سرویس سینمایی هنرآنلاین: میدیا کیاست این روزها با فیلم مستند "عباس کیارستمی" برای حضور در جشنواره سینما حقیقت اقدام کرده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم گفت: پس از فوت ناگهانی استاد عباس کیارستمی، علیرضا داودنژاد در من انگیزه‌ای برای ساخت این فیلم ایجاد کرد و من به‌عنوان هنرجوی مدرسه ملی سینمای ایران با حمایت دکتر روح اله حسینی و تهیه‌کنندگی مدرسه، این اثر را تولید کردم. با نگاهی نو تمامی آثار سینمایی استاد کیارستمی را دیدم و قاب به قاب چک کردم و بر اساس روایتی که برمبنای ضدپیرنگ است و با استفاده از یک موسیقی ضد ضرب فیلم کوتاهی با زاویه نگاه خودم ساختم.

کیاست درباره روایت و داستانی که برای معرفی کیارستمی انتخاب کرد، افزود: روایتی که من انتخاب کردم، نوع نگاه کیارستمی به مرگ و زندگی بود. چرا که در کارهای استاد درباره مرگ و زندگی تعابیر مختلفی وجود دارد. من هم از یک چرخه معکوس استفاده کردم و از دیالوگ فیلم "زندگی و دیگر هیچ" این ایده را گرفتم که می‌گفت: "آدم می‌مرد و دومرتبه زنده می‌شد، حتماً بهتر زندگی می‌کرد." درواقع من هم خواستم چرخه زندگی را در فیلم نشان دهم.

عباس کیارستمی

وی درباره تصاویر استفاده‌شده در فیلم عنوان کرد: تصاویری که استفاده‌شده است از مجموعه فیلم‌های استاد و هم از فیلم‌های کوتاه که شاگردان او در ورک شاپ‌های خارجی استاد ساخته‌اند.

کیاست ادامه داد: نتیجه این تجربه یک فیلم 5 دقیقه‌ای است. موسیقی‌ که از آن استفاده‌ شده قطعه‌ای است از آثار میکس و ترپ دانیال اسدی که همراه است با صدای استاد شهرام ناظری و کمانچه داود گنجه‌ای که با کسب اجازه از این بزرگان از آن‌ها بهره گرفتم.

وی درباره حضور این فیلم در جشنواره‌های مختلف نیز اظهار کرد: این فیلم در جشنواره تصویر سال نمایش داده شد و اول مرداد در موزه تاریخ و هنر ملی بلاروس در شهر مینسک و در جریان برپایی جشنواره فیلم وگرانت نیز روی پرده می‌رود و امیدوارم علاوه بر جشنواره سینما حقیقت در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز حضورداشته باشد.

این کارگردان جوان درباره انتخاب عنوان عباس کیارستمی برای فیلمش و بازخوردهایی که دریافت کرده نیز گفت: جالب بود که وقتی اسم استاد کیارستمی را انتخاب کردم، برای نمایش در جشنواره‌های بین‌المللی با استقبال خوبی مواجه شد و بر اساس نگرش و شناختی که از کارگردان فقید سینمای ایران (به دلیل حضور مؤثر او در معرفی سینمای ایران به جهان) وجود دارد، اتفاق بسیار خوبی رقم خورد. البته این انتخاب عنوان، تعمدی نبود و به خاطر ارادت قلبی خودم به استاد بود و به‌ عنوان عضوی کوچک از جامعه سینما، خواستم این اثر را تقدیم استاد و خانواده او کنم.

کیاست در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود نیز عنوان کرد: این روزها مشغول انجام کارهای پست پروداکشن فیلم "مرگ سهراب " هستم به تهیه‌کنندگی مدرسه ملی سینمای ایران که تمام مراحل ساخت فیلم در استودیو کروماکی بوده است.