به گزارش هنرآنلاین به نقل از ورایتی، آلبرتو باربرا، مدیر هنری جشنواره فیلم ونیز، پس از اینکه دیروز (سه‌شنبه) اسامی فیلم‌هیا حاضر در این دوره جشنواره اعلام شد و نشان داد موفق شده سایه اعتصاب انجمن بازیگران آمریکا را از سر این جشنواره بردارد- چیزی که می‌توانست برای این رویداد ویرانگر باشد- حال خوبی دارد. در نهایت، تنها فیلم آمریکایی که از حضور در این جشنواره بازماند، فیلم «چالشگران» با بازی زندایا ساخته لوکا گوادانینو است که به گفته باربرا این حذف برخلاف میل گوادانینو بود.

وی در گفتگو با ورایتی وعده داد فرش قرمز ونیز خالی نمی‌ماند و با حضور فیلم‌هایی از بردلی کوپر، سوفیا کاپولا، آوا دوورنی، دیوید فینچر و غیره پررونق خواهد بود.

* به تاثیر احتمالی اعتصاب بازیگران از قبل فکر کرده بودید؟

نه قبل از اینکه به طور رسمی اعلام شود. یک روز پس از فراخوان تازه صحبت‌ها درباره پیامدهای منفی آن بر جشنواره‌ها شروع شد. ابتدا به نظر ویران کننده می‌رسید. همه وحشت زده بودند و تهیه کنندگان، استودیوها و پخش کننده‌ها بیشتر از همه نگران بودند. چند روز اول سکوت مطلق بود، نمی‌توانستیم با کسی صحبت کنیم. فهمیدیم که شرایط بسیار پیچیده است. یک خطر واقعی بود که هیچ فیلم آمریکایی به جشنواره نیاید. ترکیب جشنواره را تعیین کرده بودیم و باید در همه چیز تجدید نظر می‌کردیم.

بعد سیگنال‌های مثبت رسید. اول از سرچ لایت که فیلم «بیچاره‌ها» ساخته یورگوس لانتیموس را دارد. گفتند حیف که اما استون نمی‌تواند بیاید، اما فیلم را می‌آورند. همین اتفاق در مورد نتفلیکس افتاد که «قاتل‌ها» ساخته دیوید فینچر و «استاد موسیقی» بردلی کوپر را دارد. آنها گفتند تنها مشکل بردلی کوپر است که نه تنها کارگردان، بلکه بازیگر اول هم هست. بحث اصلی با آمازون بر سر «چالشگران» بود.

* در مورد آن من بگویید، لوکا گوادانینو برای آمدن به ونیز خیلی تلاش کرد، درست است؟

من نباید از جانب آمازون، ام جی‌ام و برادران وارنر صحبت کنم، اما به طور خلاصه می‌توانم بگویم آنها بیشتر از همه دچار وحشت شدند و بیشترین آسیب را هم از این اعتصاب متحمل شدند. کسی که هر روز با آنها در مذاکره بود لوکا بود که عصبانی بود و خیلی سعی کرد که انتخاب اشتباه نکنند، مانند یک شیر تا پایان تلخ جنگید. اما در نهایت آنها تصمیم گرفتند اکران فیلم را به بهار ۲۰۲۴ موکول کنند.

* وضعیت بازیگران روی فرش قرمز چگونه است؟

آنهایی که مطمئناً به ونیز نخواهند آمد، از فیلم «استاد موسیقی» بردلی کوپر، فیلم لانتیموس یعنی «بیچاره‌ها» و «قاتل‌ها» فینچر هستند، زیرا فیلم‌های استودیویی یا استریمری هستند.

بقیه که فیلم‌های مستقل هستند، از «فراری» مایکل مان با بازی آدام درایور و پنه‌لوپه کروز تا «پریسیلا» سوفیا کاپولا با حضور کیلی اسپانی و جیکوب الوردی و «اصل و نسب» آوا دوورنی که آنجانو الیس-تیلور و ورا فارمیگا از جمله بازیگرانش هستند، می‌توانند حضور داشته باشند.

تمام فیلم‌های دیگر می‌توانند از انجمن بازیگران مجوز حضور بگیرند و آن‌ها به زودی این موارد را بررسی می‌کنند. امیدوارم مشکلی پیش نیاید چون فیلم‌ها واقعاً مستقل هستند.

* یعنی شامل «خاطره» میشل فرانکو با جسیکا چستین و «در سرزمین مقدسین و گناهکاران» با حضور لیام نیسون هم می‌شود؟

بله، این فیلم‌ها درخواست مجوز کرده‌اند.

* آیا تماس مستقیمی با انجمن بازیگران داشته‌اید؟

نه این کار را شرکت‌های تولید فیلم انجام می‌دهند.

* حضور فیلم‌هایی از رومن پولانسکی و وودی آلن و همچنین لوک بسون غوغا به پا می‌کند. پاسخ شما چیست؟

لوک بسون اخیراً به طور کامل از هرگونه اتهامی پاک شده است. وودی آلن در پایان دهه ۹۰ دو بار تحت نظارت قانونی قرار گرفت و تبرئه شد. نمی‌فهمم مشکل کجاست. در مورد پولانسکی هم در ۶۰ سال گذشته و او مسئولیت خود را پذیرفته است. او توسط قربانی هم بخشیده شده است. فکر می‌کنم ادامه تهاجم به پولانسکی به معنی جستجوی قربانی برای موقعیت‌های دیگری است که شاید باید بیشتر به آنها پرداخت. کسانی هستند که می‌گویند باید بین مسئولیت‌های فرد و هنرمند تفاوت قائل شد. همچنین من مدیر جشنواره هستم نه داور. من کیفیت‌های هنری فیلم‌ها را قضاوت می‌کنم و از این زاویه نمی‌دانم چرا نباید فیلم پولانسکی را به ونیز دعوت کنم.

* فکر نمی‌کنم پولانسکی بیاید، اما شنیده ام احتمال دارد آلن بیاید. می‌توانید تایید کنید؟

بله درباره پولانسکی من هم مطمئن نیستم، اما وودی آلن حتماً برای اولین نمایش فیلمش خواهد آمد.