گروه سینمای هنرآنلاین: با فرارسیدن هفته دفاع مقدس، شهر هم رنگ دیگری به خود گرفته است. بیلبوردهای شهری امسال هم در این ایام بوی دفاع مقدس دارند اما با یک تفاوت؛ امسال سینمای دفاع مقدس و دیالوگ‌های ماندگارش است که بر چهره بیلبوردهای شهری نقش بسته است. دیالوگ‌هایی که هر یک، برای مردم این شهر، علی‌الخصوص دهه هفتادی‌ها و دهه شصتی‌ها، یادآور خاطرات بسیار و حامل درس‌های بسیار است. جنبه نوستالژیک این اتفاق، از این اقدام فرهنگی یک کار متفاوت و جالب توجه ساخته است!

62733802

این اقدام شهرداری از دید هنرمندان هم پنهان نماند و پرویز پرستویی، در واکنش به یکی از این بیلبوردها که دیالوگ وی در فیلم "موج مرده" ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا را نشان می‌دهد، در صفحه شخصی خود نوشته است: "بی‌اغراق بگویم بنده فقط به خاطر این جمله، فیلم را پذیرفتم، چراکه بقیه فیلمنامه از نظر من تزئین غذاست. اصولا هر فیلمنامه‌ای را که انتخاب می‌کنم بدنبال جمله کلیدی می‌گردم که مقصود و منظور اثر است و می‌تواند برای جذب مخاطب مهم باشد. هنوز هم این جمله را با خودم تکرار می‌کنم و معتقدم ما نه‌تنها از جوانان این سرزمین مراقبت نکردیم، بلکه کم فروشی هم کردیم... . به همین دلیل نمیدانم هدف شهردار تهران از نصب این جمله‌ها در بزرگراه‌های شهر چیست؟"

20230922_010824

سوالی که پرستویی مطرح کرده، اتفاقا سوال خوب و به جایی است؛ هدف شهردار تهران از نصب این جمله‌ها در بزرگراه‌های شهر چیست؟

62733804

"من نمی‌تونم بیام حج؛ جنگ حج منه"، "اینجا مقام مسئول کیه؟ مقام نداره؛ مسئول منم"، "کار ما حفظ این انقلابه؛ می‌فهمی؟"، "قرار بود ما بجنگیم و شما مراقب بچه‌هامون باشید؛ وجدانتون رو قاضی کنید؛ کی کم‌فروشی کرد؟"، شما توی درس اخلاقتون درباره مذمت فرار از کار حرف نمی‌زنید؟"؛ جملاتی که خواندید چندین نمونه از دیالوگ‌هایی بودند که این روزها روی بیلبوردهای شهر دیده می شوند و می‌خواهند از مرام شهدا برایمان بگویند؛ اما واقعا چه کسانی مخاطب این دیالوگ‌ها هستند؟ پاسخ روشن است: همه‌ی ما. در نگاه اول شاید خطاب جملات مذکور مسئولین به نظر برسند اما همه ما، که به نوعی مسئول ساختن و شکوفایی این انقلاب هستیم، باید این دیالوگ‌ها را به خاطر بسپاریم. این دیالوگ‌ها، چراغ راه همه ما برای رسیدن به عزت و آبادانی ایران اسلامی هستند.

احمدرضا انصاری