به گزارش هنرآنلاین دوبلور و بازیگر بی­‌حاشیه و آرام سینمای ایران در حالی از میان ما رفت که روز اعلام خبر درگذشتش با خبر روز خاکسپاری همزمان شد. این گوینده و دوبلور پیشکسوت در تنهایی غریبانه و غیبت دوستانش به خاک سپرده شده بود. اعلام خبری که بهت درگذشت طهماسب را برای دوستارانش دو صد چندان کرد. ابهام برانگیز بودن بدرقه غریبانه آنجایی خود را بیشتر نشان داد که برخی ها با پیام­های کنایه آمیز مرحوم را مخاطب قرار دادند.

گویا کم‌­لطفی برخی هنرمندان نسبت به گویندگی مستندهای چند سال اخیر ناصر طهماسب در سالیان اخیر به مذاق برخی خوش نیامده بود؛ خوش نیامدنی که برخی خود را محق به  زخم زبان می­دانستند، زخم زبان­هایی که تا بعد از فوت این هنرمند ادامه داشت. در حاشیه مراسم یادبود هنرمند بزرگ دوبلاژ ناصر طهماسب با برخی از دوستدارانش در سینما و تلویزیون هم صحبت شده‌ایم.

شیوه انتقاد چند فعال و بازیگر سینما نسبت به گویندگی مستند‌های ناصر طهماسب بود. طهماسب در سالیان اخیر برای چند مستند تلویزیون گویندگی کرده بود و این به مذاق کسانی که مستند‌ها را نمی‌پسندیدند خوش نیامده بود.

خبر درگذشت این هنرمند برجسته آنچنان پر سوال و مبهم بود که واکنش برخی از هنرمندان  در فضای مجازی  به سوالات بی جواب پیرامون زیست این هنرمند دامن زد.

نباید به حاشیه ها علیه طهماسب اهمیت داد

حبیب اسماعیلی بازیگر و تهیه­‌کننده تلویزیونی درباره درگذشت ناصر طهماسب گوینده و دوبلور پیشکسوت گفت: این هنرمند از صدا پیشگان تکرار نشدنی عرصه هنر ایران بود، چرا که صدای بسیار منحصر به فردی داشت و من افتخار داشتم که در اولین نقشم با صدا­گذاری ایشان انجام شد صداگذاری که باعث شد تا به نقش و کاراکتر شخصیت دادند.­

مراسم ترحیم زنده یاد ناصر طهماسب

وی افزود: ناصر طهماسب حقیقتا از هنرمندان دوست داشتنی من بود. خدا روحشان را شاد کند.

در خصوص بدرقه غریبانه این هنرمند گفت: این هنرمند هم مانند سایر مردم  با بالا رفتن سن تنها شدند و اینکه تشیعشان  در سکوت برگزار شد، خواسته خودشان بوده است و من از زندگی خصوصی ایشان در جریان نیستم.­

وی در واکنش به برخی تخریب­‌ها علیه مرحوم طهماسب و اتهام ایشان به صدا فروشی، افزود: این هجمه­ ها را نباید بها داد. این هنرمند آنقدر به لحاظ شخصیتی جایگاه والایی داشتند که از این اتهامات مبرا هستند.

این بازیگر در خصوص اینکه این حواشی در انزوا­طلبی ایشان چقدر تاثیر داشته است، گفت: من گمان نمی­کنم که تاثیری داشته باشد هر چند که این اواخر ارتباط نزدیکی با ایشان نداشتم و نمی­توانم قضاوت درستی داشته باشم.

وی در خصوص واکنشی برخی از هنرمندان در فضای مجازی و برخی اظهار نظرهای غیر منصفانه علیه ایشان گفت: این واکنش­ها به نظرم کار بسیار نادرستی است. ممکن است زندگی هنری یک هنرمند در فضای شخصی دچار تحولاتی شود که نمی­توان زندگی هنری یک هنرمند را با آن قضاوت کرد و زیر سوال برد.

 در ادامه افزود: این صدا پیشه بزرگ سال­ها در عرصه صدا فعالیت داشته است و نقش آفرینی ­های بزرگی را به جای گذاشته که تکرار شدنی نیست.

طهماسب شخصیت بزرگی در هنر دوبلاژ 

مازیار میری کارگردان، تدوین‌گر سینما در پاسداشت یاد ناصر طهماسب گفت: ناصر طهماسب دوبلور خوبی بود. این شخصیت بزرگ در کار صنفی بسیار فعال بود و امیدوارم یاد این هنرمند فقید همیشه گرامی باشد.

n00111313-r-b-013

این کارگردان در پاسخ به حواشی ایجاد شده پیرامون درگذشت این هنرمند گفت: من در جریان حواشی نیستم و در یک کلام من حواشی بلد نیستم. 

طهماسب یک هنرمند واقعی بود

محمد شیری بازیگر تلویزیون و سینما در خصوص ویژگی­‌های شخصیتی مرحوم ناصر طهماسب گفت:  من دهه 60 عاشق کار ایشان در تلویزیون بودم. این هنرمند بزرگ شخصیت بی­ حاشیه ­ای داشت و تمام تمرکزش روی کارش بود. او به معنای واقعی کلمه هنرمند بود. این مصیب بسیار بزرگی است.

مراسم ترحیم زنده یاد ناصر طهماسب

وی در پاسخ به حواشی پیرامون درگذشت ناصر طهماسب گفت: نباید نسبت به آنچه در فضای مجازی دست به دست می شود توجه کرد و اهمیت داد.

ناصر طهماسب به لحاظ اخلاقی سرآمد بود

حسین چنگی بازیگر پیشکسوت عرصه هنر در حاشیه مراسم بزرگداشت ناصر طهماسب گفت: هنرمندان ما یک به یک از جمع ما می­روند و زنده هستند قدر آنها را بدانیم چرا که سال­ها طول می­کشد تا هنرمندی به این جایگاه برسد.

مراسم ترحیم زنده یاد ناصر طهماسب

این بازیگر پیشکسوت درباره ویژگی شخصیتی این هنرمند گفت: این بازیگر به لحاظ اخلاقی سرآمد بود. همکاری نزدیک من با  این هنرمند در کار کلانتر بود. همکاری که برای من درس بسیاری داشت و مرا شیفته ناصر طهماسب کرد. امروز هم بابت این خسران بسیار متاسفم.

قضاوت کسی که در میان نیست، زیبنده نیست

امیر منوچهری هنرمند عرصه دوبلاژ در خصوص نحوه خاص اطلاع رسانی برای خاکسپاری این هنرمند گفت: ظاهرا غریبانه به خاک سپرده شدن خواست خود مرحوم طهماسب بوده است. زندگی وی هم به همین شکل بود و روحیات خاصی داشت و به شدت پر رمز و راز بود و به نظرم یک شخصیت تکرار نشدنی هم به لحاظ هنری و هم به لحاظ اخلاق بود.

230919

منوچهری در واکنش به هجمه‌هایی که پس از درگذشت ناصر طهماسب در فضای مجازی برایش ایجاد شد، اضافه کرد: اطلاعی ندارم. قطعا هر کسی که این حرف‌ها را می‌زند، کار قشنگی نمی‌کند؛ چون به هر حال امروز استاد طهماسب در بین ما نیست و راجع به شخصیتی که دیگر او را در بینمان نداریم، قطعا کار صحیحی نیست.

عده‌ای تاب دیدن بزرگی انسان‌های درستکار را ندارند

امیرحسین شریفی تهیه‌کننده و بازیگر عرصه سینما و تلویزیون در خصوص ماندگاری شخصیت مرحوم طهماسب گفت: یاد ناصر طهماسب به این دلیل در ذهن مردم ماندگار است که هم صدایی دلنشین و مخملی داشت و هم شخصیتی مثال زدنی بود. روحیات و شخصیت ناصر طهماسب به دل می‌نشست. بسیاری از هنرمندان دوبله هستند که ممکن است صدای خوبی داشته باشند اما هیچگاه از لحاظ شخصیتی به دل ننشینند؛ ولی مرحوم طهماسب صدا و شخصیتی داشت که به دل می‌نشست.

مراسم ترحیم زنده یاد ناصر طهماسب

وی ادامه داد: حسی که این هنرمند به مخاطب انتقال  می‌داد، حسی کاملا صحیح و بجا بود. ناصر طهماسب طوری دوبله می‌کرد که احساسات بازیگر تمام و کمال به بیننده و شنونده منتقل می‌شد. وی در سریال «حجر بن عدی» که من هم تهیه‌کننده و هم بازیگر آن بودم، کاراکتری را که من بازی کرده بودم دوبله کرد و بسیار هم خوب و دقیق این کار را انجام داد و تبدیل به تجربه‌ای ماندگار شد.

شریفی همچنین درباره هجمه‌هایی که پس از درگذشت این هنرمند حول او شکل گرفت، گفت: عده‌ای تاب دیدن بزرگی انسان‌های خوب و درستکار را ندارند. مشکل از خود آنهاست. از نظر من همه این هجمه‌ها رد شده است و ناصر طهماسب شخصیتی درستکار و انسانی ساده‌زیست بود.