گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین: هموطنز نام مجموعه‌ای استودیویی و مخاطب‌محور با تم طنز است که جهت آشنایی با شهرهای کمتر شناخته شده و یا حتی شناخته شده اما با ظرفیت امکان آشنایی بیشتر است. مرکز سیمرغ معاونت سیما مسئول تهیه و تدارک این برنامه بوده است. این شب‌ها به بهانه ایام نوروز، می‌توانید  این مجموعه را با اجرای کامران تفتی ساعت 23 از شبکه دو سیما به تماشا بنشینید. در این برنامه تفتی با کمک همکارانش سعی میکند شهرهایی را به شما معرفی کند که یا کمتر اسمشان را شنیده‌اید و یا از آداب، رسوم، فرهنگ، زبان، لهجه، گویش، لباس، هنرهای دستی و سنتی، غذاها، اماکن و یا پوشش گیاهی و جغرافیایی آن اطلاعات چندانی ندارید. شهرهایی که با نشناختنشان ممکن است از برنامه سفری نوروز و یا هر زمان دیگری نادیده گرفته شده و از چرخه اقتصادی گردشگری مغفول بمانند.

اگر که با نام این مجموعه برای بار اول از طریق اخبار و جراید مکتوب آشنا شده باشید و گوشتان به نامش آشنا نباشد، احتمالا آن را همو+طنز خواهید خواند. چرا که ایام نوروز است و اولین جرقه ذهنی به سمت شادی و سرگرمی می‌رود؛ اما عوامل با سلیقه این برنامه ذوق ادبی‌شان را قبل از هر چیزی در نام آن به نمایش گذاشته‌اند. ترکیبی از هموطن و طنز  که در دل هم عجین شده‌اند و به ذهن شادی هموطنی را متبادر می‌کنند. هموطنی مفهومی است که تاریخ ایران نشان داده انگیزه لازم و کافی است برای مقاومت در شرایط سخت.

ایده هموطنز به خودی خود نو و مبتکرانه نیست؛ اما عوامل این برنامه سعی کرده‌اند با پرداختی متفاوت در انتخاب شهرها و معرفی‌شان توسط مردمان همان شهرها از سلبریتی‌محوری حاکم بر دیگر برنامه‌های تلویزیون دوری کنند. در هموطنز حاضرین در استودیو کم‌وبیش با لباس‌های محلی متناسب با شهر معرفی شده حضور دارند. کامران تفتی (مجری) و مهمانانش با تعاملی که با حاضرین در استودیو دارند، فضایی صمیمی و نوروزی را رقم زده‌اند. در بین مهمانان تفتی جهت ایجاد فضای مفرح و القا امکان پیشرفت از شهرهای کوچک شما افرادی را خواهید دید که پیش از این بازیگر فیلم‌ها، مجری برنامه‌ها، گزارشگر فوتبال و نام‌آورانی در قاب تلویزیون بوده‌اند.

4912043

تا به اینجا که نیمی از تعطیلات نوروز به اتمام رسیده هموطنز کوله‌بار بسته است و به ترتیب به شهرهای بروجرد، فیروزکوه، آمل، تبریز و مشهد رفته است. در هر اجرا تفتی در حضور ابتدایی‌اش با گفتن اطلاعات جغرافیایی، نام محصولات سنتی و سوغات‌ها، اماکن و فضاهای تفریحی و دیگر خصوصیات ویژه شهر را به صورت معمایی معرفی می‌کند. گویی قصد دارد اطلاعات مخاطبان را بسنجد و بگوید این شهرها با وجود کمتر شناخته شده بودنشان جذابیت‌های گردشگری و فرهیختگی دارند و سپس با توجه به ظرفیت‌های هر شهر آیتمی متناسب با آن اجرا خواهد شد که اغلب حضور خواننده‌های فولکلور و یا بازیگران نمایشی آن شهرهاست.

در بخش دیگری با حضور چهره‌ای نام‌آشنا از آن دیار، هموطنز سعی می‌کند با استفاده از مقبولیت و اعتبار مهمانش آن شهر را به مخاطب بشناساند. شما بازیگری را خواهید دید که از شهری کوچک اما فرهیخته به سینما و تلویزیون راه یافته و توانسته پله‌های ترقی را طی کند. هموطنز در این آیتم سعی کرده به ساکنین آن شهرها بگوید، شما هم می‌توانید به اهدافتان برسید. شهر کوچک الزاما مانع پیشرفت شما نخواهد بود. که البته سکونت اغلب این عزیزان در تهران با هدف فوق‌الذکر منافات دارد. تم طنز معاشرت و گفت‌وگوی تفتی با مهمانانش مخاطبان حاضر در استودیو و خانه‌ها را ترغیب می‌کند تا از پس فضای طنز با تکه کلام‌ها، ضرب‌المثل‌ها، قصه‌های بومی و آداب و رسوم و چه بسا امام‌زاده‌ها و کوچه پس‌کوچه‌های شهر آشنا شوند.

مهمانان با چنان عرق وطنی‌ای از شهرشان صحبت می‌کنند که می‌توانید مهر شهر را در چشمان و شوق ریخته در کلام‌شان بچشید. مهمانان نام‌آشنا تا به اینجا آذیتا ترکاشوند (بازیگر) از بروجرد، مرتضی رستمی (بازیگر) و سید مرتضی حسینی (مجری) از فیروزکوه، مسعود فروتن (مجری، گوینده، نویسنده، بازیگر و کارگردان) از آمل، جواد خیابانی (گزارشگر و مجری ورزشی) از تبریز و محمدجواد عزتی (بازیگر) از مشهد بوده‌اند. این مهمانان دست دل شما را می‌گیرند و با طنازی کلام و خاطره‌هایشان شما را به شهرهایشان دعوت می‌کنند. می‌توانید برای آشنایی با این مجموعه کلیپ‌های این قسمت‌ها را در تلوبیون ببینید.

4912042

یکی دیگر از بخش‌های محترم این برنامه «به افتخاره» است که در آن تفتی با نام آوردن از کسانی که به نوعی در فرهنگ و پیشینه شهر موثر بوده‌اند از حاضرین برای تشویقشان مساعدت می‌گیرد. مثلا در معرفی بروجرد تفتی از افرادی چون آیت‌الله بروجردی، شهید محمد بروجردی، استاد زرین‌کوب و ... نام برد که تشویق مخاطبان نشان از افتخار آنان از نام‌آورن شهرشان داشته است.

حسین امانی و کوروش دهقانی تهیه‌کنندگان هموطنز سعی کردند با انتخاب مجری بازیگر توانا کامران تفتی فضای اجرا و تعامل را برای شما فراهم کنند تا بتوان در کنار معرفی شهرها شما را با تولیدات سنتی، هنرهای دستی و آداب و ادب نهفته در ادبیات آن دیار آشنا کرده و به گردش اقتصادی آنها در سفرها کمک کنند. برای معرفی شهرتان از طریق این برنامه و دیده شدن اصالت و فرهنگ و آداب و رسوم و آنچه که شهرتان به آنها شهره است می‌توانید نام خود و شهرتان را به شماره 30000276 ارسال و یا در سایت hamvatanz  ثبت‌نام کنید.