گروه سینما هنرآنلاین: مدت‌هاست هرگاه سخن از اکران آنلاین یا اکران خارجی یک فیلم می‌شود، یک احتمال واحد به ذهن می‌رسد: قاچاق و لورفتن فیلم. حالا هم به تازگی تیزر فیلم جنجالی حمید نعمت‌اله یعنی «قاتل و وحشی» جهت اکران خارج از کشور منتشر شده است؛ فیلمی که چندی پیش از سوی دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی، موفق به دریافت پروانه نمایش شد اما فقط برای اکران خارجی! همین مجوز نگرفتن و به نوعی توقیف داخلی این که تلویحا و بواسطه عدم صدور مجوز داخلی اعلام شده، می‌تواند در کنار انگیزه برای دیده شدن فیلم در داخل کشور، به محرکی برای لورفتن نسخه قاچاق تبدیل شود و صدای پای قاچاقچیان را بیش از هر زمان دیگری به گوش نهادهای ناظر می‌رساند؛ اما این نهادهای حاضر، حالا که از این احتمال خبر دارند، چه راهکارهای پیش‌گیرنده‌ای در دست دارند؟

زمانی منشا این لورفتن‌ها سالن سینما بود و برای بستن راه قاچاق، مجهز کردن فیلم‌ها به کد امنیتی مطرح می‌شد تا رهگیری قاچاقچی میسر باشد اما امروز که منشا قاچاق فضای مجازی است، این کدها دیگر راهگشا نیستند. اگرچه پلیس فتا نیز به تازگی اطلاعیه‌ای صادر کرده که با کانال‌ها و سایت‌های متخلف و نشردهنده نسخه قاچاق برخورد و آنها را مسدود می‌سازد، اما وقتی دقیق‌تر به قضیه نگاه کنیم، مجاری قاچاق یکی و دو تا نیستند و بخش زیادی از فیلم‌های قاچاق‌شده، از کانال‌های نامعلومی گرفتار این آفت شده‌اند!

با نگاهی آماری درمی‌یابیم که از سال 1385 تاکنون 39 فیلم به محاق قاچاق رفته‌اند که تعداد 7 مورد از آنها از طریق فیلمبرداری مستقیم از پرده سینما، 6 مورد از طریق اکران آنلاین، 4 مورد از طریق اکران تلویزیونی و 23 مورد از مجاری نامعلومی لو رفته‌اند!

IMG_20230830_094807

حالا ابزاری که نهادهای ناظر برای شناسایی این مجاری نامعلوم و جلوگیری از وقوع این قاچاق‌ها در دست دارند، هیچ است. نهایت کنششان هم شاید چندین اقدام حقوقی علیه آنهایی باشد که نسخه‌ای از فیلم در اختیار داشته‌اند و تهش هم هیچ هیچ. اگر اوضاع اینگونه پیش برود و قاچاقچی‌های فیلم همینقدر آزادانه در فضای مجازی جولان دهند، درآمدزایی سینماگران داخلی و انگیزه آنها برای فیلمسازی با مشکل مواجه می‌شود و در آخر هیچ هیچ هیچ!