صدای زیبای محسن چاوشی در کنار ما بود و برمبنای موسیقی ما کار را پیش بردیم.

وی در خاتمه درباره ساخت تیتراژ در سینمای ایران نیز گفت: به‌عنوان یک فیلمساز فکر می‌کنم سینمای ما - نه سینمای جشنواره‌ای و فاخرمان که در دنیا مطرح است - هنوز راه درازی در پیش دارد تا به فضای صنعتی برسد. به نظرم در بحث تیتراژ در کارهای جدید سینمای ایران کارهای تجربی کمتر دیده می‌شود و باید به سمت خلق فضاهای جدید نیز گام برداشت.