محمد صادق شهبازی قائم‌ مقام شورای سیاستگذاری جشنواره عمار در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره برنامه های این جشنواره به منظور پرورش فیلمساز داستانی گفت: آقای نادر طالب زاده در سال دهم از اجرایی شدن گام دوم عمار خبر داد که در همین راستا اقداماتی هم صورت گرفته است.  در سال های اول، لازم بود که به سوژه های رئال پرداخته شود. برای همین، تمرکز جشنواره، روی آثار مستند بود. در گام دوم، تمرکز روی آثار داستانی است. البته برخی از افرادی که در سال های قبل، به عنوان مستندساز در بخش مسابقه شرکت کرده بودند، امروز وارد کارهای داستانی شده اند؛ مثل آقای داسارگر، خانم نرگس آبیار و آقای حسین دارابی.

وی افزود: ما، فارغ از جشنواره، در قالب مدرسه سینمایی، در تلاش هستیم به رشد بچه ها کمک بکنیم. در همین مدت دو- سه اثر سینمایی تولید شده است. بعد از فیلم «منطقه پرواز ممنوع»، «دختر ایران» و بعد انیمیشن «سفر به تاریکی» که عواملش از طریق جشنواره شناسایی شدند و کمک شان کردیم تا وارد فضای تولید شوند. کار دیگری که احتمالاً جزء شگفتی های سینمای امسال باشد کار «آپاراتچی» است که برآمده از همین سوژه ها است. یعنی سوژه هایی را که در قالب تاریخ شفاهی به آن پرداخته بودیم حالا در قالب کار داستانی تولید شده است. در کل هدف ما این است که تولیدات داستانی مان مبتنی بر سوژه های رئال باشد.

شهبازی اضافه کرد: در بخش کودک و نوجوان، خانه همبازی ایجاد شد که مسائل مرتبط با این نسل را پیگیری می کنند. انیمیشن های تولید شده، از خروجی های این مجموعه است. به علاوه اینکه آثار داستانی متناسب با این رده سنی هم تولید شده است. سینمای نوجوان از جمله بخش هایی است که به طور جدی دنبال می کنیم و امیدوارم که در جشنواره هم دیده شود.

وی اظهار داشت: البته مشکلاتی از جنس تداخل وجود دارد که باید رفع  شود. جشنواره فجر این کار را با ایجاد حقیقت حل کرده است. ما در حال رایزنی هستیم که این مساله برای جشنواره عمار هم حل شود. همین الان آثار داستانی زیادی هستند که می خواهند به عمار بیایند اما به خاطر وجود این مشکل شرایط فراهم نشده است. حتی «آپاراتچی» را که خودمان تولید کرده ایم به عمار نفرستادیم و برای جشنواره فیلم فجر ارسال  کردیم. در حال رایزنی با وزارت ارشاد و جشنواره فجر هستیم که این مشکل هم إن شاءالله حل شود.