به گزارش هنرآنلاین،  مرتضی میرباقری تولید برنامه‌های متنوع در مناسبت‌های مختلف را از اولویت‌های رسانه توصیف کرد و گفت: علاوه بر مناسبت‌های ملی و مذهبی همچون نوروز، رمضان، محرم و... تابستان نیز مناسبتی بزرگ برای شبکه‌های تلویزیونی است، زیرا تابستان بزرگ‌ترین تعطیلات کشور است که بیش از 20 میلیون دانش‌آموز و دانشجو در آن تعطیلاتی 100 روزه را می‌گذرانند.

معاون سیما توجه به سبک زندگی اسلامی ایرانی و آموزش نسل جوان را از اهداف رسانه ملی خواند و گفت: متأسفانه در کشور ما تابستان متولی خاصی ندارد و یک سری نهادها و سازمان‌ها به صورت منقطع در این زمینه برنامه‌هایی ارائه می‌دهند، در حالی که یکی از اهداف ایجاد سازمان ملی جوانان در بدو امر مدیریت یکپارچه در این زمینه بود. به هرحال امروز شبکه‌های تلویزیونی تلاش می‌کنند تا از این فرصت 100 روزه نهایت بهره‌برداری را داشته باشند و بتوانند در کنار پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در زمینه مهارت‌های زندگی آموزش‌های متنوعی ارائه کنند.

وی از تولید و پخش برنامه‌های متعدد با هدف پرداختن به ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی کشور خبر داد و تأکید کرد: تولید برنامه‌های پرنشاط، امیدوارکننده و جذاب از دیگر اهداف ما در تولیدات تابستانی است. ایجاد شبکه‌هایی مانند کودک، نوجوان، ورزش و نسیم نیز با همین اهداف به وجود آمده‌اند.

میرباقری از پخش برنامه‌های خاص نوجوانان و جوانان در شبکه‌های کودک، نوجوان، ورزش و نسیم خبر داد و اضافه کرد: در کنار برنامه‌های متنوع در شبکه‌های یادشده شبکه‌های نسل اول نیز تولید برنامه‌های متناسب با گروه‌های سنی متعدد در ساختارهای گوناگون مستند، ترکیبی، مسابقه و... را در دستور کار دارند.

وی از برنامه‌ریزی سیمای جمهوری اسلامی برای ساخت و پخش همزمان چهار مجموعه نمایشی بر روی آنتن شبکه‌ها خبر داد و گفت: هم‌اکنون در مناسبت‌های مختلف سه سریال روی آنتن داریم و برنامه‌ریزی ما این است که در کوتاه‌مدت چهار مجموعه نمایشی از شبکه‌های سیما پخش شود.

وی با اشاره به برنامه‌های ماه مبارک رمضان افزود: به دلیل همزمانی ماه مبارک رمضان و روزهای عزاداری در این ماه پخش سریال طنز امکان‌پذیر نبود و باید سریال را برای چندین شب تعطیل می‌کردیم.

معاون سیما اضافه کرد: اگر بخواهیم چهار مجموعه نمایشی شبانه داشته باشیم باید چهار سریال در مرحله طرح و نگارش، 40 سریال در مرحله تولید و چهار سریال روی آنتن داشته باشیم. همکاران ما تلاش می‌کنند تا این امکان را برای بیننده رسانه فراهم کنند.

وی برای چندمین بار در جمع اصحاب رسانه تأکید کرد: تلویزیون برای ساخت مجموعه‌های نمایشی هیچ‌گونه مشکل مادی ندارد و توضیح داد تمهیداتی اندیشیده شده تا با گرفتن تبلیغات و مدیریت مالی گروه‌های نمایشی ساز در تلویزیون در مضیقه قرار نگیرند.

میرباقری همچنین با اشاره به حواشی مجموعه الف ویژه "حضرت موسی" و "کلاه قرمزی" از برنامه‌سازان و اصحاب رسانه خواست تا از ژورنالیستی کردن موضوعاتی از این نوع پرهیز کنند و توضیح داد: در مورد ساخت تولیدات الف ویژه تلویزیون معتبرترین و تنهاترین سازمان دارای صلاحیت در کشور است و بر اساس معیارهای کارشناسی تمامی پروژه را از ابتدا تا انتها مدیریت خواهد کرد.

وی افزود: مسائل مالی، انتخاب عوامل تولید اعم از تهیه‌کننده و کارگردان به عهده کارشناسان خبره انجام می‌گیرد و با ژورنالیستی شدن موضوعات نمی‌توان شرایط حقوقی تولیداتی از این نوع را تغییر داد. "کلاه قرمزی" نیز برند تلویزیون است و ما بهترین و مجرب‌ترین فرد در این زمینه یعنی آقای جعفری جلوه را مأمور کرده‌ایم تا با تیم تولید آن مذاکره کنند.

پخش دو سریال نمایشی

مجید زین‌العابدین مدیر شبکه پنج با اعلام این موضوع که ۲۰ سریال در حال نگارش است اضافه کرد: از هفته آینده مجموعه 40 قسمتی "در جستجوی آرامش" پنجشنبه و جمعه و سریال 15 قسمتی طنز "لژیونر" شب‌های زوج روی آنتن می‌رود.

وی از بازگشت برنامه صبحگاهی "حوالی امروز" به جدول پخش خبر داد و افزود: برند دیگر شبکه پنج یعنی "رنگین‌کمان" با عروسک‌های محبوب و خاله‌ها و عموهایش بار دیگر به شبکه بازگشته و میهمان کودکان خواهند شد.

وی ادامه داد: همچنین برنامه صبحگاهی شبکه که متوقف شده بود با نام "حوالی امروز" از هفته آینده بازمی‌گردد. برنامه کودک "رنگین‌کمان" نیز که برند شبکه بود با حضور عروسک‌ها دوباره بازمی‌گردد و پخش آن از هفته آینده آغاز می‌شود.

وی بازگشت مسابقه‌های تلویزیونی را نیز نوید داد و تأکید کرد: چندی روزی است که کار این مسابقات با ورود "پلاک 5" آغاز شده و برنامه پربیننده "شب فیروزه‌ای" نیز با حضور عوامل برنامه در شیراز و حافظیه از 17 تیرماه کار خود را شروع می‌کند.

"هفت" به زودی با تغییرات روی آنتن می‌رود

مدیر شبکه سه سیما از برنامه‌های "حالا خورشید"، "طبیب"، "جادوی صدا"، "هواتو دارم" و... به عنوان برنامه‌های تابستانی یاد کرد و تأخیر در پخش برنامه "حالا خورشید" را به دلیل مشکلات فنی دانست.

پورمحمدی درباره برنامه سینمایی "هفت" گفت: این برنامه به زودی روی آنتن می‌رود اما از دادن پاسخ به خبرنگاران در مورد مجری این برنامه جنجالی خودداری کرد.

وی همچنین پخش دو سریال "پنچری" و سری دوم "لیسانسه‌ها" را در دستور کار این شبکه خواند.

تصویر زندگی و ورزش از نگاه دو بازمی‌گردند

مدیر شبکه دو نیز به بازگشت بعضی برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: "تصویر زندگی" از برنامه‌های خاطره ساز در شبکه دو سیماست که از مردادماه به جدول پخش بازمی‌گردد. همچنین سری جدید "ورزش از نگاه دو" نیز پس از وقفه‌ای دو ساله مجدداً پخش می‌شود.

وی همچنین از انتخاب نوجوان برگزیده ایرانی در "شهر به شهر" خبر داد و افزود: جشنواره فیلم‌های سینمایی الوند هر روز ساعت 8:30 فیلم‌های انیمیشن روز دنیا را روی آنتن می‌برد.

جعفری جلوه در خاتمه با اشاره به پخش سریال "پنجره‌ای به گذشته" از شبکه دو سیما اضافه کرد: بعد از خاتمه این مجموعه از هفته دوم مرداد پخش سریال تولیدی "گمشدگان" آغاز و سپس سریال "یحیی" از نیمه شهریور آغاز می‌شود که تا هفته دفاع مقدس ادامه خواهد یافت.

جدول پخش تابستانی شبکه یک با توجه به نیاز مخاطب تغییر می‌کند

مدیر شبکه یک با اشاره به تغییرات جدول پخش گفت: "فرمول یک" برنامه‌ای مورد وثوق جوانان است و از آنجا که جوانان در ایام تعطیلات صبح‌ها دیرتر بیدار می‌شوند این برنامه به پخش عصرگاهی انتقال داده شد.

وی از همچنین اضافه کرد: مدتی است که برنامه "سینما یک" به شبکه بازگشته است و به زودی دوره جدید مسابقه "دستپخت" به علاقه‌مندان این برنامه تقدیم می‌شود.

برازش افزود: برنامه‌های شبانه‌ای که به مناسبت ماه رمضان از جدول پخش کنار گذاشته شدند به کنداکتور بازمی‌گردند. همچنین علاقه‌مندان به مجموعه‌های نمایشی پس از اتمام سریال "ایستاده در غبار" می‌توانند سری دوم "پرستاران" را دنبال کنند و سپس "پرواز در ارتفاع صفر" روی آنتن می‌رود.

مجری جدید "کتاب باز" سروش صحت است

احسانی در ابتدا با اشاره به دو برنامه پربیننده شبکه نسیم گفت: "خندوانه" تا پایان تابستان و "دورهمی" تا انتهای مرداد پخش می‌شود. اما برنامه "دورهمی" برای ماه شهریور یک مجموعه برگزیده آماده کرده و در حراج اجناس موزه دورهمی نیز در برنامه خاصی انجام می‌گیرد.

وی افزود: برنامه‌های جدیدی از جمله "دلویزیون" با اجرای باربد بابایی، سری جدید "کتاب باز" با اجرای سروش صحت در کنداکتور پخش جای گرفته است. برنامه دیگری با عنوان "وقتشه" و با اجرای کامران تفتی نیز در دستور کار قرار گرفته برنامه‌ای که به مراحل مختلف ازدواج، اعم از مسائل قبل، حین و بعد از ازدواج خواهد پرداخت.

وی همچنین از پخش سریال "سفر در خانه" به کارگردانی بهمن گودرزی و نویسندگی علی مسعودی در دهه کرامت سخن گفت.