به گزارش هنرآنلاین، محسن اسلام‌زاده مستندساز درباره بحران این روزهای غزه گفت: فعالان ضد جنگ، از هر دین و نژاد و از هر قاره علیه رژیم صهیونیستی موضع‌گیری کرده‌‌اند. اقدام‌های این رژیم در طول تاریخ، قابل توجیه نیست. در کشور ما هم در طیف‌های مختلف، علیه این رخداد موضع‌گیری روشن شده است. وجدان بشری نمی‌تواند در برابر این جنایت‌ها خاموش باشد. اسرائیل شر مطلق است و برای حفظ رژیم همه جنایتی انجام می‌دهد.

این کارگردان ادامه داد: سینما و هنر باید روایت کند. به دور از حب و بغض باید راوی صادقانه آن چیزی باشد که در فلسطین جاری است. قالب‌های هنری دیگری هم وجود دارد اما، تصویری که از ما برای آیندگان باقی می‌ماند شاید ماندگارتر باشد. مستند «طنطوره» یکی از بهترین مستندها درباره موضوع فلسطین است، فیلمساز سراغ شخصیت هایی رفته که سالخورده‌اند و اگر از آنها یاد نمی شد این اسناد از بین می‌رفت. فیلمساز و هنرمند است که در قالب مستند و فیلم داستانی می‌تواند حقایقی را بیان کند که گاهی مورخان به آن دسترسی ندارند.

کارگردان «پاییز پنجاه سالگی» افزود: طی این سال‌ها فیلم و سریال و مستندهای بسیاری درباره رژیم صهیونیستی و مردم فلسطین و غزه ساخته شده، مستند «طن طوره» یکی از این آثار باارزش است. ماجرای جنایت آنها، از زبان خودشان است. فیلم تکان دهنده و تماشایی است. نگاه جهانیان و جوامع روشنفکری علیه رژیم اشغالگر قدس است. 

محسن اسلام‌زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: مهمترین مسئله درباره چنین فجایعی سکوت نکردن است، هیچ هنرمندی نباید نسبت به فجایع در غزه و فلسطین ساکت باشد، باید مردم را آگاه کنیم، باید راوی باشیم، راوی صادقی از آنچه در این کشور وجود داشته و دارد. باید برش‌های مهم تاریخ را واکاوی و بیان کنیم. حتی با ارجاع به سخنان بعضی از سردمداران اسرائیل غاصب می توان حقیقت این رژیم و ایدئولوژی را دانست.

این مستندساز ادامه داد: ما به هر مناسبتی «بازمانده» (سیف الله داد) را نمایش می‌دهیم، نیاز داریم که در سینمای داستانی و مستند، حرکت‌های تازه ای انجام بدهیم. امیدوارم وزارت ارشاد و نهادهای متولی درباره فلسطین، قدس، غزه و لبنان آثار متنوع و تازه‌ای تولید کنند.

اسلام‌زاده گفت:مردم جهان صف بندی آشکاری با رژیم غاصب اسرائیل دارند. انواع تظاهرات در همه جای جهان با هدف حمایت از مردم فلسطین و غزه برگزار می‌شود. اما نهادهای حقوق بشری مواضعی منفعلانه دارند. اسرائیل اشغالگر هم نسبت به این بیانیه ها توجهی ندارد. این باعث گستاخی آنها شده است. در غزه مرز شهدا از 2000 نفر گذشته، این شهدا اغلب زنان و کودکان هستند. حتی خبرنگاران کشته می‌شوند، حضور این رژیم، جسارت‌هایش و سکوت جوامع غربی نگران کننده است.