گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران - انتشار عکس و فیلمی از رهبر معظم انقلاب دربارۀ کتاب و کتاب‌خوانی بهانه‌ای شد تا چند جمله‌ای از بیانات ایشان دربارۀ کتاب را بازخوانی کنیم.

یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب راه افتادن «نهضت کتاب‌خوانی» است. ایشان سال 1398 در دیدار با دانشجوها فرمودند: «شما احتیاج دارید بخوانید، احتیاج دارید بدانید. شما نهضت کتاب‌خوانی باید راه‌ بیندازید، واقعاً کتاب بخوانید، مطالعه کنید.»

«نهضت» یعنی شروع یک کار همراه با برخاستن و قیام کردن. اگر دانشجوها جنبش کتاب‌خوانی راه بیندازند و به‌قول معروف فکر و ذکرشان بشود مطالعه، گره خیلی از مشکلات مملکت باز می‌شود. دانشجو باید بداند که چه کتابی را چه‌طور و چه‌وقت بخواند. چه در حوزه‌های دین و تاریخ و سیاست و چه در حوزۀ دانش و فناوری و تکنولوژی. کسی که تاریخ خوانده باشد، گرفتار دام و حیلۀ دشمن نمی‌شود و اگر بر دینش مسلط باشد، مسیر درست زندگی‌اش را پیدا می‌کند. چیره شدن بر مباحث درسی و علمی هم که نیاز به تفسیر و توضیح ندارد.

حضور رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب و تقریظ کتاب‌ها و سایر اقدامات ایشان در راستای ترویج کتاب‌خوانی یک پیام روشن دارد؛ جامعه نیاز دارد به خواندن و دانستن و به‌کاربستن. ما باید خوب و درست بخوانیم. بارها گفته‌ایم و گفته‌اید و گفته‌اند که هر کتابی شایستۀ خواندن نیست. نهضت اگر در مسیر درست حرکت نکند و سرنوشت و نتیجه‌ای جز نابودی و تلف شدن عمر ندارد. پس کتابی را بخوانیم که راه را برایمان روشن کند و ما را به مقصد برساند. همان‌طور که رهبر عزیزمان فرمودند: «نقش کتاب یک نقش بی‌بدیل است، البته بهترین کتاب‌ها، کتابی است که انسان را به سمت خداوند و ارزش‌های والا و انقلابی هدایت کند، و امیدواریم کتاب جایگاه حقیقی خود را در جامعه بیابد.»

علم و دانش اگر به دست نااهل برسد عاقبت و نتیجه‌ای جز فتنه‌گری و شرارت ندارد. خدا رحمت کند مولوی را که می‌گفت: «تیغ دادن در کف زنگی مست / به که آید علم ناکس را به دست». ببینید اوضاع چقدر وخیم است که  جلال‌الدین محمد بلخی رها کردن دیوانه با شمشیر را به دانشکند شدن ناکس‌ها ترجیح می‌دهد. خدا هم در قرآن فرموده: کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا * مانند درازگوشی هستند که کتاب‌هایی حمل می‌کند، (آن را بر دوش می‌کشد اما چیزی از آن نمی‌فهمد). و این یعنی اگر بخوانیم و نفهمیم راه به جایی نمی‌بریم! کتاب خوب را خوب بخوانیم و تا به جاهای خوب برسیم و خوبی‌ها روی دلمان اثر بگذارند.

فرصت نمایشگاه کتاب را برای انتخاب کتاب خوب و سفر به دنیای کلمه‌ها از دست ندهیم. صدها غرفه در نمایشگاه، دست‌شان را دراز کرده‌اند تا ما را به جهان افکار و اندیشه‌هایشان ببرند. فرصتی که  نمایشگاه کتاب در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد، بی‌نظیر و بی‌همتاست. اگر هر مقوله‌ای یک بهار داشته باشد، بی‌تردید بهار کتاب‌خوانی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. اگر با دید باز و هوشمندانه کتاب بخریم، عاقبت‌مان با عافیت همراه می‌شود و اگر بدون مطالعه و دقّت کتاب بخریم نتایج خوبی در انتظارمان نیست. مشاورین کتاب باید دقت کنند که چه اثری را به چه کسانی معرفی می‌کنند. به‌قول حضرت آقا: «مشکل‌تر از کتاب نوشتن، رساندن کتاب به چشم و ذهن مخاطب است؛ این خیلی مهم است. این هنر و دقّت لازم دارد، ظرافتهایی دارد.»

و دیگر اینکه کتاب خواندن تکلیف است و کتاب‌خوانی هنر. به امید کتاب‌خوان شدن همۀ مردم ایران و زندگی در کتاب‌خانه‌ای به وسعت تمام سرزمین‌مان. زندگی بدون خواندن کتاب خوب عریض و طویل نمی‌شود و هیچ چیز جای آن را نمی‌گیرد.

این سفارش شیرین رهبر کتاب‌خوان و کتاب دوست‌مان هم باشد یادگاری انتهای یادداشت: «سلامت جسمی را با ورزش و با تغذیه‌ی مناسب؛ سلامت معنوی و قلبی را هم با توجّه به خدا، با نماز، با دعا، با توسّل، با یاد شهدا؛ سلامت فکری را هم با کتاب‌خوانی تأمین کنید.»