گروه رادیو و وتلویزیون هنرآنلاین: به تازگی خبری منتشر شده مبنی بر پخش فصل پنجم سریال «نون خ» که قرار است ماه رمضان 1403 به روی آنتن رسانه ملی برود. در این خبر آمده است که توجه به موضعاتی مانند محیط زیست و میراث فرهنگی و مسائل اقوام، کماکان در دستور کار سعید آقاخانی و همکاران او خواهد بود. 

حتما این خبر خوبی است که تکلیف یکی از سریال های ماه رمضانی به این زودی مشخص شده است. سریالی که در چند سال اخیر یکی از بهترین آثار طنز تلویزیون محسوب می‌شده و توانسته است تا حد قابل ملاحظه‌ای فرهنگ و رسوم و پوشش قوم نجیب کُرد را به مخاطب معرفی کند، اما واقعیت این است که سری آخر این سریال (نون خ 4) که در عید نوروز 1402 پخش شد، نتوانست مانند فصل‌های قبلی رضایت مردم را جلب کند و با ریزش جدی مخاطب روبرو شد. دلیل این مسئله نیز به این بر می‌گشت که فیلمنامه کار از انسجام خوبی برخوردار نبود و نتوانست بر یک داستان واحد و جذاب تمرکز داشته باشد. به طوری که حتی داستان تک خطی مشخصی نمی‌شد برای «نون خ 4» در نظر گرفت و هر چند قسمت سریال، به یک داستان بی‌ربط با قسمت های دیگر اختصاص داشت.

موضوعاتی کاملا غیرواقعی و دور از فضای حقیقی زندگی که نمی‌توانست لحظه‌های کمدی هم خلق کند، از شیرینی کار کاسته بود؛ مانند ازدواج دختر «ادریس» با فردی ناتوان که با تخت و کپسول اکسیژن جابجایش می‌کردند و یا شخصیت ها و کارکترهایی به کار اضافه شدند که هیچ گونه امتیازی برای فصل جدید این سریال نداشتند؛ مانند بیژن بنفشه‌خواه که عملا هیچ ماجرای جذاب و جدیدی به داستان نیم‌بند «نون خ 4» اضافه نکرد. بنابراین با پخش سری آخر این سریال، مخاطب عملا احساس کرد با اعتماد او بازی شده است!

حالا که قرار است دوباره آنتن مهم و پرمخاطب شب‌های رمضانی به این سریال تعلق بگیرد، قطعا انتظار می‌رود که با داستان متمرکز، منسجم و جذابی روبرو شویم. البته در همین خبر منتشر شده در مورد فصل جدید «نون خ» به این موضوع اشاره شده است که «نون خ 5» قرار است به سیستان و بلوچستان، مناطقی از کردستان و چابهار و کرمان هم برود! امید می‌رود که این تعدد لوکیشن، گویای پراکندگی مجدد در خرده پیرنگ های بی‌ربط با همدیگر، نباشد.