به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزویون هنرآنلاین: برنامه­‌های مناسبتی به خصوص عید نوروز، مهمترین زمان برای تولید برنامه­‌ها  هستند. فرصتی که رسانه ملی بیشترین مخاطبان خود را دارد و تلاش می‌­کند تا بهترین برنامه‌­های خود را برای این زمان  تدارک ببیند. برنامه­‌های مناسبتی صدا و سیما اغلب گفتگو محورند و در یک کلام  مردم میزبان دور­‌همی چهره‌­ها هستند. برنامه­‌هایی که باید در پیک­‌ترافیک مخاطب،  بیشترین آورده را داشته باشند؛ توقعی که بیشتر به یک آرزو مبدل شده تا یک ضرورت که باید اجرا شود.

  با بررسی برنامه­‌های مناسبتی اخیر می‌­توان دریافت که اگر بر مسند صندلی صدا و سیما، مدیران محتوا محور امروز هم تکیه زده باشند، باز هم برای رسیدن به یک برنامه مناسبتی تراز، راه بسیار درازی داریم. اما چه چیزی مانع رسیدن به این نیاز مهم است.

در حقیقت، تولید برنامه در ایام خاصی مانند عید نوروز که بیشترین مخاطب را دارد بسیار با اهمیت است اهمیتی که علاوه بر مدیران، دیگرانی هم هستند که بر این مهم واقف ­اند، مانند اسپانسرها که به دنبال دیده شدند و مناسبت‌­های خاص در تلویزیون بهترین فرصت برای تبلیغ است، تبلیغی که هم به نفع صدا و سیما است و هم منافع حامیان مالی را دنبال می­‌کند، اما شواهد نشان می­‌دهد که در این بده بستان تنها گروهی که نفعی نمی­‌برد، مخاطبان رسانه ملی‌اند.

در حقیقت حضور اسپانسرها در تلویزیون  به معنای آوردن پول و پیش بردن برنامه هاست و در مقابل هزینه­‌های صدا و سیما کاهش پیدا می‌­کند و درکنار آن به ظرفیت برنامه­‌سازی این رسانه یاری می‌­دهد. اما به گفته معاونت سابق صدا و سیما اسپانسرها در برنامه­‌های تلویزیونی تاثیرات نامطلوبی دارند و حامی برنامه به عنوان تصمیم گیرنده نهایی نقش­‌آفرینی می­‌کند. این درحالی است که اسپانسرها باید صرفا در مقابل فضای تبلیغاتی که صداوسیما در اختیار وی قرار داده است، بخشی از کمبود بودجه صداوسیما را با آورده مالی‌اش جبران کند. اما گویی فضا به این شکل نیست.

اسپانسرهای به دنبال دیده شدن بیشتراند، بنابراین دلالانی که از مسیر ارتباط با این شبکه دست به تولید برنامه می­‌زنند، باید دیده شدن برنامه را تضمین کنند، در نتیجه آنچه حاصل می شود، تولید برنامه­‌هایی است که محتوایی شبیه به شبکه‌­های مجازی دارند. برنامه‌­هایی که با ظاهری پر رنگ و لعاب، باطنی دم­‌دستی همراه با بطالت را به همراه می­‌آورند. محتوایی که برای حامیان مالی بهترین فضای تبلیغ و برای رسانه ملی که در اساس نامه خود تولید محتوایی وزین هم شان مخاطبانش را در دستور کار دارد، یک خطای فاحش است .

در عین حال باید تاکید کرد که در این چرخه،  واسطه­‌گران، بخشی از این  بازی محسوب می­شوند، دلالانی که در رقابت با سایر رقبای خود تلاش می­‌کنند تا در بازار دعوت از مهمان­‌ها، سلبریتی‌ها را به نفع خودشان مصادره کنند.در این تعامل بازیگران با کسی لینک می­‌مانند که نفوذ بیشتری دارد. در این بازار آشفته دعوت از مهمان، کسانی در سدر دعوت ها باقی می مانند که احتمالا در فضای مجازی مخاطب بیشتری دارند، فضای بده بستانی که پول حرف اول و آخر را می زند و نه مخاطب و نه محتوای برنامه موضوعیت ندارد اما مقصر این ماجرا چه کسانی هستند؟

باید پذیرفت که مدیران تلویزیون به دنبال جذب مخاطب‌اند و تلاش می­‌کنند تا آمار بینندگانشان نسبت به قبل ریزش نداشته باشد وحتی بالاتر برود، بنابراین در این نوع نگاه، تعامل با واسطه گران برای جذب اسپانسر و سلبریتی‌­ها یک ضرورت مدیریتی محسوب می­‌شود تا از طریق سلبریتی­‌های پرطرفدار برای شبکه خود مخاطب بخرند اما همان طور که تاکید شد، این روند نه تنها برای مخاطب آورده­ای ندارد در عین حال زمینه ریخت و پاش های غیرمعمول را فراهم می­‌کند و توقعات بی جا و بی منطق را در آینده دامن می زند  درعین حال حقوق معنوی مخاطب از تماشای یک برنامه در شان او نیز زیر سوال می رود بنابراین تلویزیون به جای تاکید بر جذب مخاطبان از طریق سلبریتی های پر مخاطب باید به دنبال خلق مخاطب خودش باشد موضوعی که مدیران امروز صدا و سیما ثابت کرده‌اند اگر بخواهند می توانند مخاطبان خودشان را خلق کنند. تاکید و اصرار بر جذب مخاطب از مسیر های کوتاه نه ماندنی  و نه عقلانی است و طبعات منفی آن در بلند مدت قابل درک است. برای نمونه در زمینه موسیقی، حیدریان رهبر ارکستر ملی ایران متذکر می‌­شود، تمام برنامه های موسیقیایی تلویزیون در پاپ خلاصه می­‌شود. بی توجهی تلویزیون به سایر سبک­‌های بومی وملی و تمرکز بر سبک وارداتی پاپ  سبب شده است تا ذائقه مردم عوض شود و به سمت سبک پاپ گرایش پیدا کند اما این تنها بخش کوچکی از تاثیرات برنامه های است    باب میل جریانی حرکت می­‌کنند که پول حرف اول و آخر تولیدشان محسوب می شود. چرخه ای که به دلیل دست به دست شدن پول های کلان احتمالا کسی نتواند آن را کنترل کند.

در پایان قابل تذکر است که صدا وسیما باید رابطه درستی با اسپانسر ها تعریف کند تا راه سودجویی بسته شود درعین حال با تغییر رویه از اصرار برای دعوت از سلبریتی ها به هر قیمتی، دست واسطه ها و مافیایی شکل گرفته در این ماجرا را قطع کند و اعمال یک مدیریت درست در انتخاب مهمانان به دنبال خلق مخاطبان خودش باشد. تجربه ای که در برنامه معلی و محفل  اتفاق افتاد امر شدنی که باید در برنامه های مناسبتی دیگر مانند عید نوروز هم محقق شود.

هانیه شجاعی زند