"گروه سینما و تئاتر هنرآنلاین": "جریانی مشکوک درصدد برهم زدن آرامش سینماست" این کلید واژه ای است که مرداد ماه امسال حبیب ایل بیگی رئیس شورای ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی آن را مطرح کرد.

به گفته ایل بیگی از سال گذشته جریانی در خارج از کشور به واسطه شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های معاند به منظور ساخت فیلم‌های ساختارشکنانه، هنجارگریز و زیرزمینی اقدام به انتشار فراخوان کرد که صرفاً با هدف برهم زدن آرامش در داخل کشور و با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته بود. از سویی در پی لو رفتن و  به صورت قاچاقی عرضه شدن برخی از فیلم ها در فضای مجازی برخی از منتقدان شبه روشنفکر با تحلیل های غیر واقعی و غیر حرفه ای خود به این مسئله دامن زدند.

حالا این مرتبه نوبت «اورکا» نخستین ساخته سینمایی سحر مصیبی است که در سال ۱۴۰۰ با نگاهی به زندگی الهام سادات اصغری شناگر زن ایرانی جلوی دوربین رفت. این شناگر زن موفق به ثبت رکورد گینس شنا با دست‌های بسته در آب‌های آزاد شد.این فیلم در سال ۱۴۰۰ به تهیه‌کنندگی مشترک مهتاب کرامتی و طهورا ابو القاسمی و با فیلمنامه‌ای از طلا معتضدی آماده نمایش شد، اما طی این دوسال هیچگاه شرایط اکران آن مهیا نشد.«اورکا» طی این مدت در چند جشنواره بین المللی حاضر شد که از آن جمله می‌توان به جشنواره«سانتا باربارای» امریکا، جشنواره اجیال دوحه قطر و… اشاره کرد.اورکا» ساخته سحر مصیبی هفتمین فیلمی است که از ابتدای سال جاری تاکنون به شکل غیر قانونی منتشر می‌شود.

1752672_596

رد گمانه زنی های واهی!

در فیلم «اورکا» ترانه علیدوستی ایفاگر نقش اصلی است. این فیلم بعد از فیلم‌های «برادران لیلا» و «تفریق» سومین فیلم این بازیگر است که بدون اکران در سینما به شکل غیر قانونی منتشر می‌شود.علاوه بر فیلم‌های علیدوستی از اواخر سال گذشته تاکنون نسخه غیر قانونی فیلم‌های «جنگ جهانی سوم»،«خط فرضی»، «بی رویا»و «ارادتمند، نازنین، بهاره ، تینا» منتشر شده است.

وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درباره ۴ فیلم اخیر گفته بود هیچ یک از صاحبان آثار برای ثبت شکایت به این وزارتخانه مراجعه نکرده‌اند، اما این وزارتخانه پیگیری‌های قضائی برای شناسایی عاملان این قاچاق‌ها را شروع کرده است.از سویی هنوز خبری از پرونده پیگیری قاچاق‌های سینمایی اعلام نشده است.