به گزارش هنرآنلاین، محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتربرنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در خبرگزاری هنرآنلاین، در خصوص مسائل پیرامون دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری این وزارتخانه با خبرنگاران این خبرگزاری به گفت‌و گو پرداخت.

اسماعیلی در رابطه با گلایه مدیران آموزشگاه‌ها از بالا بودن هزینه‌های مربوط به آموزشگاه و همچنین اعتراض هنرجویان به بالا بودن مبالغ شهریه آموزشگاه‌ها گفت: با توجه به وضعیت ویژه و خاص اقتصادی جامعه موضوع مشکلات مالی گریبان‌گیر همه بخش‌ها است؛ به نحوی که هم ارائه دهندگان خدمات و تویدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان گلایه دارند. در این شرایط پیچیده، سخت است که بتوانیم هردو طرف را راضی نگه داریم. بنابراین باید یک حد وسط و اعتدالی را در نظر بگیریم که هردو طرف تا حدودی رضایت داشته باشند.

وی ادامه داد: کاری که ما انجام می‌دهیم این است که برای تعیین شهریه آموزشگاه‌ها، قبل از پایان سال برای تمام استان‌ها فراخوان می‌فرستیم و از آن‌ها می‌خواهیم که تحقیقات میدانی را انجام دهند و پیشنهاداتشان را به دفتر آموزش ارائه کنند و مطابق آن نظرات را ابلاغ می‌کنیم. اکنون پیشنهاداتی مطرح شده است که به جهت به‌روزرسانی شهریه‌ها مطابق تورم، این کار هر شش ماه صورت بگیرد.

بازدید محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری از هنرآنلاین

مدیرکل دفتربرنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ در رابطه با به‌روزرسانی‌های محتوای آموزشی هنر بیان کرد: هم هنرستان‌های هنرهای زیبا و هم در آموزشگاه‌های آزاد هنری بحث منابع و محتوای آموزشی بسیار مهم است. از سال گذشته بحث ساماندهی و به‌روز‌رسانی محتواهای آموزشی را آغاز کردیم و کارگروه‌های متعددی را در این زمینه تشکیل دادیم و جلساتشان به صورت هفتگی و مستمر برگزار می‌شود. قصد داریم که تا سال آینده تمام منابع آموزشی مراکز آموزشی هنر را به‌روزرسانی کنیم. با توجه به این که منابع و محتوای آموزشی هنر بسیار قدیمی شده، این امر موجب تحول بزرگی در بحث آموزش هنر است.

اسماعیلی در رابطه با بحث توسعه کیفی و کمی هنرستان‌های هنرهای زیبا  گفت: توسعه کیفی و کمی هنرستان‌های هنرهای زیبا سیاست جدی وزارت فرهنگ و ارشاد است. خود شخص وزیر فرهنگ دستور دادند که هر استانی یک هنرستان دخترانه و یک هنرستان پسرانه داشته باشد که در این دو سال اتفاقات خوبی رقم خورد  و 15 هنرستان ساخته شد و مابقی هم باید تا پایان دولت سیزدهم تکمیل شود.

او افزود: بحث توسعه در آموزشگاه‌های آزاد هنری هم در دستور کار ما قرار دارد. ما به دنبال این هستیم که بتوانیم در راستای آموزش‌های جامع فرهنگی و هنری، یک بسته کامل را برای آموزشگاه‌های آزاد هنری در نظر بگیریم که مدارکشان معتبر باشد و اعتبار بین‌المللی داشته باشد و تا پایان امسال فاز اول آن عملیاتی خواهد شد. کار دیگری هم که در خصوص آموزشگاه‌ها رقم خواهد خورد، راه‌اندازی سامانه جامع نظارت بر آموزشگاه‌ها است. تا امروز بحث نظارت آموزشگاه‌ها یک چالش بود؛ چرا که به صورت سنتی و قدیمی انجام می‌شود. از زمستان امسال بحث نظارت سیستماتیک آموزشگاه‌های آزاد هنری را رقم خواهیم زد.

محمدحسین اسماعیلی در رابطه با برگزاری آزمون‌های مهارتی اظهار کرد: اتفاق مهم دیگر بحث برگزاری آزمون‌های مهارتی بود که قرار است در طول سال ، سه بار به صورت سراسری برگزار می‌کنیم تا هنرجویان در صورت موفقیت در این آزمون‌ها گواهی معتبر دریافت کرده و حتی می‌توانند به آموزش و پرورش ارائه دهند تا دیپلم بگیرند.

 

در ادامه این گفت‌وگو  به بحث عدالت فرهنگی و طرح «آموزش هنر برای همه» پرداخته‌ایم که به زودی مشروح آن منتشر خواهد شد.