سرویس سینمایی هنرآنلاین: کاوه صباغ زاده کارگردان جوانی است که با ساخت فیلم "ایتالیا ایتالیا" و حضور آن در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر نوید یک تفکر جدید در سینمای ایران را داد.

 او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره زمان اکران فیلم خود گفت: از آنجایی‌ که بیشتر درگیر مسائل تبلیغاتی فیلم هستم، خیلی از زمان اکران آن اطلاع دقیقی ندارم، اما طبق آنچه اعلام‌شده است پس از دهه اول ماه محرم و در گروه استقلال " ایتالیا ایتالیا" اکران می‌شود.

صباغ زاده در ادامه درباره فعالیت‌های جدید خود اظهار کرد: در حال حاضر مشغول کار روی یک فیلمنامه جدید هستم، اما تا زمانی که "ایتالیا ایتالیا " اکران نشود و بازخوردها را نبینم ساخت فیلم جدید را شروع نمی‌کنم.

وی ادامه داد: "رمانتیک عماد و طوبی" یک کمدی رمانتیک باحال و هوا و محتوای فیلم قبلی است، با این تفاوت که در این فیلم مقطعی که از زندگی این زوج روایت می‌شود با زوج "ایتالیا ایتالیا" فرق دارد و بخش بیشتری از زندگی این آدم‌ها را در فیلم می‌بینیم. فعلاً در مرحله نگارش فیلمنامه هستم و نسخه اولیه تمام‌شده ولی هنوز کامل نشده و تا نسخه نهایی دو ماه کار دارد.

ایتالیا ایتالیا

این کارگردان جوان درباره تغییراتی که در نسخه عمومی فیلم "ایتالیا ایتالیا" انجام‌شده و ممیزی‌هایی که به آن وارد شده است، نیز توضیح داد: "ایتالیا ایتالیا " نسبت به نسخه جشنواره 11 دقیقه کوتاه شد. خوشبختانه سانسوری به فیلم وارد نشد و یکی دو مورد جزئی بود که روی روند داستان تأثیری نداشت. درمجموع در جشنواره زمان فیلم 113 دقیقه بود و برای اکران عمومی این زمان بالابود و به 102 دقیقه رسید. البته که من نسخه قبلی را به نسخه جدید ترجیح می‌دهم، چراکه به نظرم با حذف برخی از پلان‌ها بسیاری از اتفاقات فیلم از دست رفت.

صباغ زاده با اشاره به این‌که ساخت فیلم‌های پررنگ و لعاب مثل فیلم خود را بیشتر می‌پسندد، عنوان کرد: خود من فیلم‌هایی را دوست دارم که رنگ و لعاب داشته باشند و فیلم‌های چرکی را که این روزها به اسم سینمای اجتماعی مد شده دوست ندارم. سینما وظیفه سرگرمی مخاطب را بر عهده دارد و باید مخاطب از آن لذت ببرد، حتی اگر سوژه تلخ باشد. چون پول می‌دهد و به سینما می‌آید باید پس‌از دیدن فیلم راضی سالن را ترک کند. ساخت فیلم‌های چرک و نمایش کاراکترهای فلک‌زده را دوست ندارم و سعی می‌کنم در فیلم‌هایم دست‌کم رنگ و لعاب وجود داشته باشد.

وی در ادامه درباره ساخت فیلم‌های کمدی و طنز و فیلم‌هایی که در آن‌ها شوخی‌های لفظی بیش‌ازاندازه است، بیان کرد: قرار نیست همه فیلم‌ها را با خانواده دید. برخی را هم باید تنها و مجردی دید. من از مجموع فیلم‌های کمدی اکران شده تنها موفق شدم فیلم "گشت 2" را ببینم که آن را هم دوست نداشتم، اما می‌شنوم که برخی می‌گویند، فیلم‌های کمدی روی پرده سخیف هستند یا نباید ساخته شوند و ... من این حرف را قبول ندارم. وقتی فیلم‌هایی مانند " گشت ارشاد " یا "نهنگ عنبر " چند میلیارد می‌فروشد از میزان علاقه مخاطب به دیدن این دست فیلم‌ها خبر می‌دهد و این وظیفه فیلمساز است که با ساخت آثار مناسب و باکیفیت فرهنگ مردم را بالا بکشد تا مخاطب دیگر به فیلم‌های کمدی بی‌کیفیت توجه نکند. ولی متأسفانه برخی از فیلمسازان ما این کار را انجام نمی‌دهند.  قبول ندارم که کلاً فیلم کمدی ساخته نشود، چرا که بودن این فیلم‌ها بهتر از ساخت فیلم‌های چرک و سیاه است، دست‌کم مخاطب با دیدن این فیلم‌ها باحال خوشی از سالن بیرون می‌آید.

کارگردان "ایتالیا ایتالیا" افزود: در طی این سال‌ها دیدم که برخی از فیلمسازان نگاهشان به مخاطب از بالا به پایین است و به لحاظ کیفی آثاری تولید می‌کنند که بسیار ضعیف هستند و به‌جای بالا بردن فرهنگ اقشار، با این تصور که مخاطب نمی‌فهمد و درک بالایی ندارد، کیفیت فیلم را پایین می‌آورند. این نوع نگاه از بالا به پایین بسیار بد است. وقتی کیفیت پایین است و مخاطب بدون هیچ اجباری می‌رود به سینما و فیلم را می‌بیند و اتفاقاً این فیلم‌ها فروش هم دارند یعنی جامعه نیاز به تفریح دارد و چون خوراک مناسبی وجود ندارد، هرچه به آن‌ها داده شود می‌پذیرند. تا زمانی که حال مردم خوب نشود و فرهنگ بالا نرود نمی‌شود جلوی ساخت فیلم‌های بی‌کیفیت را گرفت. زمانی از این فضا دور می‌شویم که مخاطب دیگر این فیلم‌ها را نبیند و آن‌ها را پس بزند.

ایتالیا ایتالیا2

 وی در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات سینما به دلیل ورود سرمایه‌گذارانی است که اغلب نسبت به فرهنگ و هنر آشنایی ندارند، گفت: به نظرم در طی این‌یکی دو سال اخیر سرمایه‌گذاران خیلی راحت‌تر برای عقد قرارداد و همکاری با سینماگران جلو می‌آیند و این به خاطر فروش بالای فیلم‌هاست، درحالی‌که درگذشته سرمایه‌گذار به دلیل اینکه فروش فیلم‌ها تضمینی نداشت، تمایلی به سرمایه‌گذاری در سینما نداشتند و فیلمساز برای جذب سرمایه همیشه با مشکل مواجه بود؛ ازآنجایی‌که بیشتر سرمایه‌گذاران نسبت به مسائل فرهنگی و هنری اشراف کاملی ندارند، دخالت‌هایی که برای بازگشت سرمایه می‌کنند نیز دخالت‌های نابه جایی است. درواقع این افراد بیشتر تاجر و بازاری هستند و بافرهنگ، سینما و ادبیات آشنایی ندارند و بدون ریسک‌ترین راه را انتخاب می‌کنند که این راه نیز فیلمنامه همه‌فهم و ساده و حضور سوپراستار تضمین‌کننده گیشه است. به نظرم این مشکل تنها با تجدیدنظر تهیه‌کنندگان رفع می‌شود. امیدوارم نسل جدید تفاوت ایجاد کند و هم در حوزه فرهنگ‌سازی تلاش بیشتری داشته باشد و هم برای تولید آثار باکیفیت و جذب سرمایه مراقب باشد و اجازه ندهد تا چرخ این صنعت به هر قیمتی بچرخد.

صباغ زاده در خاتمه در پاسخ به این سؤال که آیا این سبک روایت را در سایر آثارش نیز تکرار می‌کند، عنوان کرد: در جشنواره برخوردها با فیلم کاملاً متفاوت بود. برخی خیلی دوست داشتند و برخی هم فیلم را دوست نداشتند. به همین دلیل می‌گویم باید صبر کنم ببینم در زمان اکران عمومی چه اتفاقی می‌افتد و مخاطب با آن چه برخوردی دارد. البته که قشر جوان به دلیل آشنایی با سینمای روز بیشتر ازاین‌دست فیلم‌ها استقبال می‌کند. ولی مخاطبی که تلویزیونی است و تلویزیون همیشه لقمه جویده در دهان او گذاشته است و اجازه فکر کردن به او نداده است خیلی از این سبک فیلم‌ها استقبال نمی‌کند. من سعی کردم فضایی نو ایجاد کنم ولی اینکه چقدر در گیشه موفق باشم و این سبک را تکرار کنم یا نه فعلاً نمی‌توانم پاسخی بدهم.