به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، محمدرضا شهبازی مجری برنامه «پاورقی» در حاشیه جشنواره عمار در کارگاه انتقال تجربه گفت: ما در شرایطی تولید این برنامه را دنبال کردیم که همه ترسیده بودند و هیچ کس پای کار نمی آمد. فیلمبردار پیدا نمی شد. اسم پاورقی می آمد همه جا می زدند. می گفتیم بدون اسم بیا می گفت نه اگر لو برود نمی توانم کار کنم. یعنی کاملا فضا این بود که همه چیز تمام شد. فکر می کنم اگر کار گرفت برای این بود که از فیلمبردار گرفته تا نیروی تدارکات با این دید آمدند که برویم فحش بخوریم. برویم کاری انجام دهیم که بقیه انجام نمی دهند. کار این طور شروع شد و فکر می کنم از این جهت خیلی کار ویژه ای بود.

وی افزود: سریال یوسف پیامبر را می توان به عنوان نمونه "چگونه فیلم بد نسازیم" آموزش داد. بعضی از صحنه هایش کمدی نا خواسته است اما چیزی جز اخلاص مرحوم سلحشور نمی تواند عامل پر مخاطب شدن این سریال باشد و این برای من یک درس بود.

شهبازی اضافه کرد: بهتر است که کار فرم داشته باشد اما کافی نیست حتی محتوای خوب هم کافی نیست. یک سری چیزهای دیگر هم لازم است که باعث می شود کار تاثیر بگذارد. من خوشحالم که پاورقی این طور است. وقتی یک مادر شهید در خیابان ما را می بیند خوشحال می شود یعنی کار جواب داده است.

این طنزپرداز تصریح کرد: بعضی ها می گوید شما دو قطبی درست می کنید؛ من این را نمی فهمم. بزرگترین دوقطبی ساز امام خمینی (ره) بود که هر وقت از فقر صحبت می کرد در کنارش از غنی هم می گفت. هر جا از اسلام ناب محمدی (ص) می گفت از اسلام امریکایی هم می گفت. قطعا ما با کسی که جوان مردم را در خیابان می کشد و به جنازه اش هم رحم نمی کند دو قطبی هستیم. کسی که کافر است، کافر است. اسمش دگر اندیش نیست.

وی افزود: پاورقی برای من دسته بندی مردم و مرزها را شکست. خود من قبل از پاورقی فکر می کردم اگر ما همچین محصولی بسازیم یک طیفی ما را می بینند یک طیفی ما را نمی بینند. این تصور کاملا تغییر کرد. معمولا با موتور در تهران تردد می کنم و موتوری ها خیلی صریح نظرات شان را منتقل می کنند. 

این طنزپرداز اضافه کرد: هر محصول فرهنگی و هنری باید یک خاستگاهی داشته باشد. این متفاوت از این است که شما برای این جمع فقط دارید می سازید. شما باید یک هویتی داشته باشید. بدون هیچ تعارفی. یعنی برنامه مان معلوم باشد چیست. این متفاوت از این است که من فقط برای این جمع بسازم. صراحت همیشه جواب می دهد. ما فکر می کنیم باید در لفافه حرف بزنیم.

وی افزود: پاورقی در آخرین نظرسنجی صدا و سیما با اختلاف بالا، جزء پر بیننده ترین برنامه ها شد. مگر تحلیل عجیب و غریبی ارائه می دهد؟ ساده ترین کارها را داریم انجام می دهیم. ماه ها است پر بیننده ترین برنامه تلویزیون است. بیشترین تماس ها با 162 مربوط به پاورقی است. چرا یک برنامه طنز 20 دقیقه ای است این قدر پرمخاطب است؟ چون صریح است.

شهبازی اضافه کرد: ما در استودیو برنامه، روضه می خوانیم و بعد اشک هایمان را پاک می کنیم و همان جا برنامه طنز اجرا می کنیم. در هیات هم همین طور هستیم. اول گریه می کنیم و بعد که هیات تمام می شود دور هم می گوییم و می خندیم.