گروه سینمای خبرگزاری هنرآنلاین: ظهر پنجشنبه، چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه طی مراسمی افتتاح شد و پردیس سینمایی ملت از بیست‌وهفتم مهر تا یکم آبان میزبان فیلمسازان و هنرمندان جوان، هنرمندان باتجربه و علاقه‌مندان به فیلم کوتاه شد.

جشنواره فیلم کوتاه که معمولا کفه هنرمندان تازه‌کار و جوانش نسبت به حضور پیشکسوتان سنگین‌تر است، امسال نیز با استقبال خوبی از سوی جوانان هنرمند و فیلمساز مواجه شده بود. اسامی فیلمسازانی که امسال آثارشان در جشنواره چهلم با هم به رقابت می‌پردازند، گواه این موضوع است. همچنین نگاهی به تعداد آثار بین‌المللی که به جشنواره ارسال شده‌اند نیز نشان می‌دهد، این جشنواره کم‌کم دارد جای خودش را در دنیا هم باز می‌کند. ۷۲۱۶ فیلم از ۱۳۱ کشور به دست دبیرخانه جشنواره رسیده که از بین آن‌ها ۵۸ اثر پذیرفته شده‌اند تا از کشورهای مختلف جهان در این جشنواره با هم رقابت کنند.

جشنواره فیلم کوتاه پنجشنبه بلافاصله پس از مراسم افتتاحیه، آغاز به کار کرد و در سالن‌های مختلف پردیس سینمایی ملت تهران ۴۰ فیلم کوتاه داستانی، ۲۰ فیلم کوتاه در بخش بین‌الملل، ۷ فیلم پویانمایی و تعدادی فیلم تجربی و مستند را در سانس‌های مختلف اکران کرد. صف ورود به هر سالن برای تماشای فیلم‌های اکران شده، به روشنی به جایگاهی که جشنواره فیلم کوتاه بین جوانان پیدا کرده، اشاره داشت. گویا این جشنواره هر سال بیشتر از قبل دارد بین جوانان به جایگاهی دست پیدا می‌کند که شایسته آن است. جشنواره‌ای که چشم امید فیلمسازان تازه‌کار به آن دوخته شده و تبدیل به دریچه‌ای برای دیده شدن هنرشان شده است.

امسال دبیرخانه جشنواره فیلم کوتاه در کنار اکران فیلم‌ها، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی در رابطه با فیلمسازی نیز برگزار کرده است. نشست‌هایی موسوم به ۲۰۴۰ که نیاز به ثبت‌نام از پیش دارد. این کارگاه‌ها در قالب گفت‌و‌گوی فیلمسازان و عواملی برگزار می‌شود که در حرفه خود دارای اسم و رسمی هستند و از بهترین‌ها و باتجربه‌ترین‌های عرصه کاری خود به شمار می‌روند. در روز اول جشنواره، نشست‌هایی پیرامون فیلمنامه، تهیه‌کنندگی و فیلمسازی با هوش مصنوعی برگزار شدند. اولین نشست تخصصی این روز از جشنواره به گفت‌و‌گوی حسن حسینی با عادل تبریزی درباره فیلم‌های کوتاه ژانر اختصاص داشت. همچنین کمال تبریزی در نشست تخصصی گفت‌وگوی کارگردان با فیلمنامه‌نویس با محمدرضا گوهری صحبت کرد. نشست‌های تخصصی گفت‌و‌گوی کارگردان با عوامل در پیش تولید یک فیلم در بخش بعدی اولین روز جشنواره با حضور کمال تبریزی و محمدرضا تخت‌کشیان ادامه یافت و در انتها فیلمسازی با هوش مصنوعی با حضور علیرضا ربیع‌مقدم  و فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی با حضور کنان سوباشی عناوین دو نشست تخصصی بین‌المللی روز اول جشنواره چهلم بودند.

کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی نیز با استقبال خوبی از طرف شرکت‌کنندگان مواجه شده بود و نشان می‌داد هنرمندانی که هنوز در ابتدای مسیر حرفه‌ای خود قرار دارند، چقدر مشتاق آموختن هستند و خود را نیازمند شنیدن تجربه‌های ارزشمند افرادی می‌دانند که در زمینه کاری خود موی سپید کرده‌اند.

در نهایت تعداد زیادی از هنرمندان، هنردوستان و اصحاب رسانه در راهروهای پیچ‌درپیچ و پرجمعیت و سالن‌های متعدد و شلوغ پردیس سینمایی ملت روز نخست چهلمین جشنواره فیلم کوتاه را پشت سر نهادند.