به گزارش خبرنگار حوزه سینما هنرآنلاین: سینما تک مجموعه فرهنگی‌هنری برج آزادی تهران با حضور مسئولین فرهنگی‌هنری کشور، هنرمندان، فرهیختگان و اصحاب رسانه افتتاح شد.

در ابتدای مراسم پس از تلاوت قرآن مجید، پخش سرود ملی و نمایش کلیپی با موضوع معرفی برج آزادی، فرزاد هوشیار پارسیان، مدیر مجموعه فرهنگی‌هنری برج آزادی تهران با خیر مقدم به میهمانان و حاضرین در افتتاحیه سینما تک، گفت: سینماتک یک اتفاق  روشنفکری در جامعه سینمایی‌ست. این ایده‌ی سینمایی محل اتصال و منجی میان علاقه‌مندانِ سینما و سینما است. کسانی که می‌خواهند سینمای تجربی و مستند را شروع کنند، سینماتک برای آن‌ها می‌تواند به مثابه‌ی یک دانشگاه باشد.

او با اشاره به تاریخچه راه‌اندازی ایده‌ی سینماتک در جهان ادامه داد: حدودا از دهه 30 میلادی در فرانسه اولین نهله‌های سینماتک شروع شد. آن زمانی که به تازگی نگاه روشنفکری به سینما شکل گرفت، از آنجا که نگهداری مناسبی از فیلم‌ها نمی‌شد و از بین می‌رفتند، تصمیم گرفته شد فیلم‌ها را به صورت مجموعه‌ای نمایش بدهند و بدین صورت اولین سینماتک در فرانسه راه‌اندازی شد. بعد از این بود که در دهه پنجاه سینماتک در هالیوود به تدریج آغاز شد و کسانی مثل تروفو و هیچکاک و اساتیدی دیگر از طریق همین ایده به جهان معرفی شدند. نشریات با مرور فیلم‌ها در سینماتک و دیده شدن فیلم‌ها بازتاب مناسب‌تری از آن‌ها داشتند. در واقع ماهیت سینماتک معرفی و بازتاباندن سینمای حرفه‌ای به جامعه مخاطب بوده. در ایران هم روند به همین شکل بوده.

فرزاد هوشیار رییس برج آزادی در افتتاحیه سینماتک برج آزادی

هوشیار، مدیر برج آزادی، با بیان گذشته‌ی گردهمایی‌های سینمایی در ایران تکمیل کرد: در دهه هفتاد می‌رفتیم فیلم‌خانه ارشاد و آنجا افراد زیادی مثل اصغر فرهادی‌ها به بررسی فیلم‌ها می‌پرداختند. کسی فکر نمی‌کرد خروجی این جمع‌ها قرار است اصغر فرهادی باشد و آدم‌های بزرگ سینمای ایران از آنجا شکل بگیرند.

 

او با اشاره به ردیف آخر حاضرین تصریح کرد: شما قصد دارید قله‌های جهان را فتح کنید. اصلا فکر نکنید که نمی‌توانید. با تلاش به آن قله‌های مدنظرتان خواهید رسید. برای رسیدن به قله موردنظرتان در این عرصه به جز دانشگاه به پشتوانه فکری و علمی نیاز دارید که زیر سقف همین سینماتک محقق خواهد شد. ما حتما به سراغ سینمای جهان و ژانرها خواهیم رفت و البته به موضوعات ملی و سینمای ملی هم خواهیم پرداخت. هدف‌مان این است که بتوانیم سینمای ایران را، که در دنیا به عنوان مولف شناخته شده است، یاری کنیم. سینمای ما می‌تواند با حفظ یکسری چارچوب‌ها بزرگ‌ترین اتفاقات را در جهان خلق کند.

مدیر مجموعه برج آزادی با تشکر از میثم مزلقانی برای پذیرش مدیریت سینما تک افزود: امیدوارم با مدیریت ایشان بتوانیم برنامه‌های مستمری را پی‌ریزی کنیم.

مدیر برج آزادی در پایان اظهار داشت: امیدواریم سینماتک برج آزادی خانه‌ای برای علاقه‌مندان و مکتبی برای سینمادوستان شود و بتواند به مثابه‌ی یک دانشگاه، خروجی‌های غرورآفرینی برای ایران داشته باشد. امروز درهای برج آزادی به عنوان مرکز فرهنگی‌هنری انقلاب اسلامی برای اتفاقات روشن در جهت رشد به روی علاقه‌مندان باز است. ما از نهله‌های فکری، فرهنگی، هنری و سینمایی حمایت و استقبال می‌کنیم.

افتتاحیه سینماتک برج آزادی

پس از آن مازیار فکری ارشاد نویسنده، مترجم، عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، سردبیر ماهنامه سینمای 24 و رسانه سینما اعتماد، ضمن یادآوری این موضوع که سینماتک در همه جای جهان وجود دارد و دهه‌هاست فعالیت می‌کند و  بعضا مخاطبان ثابت و عاشقان واقعی سینما مخاطب آن هستند، گفت: همچنان بعد از گذشت ۱۲۵ سال از تاریخ سینما، تماشای یک اثر سینمایی بر پرده نقره‌ای لذت دیگری دارد.

این منتقد سینما با اشاره به تفاوت ساختاری سینماتک برج آزادی با سایر سینماتک‌های تهران و شهرها دیگر عنوان کرد: در این‌جا منتقدان سینما قرار نیست با فیلمسازان وارد گفت‌وگو شوند. بلکه وظیفه منتقد برقراری گفت‌وگو با مخاطب از طریق رسانه‌ها است.

 

او گفت‌وگو با مخاطب جدی سینما را عامل جذابیت سینما دانست و افزود: باز کردن باب گفت‌وگو بین منتقد سینما و مخاطب بر بحث و گفت‌وگو با کارگردان اولویت دارد. امیدوریم روزهای سه‌شنبه در این سینماتک با برپایی محفل نمایش و نقد سینمایی، درباره عشق به سینما گپ بزنیم.

مازیار فکری ارشاد منتقد سینما در افتتاحیه سینماتک برج آزادی

این عضو انجمن منتقدان در انتها با وام گرفتن از دیالوگ معروف «سینما آدم تربیت می‌کند» یادآور شد: سینماتک عاشق تربیت می‌کند و امیدواریم جریان فکری و بحث و گفت‌وگو درباره سینما در این برج اتفاق بیفتد.

در پایان مراسم افتتاحیه هوشیار و مهمانان ویژه مراسم، پوستر این برنامه را رونمایی کردند.