به گزارش خبرنگار تلویزیون «هنرآنلاین»، مدتی است سریال نوستالژیک «سلطان و شبان» از شبکه «آی‌فیلم» در حال پخش است. این سریال یکی از بهترین سریال‌های دهه 60 است که در ژانر طنز تاریخی و افسانه‌ای به کارگردانی داریوش فرهنگ تولید و پخش شده است. کار تولید «سلطان و شبان» در سال ۱۳۶۲ توسط گروه فیلم و سریال تلویزیون آغاز و در سال ۱۳۶۳ از شبکه یک سیما پخش شد. مهدی هاشمی و داریوش فرهنگ به اتفاق یکدیگر فیلمنامهٔ این سریال را در قالب افسانه‌ای که نوشته‌اند.

این مجموعه جزء اولین سریال هایی است که به دلیل قصه جذابش و بازیگران خوبی که در آن ایفای نقش کردند، بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. بدون شک می‌توان «سلطان و شبان» را یکی از بهترین آثار دهه 60 دانست. آهنگسازی موسیقی ماندگار این سریال را نیز بابک بیات انجام داده است.تمامی این موارد به خوبی نشان می دهد که این سریال یکی از بهترین های دهه 60 بوده و قطعا هر اثر هنری خوب، یک میراث فرهنگی و هنری برای هر کشور محسوب می شود. حالا این مجموعه تلویزیونی مدتی است از یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های سیما در حال پخش است؛ شبکه آی فیلم که می توان گفت همیشه جزء سه شبکه پرمخاطب سیما بوده است. مخاطبان زیادی برنامه‌های این شبکه را پیگیری می کنند، بنابراین می‌توان از این ظرفیت و پتانسیل استفاده کرد و آثاری مانند «سلطان و شبان» را به مخاطبان امروز نیز معرفی کرد. اما به شرطها و شروطها !

در حال حاضر با پیشرفت فناوری می توان کیفیت آثار قدیمی را تا حد ممکن بالا برد، اما متأسفانه برخی از قسمت های پخش شده مجموعه «سلطان و شبان» کیفیت بسیار پایینی دارد؛ آنچنان که در برخی قسمت ها آنقدر تصاویر تار است که برای دیدنش باید عینک بر چشم زد و در برخی قسمت ها پرش های نامناسبی دارد! این زیبنده شبکه‌ای مانند آی فیلم نیست که فیلم ها و آثار فاخر تاریخی را با کیفیتی پایین و نازل پخش کند، بنابراین ابتدا باید کیفیت کار را تا جای ممکن بالا بُرد و اگر برخی قسمت‌ها و بخش های کار را نمی توان به هیچ وجه با کیفیت کرد، حداقل می توان در قالب یک زیرنویس توضیح داده و از مخاطبی که این شبکه را انتخاب کرده است، پیشاپیش عذرخواهی کرد.

این سریال ها، تاریخ هنری و فرهنگی کشور ما محسوب می شود، بنابراین باید هم احیاء کیفیت آنها با بهره‌گیری از فناوری‌های رسانه را جدی گرفت و هم پخش مجددشان را.